Στην εποχή των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων και ταυτόχρονης μετάβασης στην πράσινη εποχή, στην Ελλάδα, την πρώτη παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη, υπάρχουν ακόμη εν ισχύ διατάγματα με την υπογραφή του Οθωνα! Ναι, καλά διαβάσατε, διατάγματα από την εποχή του Οθωνα από τον προ-προηγούμενο αιώνα. Ως κάτι πιο σύγχρονο μπορούμε να αναφέρουμε τον Κανονισμό Λιμένος, ο οποίος συντάχθηκε το 1952.
Με τα δεδομένα αυτά είναι φυσιολογικό τα αιτήματα που θέτει ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ) και διευθύνων σύμβουλος στη Silver Bulk S.A. Χαράλαμπος Σημαντώνης, ο οποίος επανεξελέγη την περασμένη εβδομάδα στον προεδρικό θώκο, να αφορούν την ανάγκη για εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου για τη λειτουργία της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων.
«Η πρόκληση που βρίσκεται μπροστά μας είναι τόσο ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου σε ό,τι αφορά τον εκσυγχρονισμό και την ανανέωση του στόλου των πλοίων Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων-Shortsea, ούτως ώστε να καταστεί η ελληνική σημαία ανταγωνιστική, όσο και η ομαλοποίηση και ο εκσυγχρονισμός της λειτουργίας του shortsea. Αναφέρομαι στα λιμάνια και στις προσφερόμενες υπηρεσίες όπως είναι οι πλοηγοί, τα ρυμουλκά κ.ά.» ήταν τα πρώτα του λόγια στο «business stories».
«Παρουσιάζεται χρυσή ευκαιρία τώρα με τη μετάβαση στην πράσινη τεχνολογία να εφαρμοστούν τα νέα συστήματα στα πλοία της ΝΜΑ. Είναι πιο εύκολο, για παράδειγμα, να δρομολογηθούν ηλεκτρικά πλοία κινούμενα με μπαταρίες σε μικρές αποστάσεις. Επίσης, θεωρώ ότι πρέπει να δοθούν κίνητρα αναπροσαρμοσμένα στις νέες πράσινες τεχνολογίες. Για παράδειγμα, ένα ηλεκτρικό πλοίο δεν μπορεί να έχει ίδια σύνθεση πληρώματος μηχανοστασίου με ένα αντίστοιχο που κινείται με μηχανές εσωτερικής καύσης-συμβατικό. Ομως δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο για τη δρομολόγηση ηλεκτρικού πλοίου στις ελληνικές θάλασσες».
Ο προβληματισμός του για την επόμενη μέρα είναι εντονότατος: «Η Ευρωπαϊκή Ενωση προωθεί τη στρατηγική της πράσινης ανάπτυξης θέτοντας νέους στρατηγικούς στόχους σε όλους σχεδόν τους κλάδους, εντάσσοντας τη ναυτιλία στους στόχους απανθρακοποίησης και επιταχύνοντας την ενεργειακή μετάβαση του κλάδου σε καθαρότερα καύσιμα, με σκοπό τη μείωση του κλιματικού της αποτυπώματος. Οι τεχνολογίες όμως εκείνες που θα οδηγήσουν τη ναυτιλία στην απανθρακοποίηση δεν έχουν ακόμα ωριμάσει, τα νέα εναλλακτικά καύσιμα δεν υπάρχουν σε επάρκεια και τα περισσότερα λιμάνια δεν έχουν τις κατάλληλες υποδομές, ούτως ώστε η πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας να επιτευχθεί στους χρόνους που ορίζει η Ευρωπαϊκή Ενωση».
Ο κ. Σημαντώνης υπογραμμίζει ακόμη ότι «η Ελληνική Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων μπροστά σε αυτό το νέο κανονιστικό πλαίσιο πρόκειται να αντιμετωπίσει μεγάλες προκλήσεις και, παρότι το shortsea αποτελεί τον τομέα της ναυτιλίας που ευνοεί την εφαρμογή νέων φιλικότερων προς το περιβάλλον τεχνολογιών, λειτουργεί μέσα σε ένα αναχρονιστικό εθνικό κανονιστικό πλαίσιο, το οποίο όχι μόνο δεν υποστηρίζει την ενεργειακή αναβάθμιση του κλάδου, αλλά συστηματικά την αποτρέπει».
Η επόμενη κουβέντα του είναι για την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία: «Είναι ευκαιρία λόγω της μετάβασης στην πράσινη εποχή να επαναλειτουργήσει η ναυπηγική βιομηχανία στην Ελλάδα και μάλιστα με ελληνικό εξοπλισμό είτε αφορά ναυπηγήσεις πλοίων μικρών αποστάσεων, είτε τις επισκευές και τον εκσυγχρονισμό τους».
O πόλεμος
Για τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις περιπτώσεις στη ΝΜΑ επισημαίνει: «Σήμερα, αιφνιδιαστική συνθήκη είναι ο ρωσο-ουκρανικός πόλεμος, και μάλιστα σε μία περιοχή κομβική για τις μεταφορές, όπως είναι η Μαύρη και η Αζοφική Θάλασσα, ο οποίος δημιουργεί αναταράξεις στις εμπορικές δραστηριότητες και την ομαλή λειτουργία των πλοίων μας. Ενας πόλεμος που δημιουργεί ανασφάλεια, αφού αλλάζει το status quo και σαφώς πλήττει άμεσα τον κλάδο της ναυτιλίας.
Θετικό ωστόσο παραμένει το γεγονός ότι τα υπό ελληνική σημαία και πλοιοκτησία πλοία είχαν περιορισμένη παρουσία κατά την έναρξη του πολέμου στην περιοχή και σε κάθε περίπτωση δεν είχαμε θύματα Ελληνες ή αλλοδαπούς ναυτικούς μας, αλλά ούτε και εκτεταμένες ζημιές επί των πλοίων μας. Αχαρτογράφητα τα νερά σίγουρα και κατά συνέπεια ψάχνουμε λύσεις με την ευχή πρωτίστως να λήξει άμεσα ο πόλεμος και η αποτρόπαια σφαγή και βέβαια κατόπιν να ομαλοποιηθεί η κατάσταση».
Για τους στόχους της ΕΕΝΜΑ υποστηρίζει ότι «ομάδα που κερδίζει δεν αλλάζει»:
«Η Ενωσή μας, τα μέλη και ιδιαίτερα το Δ.Σ. αυτής, ως μια συμπαγής ομάδα συνεργάζεται αδιάλειπτα με τους αρμόδιους φορείς και συνεισφέρει στην επίλυση παθογενειών που εμποδίζουν την ανάπτυξη του κλάδου μας, προωθώντας τις θέσεις της συντονισμένα και θέτοντας ρεαλιστικούς στόχους. Με την ίδια ομάδα λοιπόν σκοπεύουμε να συνεχίσουμε την επόμενη τριετία. Αλλωστε ομάδα που φέρνει αποτελέσματα δεν την αλλάζεις. Βασικός στόχος της Ενωσής μας λοιπόν για την επόμενη τριετία είναι η καθοριστική μας συμβολή στην αναδιαμόρφωση του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο λειτουργεί η ναυτιλία και η εξάλειψη των παθογενειών που το διέπουν.
Η διαμόρφωση ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου το οποίο θα υποστηρίζει την πράσινη μετάβαση του κλάδου, προωθώντας τις ελληνικές τεχνολογίες και παρέχοντας τα απαραίτητα κίνητρα για τον εκσυγχρονισμό του στόλου και τη συμβολή του στην κλιματική ουδετερότητα».
Ο ίδιος καταλήγει λέγοντας: «Η διαμόρφωση ενός εκσυγχρονισμένου κανονιστικού πλαισίου θα είχε άμεσα αποτελέσματα:
■ Στην πράσινη ανάπτυξη και ενεργειακή μετάβαση του στόλου, καθιστώντας τον ελληνικό στόλο σύγχρονο, βιώσιμο και ανταγωνιστικό.
■ Στην υιοθέτηση νέων φιλικότερων προς το περιβάλλον τεχνολογιών με ταυτόχρονη ανάπτυξη του ελληνικού ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου καθώς και εγχώριου εξοπλισμού.
■ Στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για τους ναυτικούς με την επιστροφή πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο.
■ Στα λιμάνια ώστε να γίνουν περισσότερο ελκυστικά και ανταγωνιστικά, με αποτέλεσμα την αύξηση της διακίνησης αγαθών από τους ναυλωτές».
Διαβάστε ακόμη:
Πάιατ: Πολύ σημαντικός ο ρόλος του FSRU απέναντι στον «ρωσικό ενεργειακό εκβιασμό»
Χατζηδάκης: Νέα στεγαστική πολιτική – Πώς θα δοθούν σπίτια με φθηνό ενοίκιο στους νέους
Γεωργιάδης: Εξετάζουμε τη μείωση του ΦΠΑ σε βασικά είδη διατροφής