search icon

Ναυτιλία

Χάρις Πλακαντωνάκη: «Δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι η ναυτιλία θα απαλλαγεί από τον άνθρακα αν το κόστος μετακυλιστεί στον καταναλωτή»

Η Chief Strategy Οfficer της εισηγμένη στην χρηματιστηριακή αγορά Star Bulk του Πέτρου Παππά αναλύοντας τις συνθήκες προς την πράσινη μετάβαση τόνισε ότι «είναι σημαντικό να ξεφύγουμε ως βιομηχανία από τη λογική των κυρώσεων και να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε και τα κίνητρα»

Για τα οικονομικά κίνητρα, τις πιθανές κυρώσεις και τις κανονιστικές απαιτήσεις που θα ενθαρρύνουν περισσότερους πλοιοκτήτες να αναλάβουν τολμηρές πρωτοβουλίες για την ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας μίλησε η Χάρις Πλακαντωνάκη Chief Strategy Οfficer της εισηγμένη στην χρηματιστηριακή αγορά Star Bulk του Πέτρου Παππά, στο συνέδριο της Tradewinds.

Όπως επεσήμανε στην αρχική της τοποθέτηση «είναι σημαντικό να ξεφύγουμε ως βιομηχανία από τη λογική των κυρώσεων και να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε και τα κίνητρα. Ανεξάρτητα από το πόσο κόστος προσθέτουμε στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, αν στο τέλος της ημέρας ο πλοιοκτήτης μετακυλίσει το κόστος αυτό στον ναυλωτή και ο ναυλωτής στον ιδιοκτήτη του φορτίου, και τελικά το κόστος αυτό βαρύνει την κοινωνία, δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι ο κλάδος θα απαλλαγεί από τον άνθρακα» και προσέθεσε:

« Ενώ αν για κάθε ποινή υπάρχει μια λύση ίσου κόστους ή ακόμη και λιγότερο δαπανηρή για την αποφυγή της, αυτό θα δώσει κίνητρο στη βιομηχανία να μειώσει τις εκπομπές. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι τα βιοκαύσιμα.

Είναι διαθέσιμα σήμερα και είναι ασφαλή για να καούν στους υπάρχοντες κινητήρες μας. Ωστόσο, είναι πολύ ακριβά για να τα αγοράσει κανείς, ακόμη και αν συνυπολογίσει τόσο το ETS της ΕΕ όσο και το μελλοντικό κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων της ΕΕ. Γιατί να μην χρησιμοποιηθούν τα κεφάλαια από αυτές τις κυρώσεις για την επιδότηση της χρήσης βιοκαυσίμων, ώστε να μειωθεί τόσο η ένταση άνθρακα του καυσίμου που καίγεται όσο και οι συνολικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα; Θα πρέπει να διδαχθούμε από άλλες βιομηχανίες. Η αεροπορική βιομηχανία και η βιομηχανία φορτηγών στις ΗΠΑ προσελκύουν ήδη τα βιοκαύσιμα επιδοτώντας τα».

 

Ειδική αναφορά έκανε για τα λιμάνια και για τα κίνητρα που μπορούν να παρέχουν στους πλοιοκτήτες:

«Τα λιμάνια σε όλο τον κόσμο μπορούν επίσης να παρέχουν κίνητρα. Για παράδειγμα, χαμηλότερα λιμενικά τέλη ή προτεραιότητα ελλιμενισμού για πιο ενεργειακά αποδοτικά σκάφη ή σκάφη που καίνε καθαρότερα καύσιμα».

Στη συνέχεια τόνισε ότι πρέπει να εξετάσουμε την πρόοδο των περιβαλλοντικών κανονισμών:

«- Σήμερα, δεν υπάρχουν κυρώσεις που να σχετίζονται με τις εκπομπές ενός πλοίου, εκτός από το ETS της ΕΕ που τέθηκε σε ισχύ φέτος. Αφορά μόνο τις ευρωπαϊκές μεταφορές και σε κάθε περίπτωση οι πλοιοκτήτες μετακυλύουν το κόστος στους ναυλωτές τους.

-Ο κανονισμός CII δεν έχει καταφέρει να μετακινήσει τη βελόνα, τόσο επειδή ο τύπος της CII έχει προβλήματα και ως εκ τούτου οι σχετικές ρήτρες δεν γίνονται δεκτές από τους ναυλωτές, όσο και επειδή δεν συνδέεται με καμία ποινή.

-Και παρόλο που ο ΙΜΟ έχει δεσμευτεί να αποφασίσει για μέτρα με βάση την αγορά το επόμενο έτος, αυτά δεν θα είναι εφαρμοστούν νωρίτερα από τα μέσα του 2027 και δεν είναι ακόμη σαφές ποιο είναι το επίπεδο του πρόσθετου κόστους αυτά θα προσθέσουν στο λογαριασμό των πλοιοκτητών. Αυτό εξηγεί την απροθυμία πολλών πλοιοκτητών να αναλάβουν δράση σήμερα».

Αναφερόμενη στα εναλλακτικά καύσιμα και τα εμπόδια που υπάρχουν προς αυτή την κατεύθυνση, είπε:

«Παρά τις πολλές συζητήσεις γύρω από την πράσινη αμμωνία και την πράσινη μεθανόλη, είναι προφανές ότι υπάρχουν ακόμη πολλά εμπόδια που σχετίζονται με την ασφάλεια, τη διαθεσιμότητα, την επεκτασιμότητα και την υποδομές, που πρέπει να ξεπεραστούν πριν μπορέσουν να θεωρηθούν ως βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις σε σχέση με τα ορυκτά καύσιμα. Κάτι που αποτελεί επίσης αποτρεπτικό παράγοντα για τους πλοιοκτήτες να δώσουν παραγγελίες ναυπήγησης πράσινων πλοίων.

– Η εν πλω δέσμευση και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα είναι μια πολλά υποσχόμενη τεχνολογία η οποία επί του παρόντος δοκιμάζεται ευρέως στη βιομηχανία, αλλά το ρυθμιστικό πλαίσιο γύρω από την επαλήθευσης και εκφόρτωσης του συλλεχθέντος άνθρακα σε παγκόσμιο επίπεδο δεν έχει ακόμη αναπτυχθεί».

Διαβάστε ακόμη 

Lidl: 25 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα με 1,4 δισ ευρώ επενδύσεις και ισχυρό αποτύπωμα

Οι 4 θετικοί οιωνοί και τα 3 αγκάθια για τον ελληνικό τουρισμό το 2024 (γραφήματα)

Ξεκίνησε η αποκλιμάκωση των επιτοκίων – Ποιοι δανειολήπτες θα δουν μείωση στις δόσεις τους

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version