Η ελληνική ναυτιλία συνεχίζει να κυριαρχεί και σε θεσμικό επίπεδο. Τρανό παράδειγμα είναι η οικογένεια Φαφαλιού.
Τα δύο αδέλφια, ο Χαράλαμπος και ο Δημήτρης επανεκλέγονται τα τελευταία χρόνια σε κρίσιμες θέσεις. Το αξιοσημείωτο είναι ότι δύο αδέλφια βρίσκονται στην κορυφή δύο Οργανισμών-Ενώσεων που διαδραματίζουν καταλυτικό ρόλο στα δρώμενα της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Ο μεν Χαράλαμπος επανεξελέγη, τον περασμένο Ιούνιο για 6η συνεχομένη φορά στην προεδρία της της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου – Greek Shipping Co operation Committee ξεπερνώντας σε διάρκεια τον Επαμεινώνδα Εμπειρίκο που θήτευσε στον προεδρικό θώκο επί 10 χρόνια.
Λίγους μήνες αργότερα και πιο συγκεκριμένα τον περασμένο Νοέμβριο, ο Δημήτρης Φαφαλιός επανεξελέγη στον προεδρικό θώκο της Intercargo, της Ένωσης Ανεξαρτήτων Πλοιοκτητών Φορτηγών Πλοίων.
Η απόφαση ελήφθη ομόφωνα στη Γενική Συνέλευση της Ένωσης. Η νέα θητεία, διετούς διάρκειας αρχίζει την 1η Ιανουαρίου 2023.
Ο Δημήτρης Φαφαλιός έγινε ο τρίτος στη σειρά Έλληνας που εκλέγεται στον προεδρικό θώκο της Intercargo αφού διαδέχθηκε από την 1η-1-2019, τον επί έξι χρόνια πρόεδρο Γιάννη Πλατσιδάκη, τέως εντεταλμένος Σύμβουλος της Anangel Maritime Services INC του Ομίλου Αγγελικούση, ο οποίος είχε παραλάβει τα ηνία της Ένωσης από τον Νίκ Παπαδάκη, παραδοσιακό Έλληνα πλοιοκτήτη. Επίσης, κατέχει θέσεις σε εφοπλιστικές ενώσεις και επιτροπές. Είναι Πρόεδρος και Διευθυντής της Fafalios Shipping S.A. από το 2008 μέχρι σήμερα. Από το 1984 έως το 2008 κατείχε διευθυντικές θέσεις στην Fafalios Ltd. με έδρα το Λονδίνο. Είναι απόφοιτος του τμήματος Naval Architecture and Ship Building του Πανεπιστημίου του Newcastle upon Tyne. Έχει μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών Master of Science in Ocean Systems Management από το MIT.
Επί προεδρίας Φαφαλιού ο αριθμός μελών της Intercargo έφτασε σε ιστορικό υψηλό.
Πιο συγκεκριμένα, οι εταιρείες -μέλη της Ένωσης ελέγχουν το 43% της παγκόσμιας χωρητικότητας πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Τον Νοέμβριο εντάχθηκαν σε αυτή η Thenamaris Conbulk Inc και η Seaspire Maritime Inc.
H Intercargo συμπλήρωσε φέτος 42 χρόνια δυναμικής παρουσίας στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Εκπροσωπεί τα συμφέροντα των ανεξάρτητων πλοιοκτητών ξηρού φορτίου και διαδραματίζει σημαντικό ρόλο τόσο στους κόλπους του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) όσο και στα διεθνή ναυτιλιακά και ναυτικά φόρα.
Δημιούργημα του αείμνηστου Αντώνη Χανδρή, η Intercargo παραμένει μέχρι και σήμερα ένα πολύτιμο θεσμικό όργανο για τη διεθνή πλοιοκτησία, που εξειδικεύεται στα Bulk Carriers-φορτηγά πλοία.
Ο Χαράλαμπος Φαφαλιός από την πλευρά του έχει τη δική του ατζέντα για τα θέματα της ελληνικής ναυτιλίας.
Ναυτική Εκπαίδευση: «Στην Ελλάδα, προτρέπουμε τη κυβέρνηση να βελτιώσει το σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης μέσω συγκεντρωμένων επενδύσεων και με την συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα»
Ελληνική Σημαία: «Ακόμα, πρέπει να τονίσουμε ότι η ελληνική σημαία, αν και είναι ανταγωνιστική σε γενικές γραμμές, χρειάζεται να μειώσει σημαντικά την γραφειοκρατία για να μπορέσει να ανθίσει ξανά».
Διεθνή Εκπροσώπηση: «Από διεθνής σκοπιά, συνεχίζουμε να τονίζουμε την ανάγκη για μεγαλύτερη θητεία των Ελλήνων εκπροσώπων που υπηρετούν τόσο στον ΙΜΟ όσο και στην
Ευρωπαϊκή Ένωση.
-Παραμένει απογοητευτικό το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν κατέχει πιο εξέχουσα φωνή στα ναυτιλιακά θέματα της Ε.Ε., λαμβάνοντας υπόψη ότι εκπροσωπεί πάνω από το 50 τα εκατό του Ευρωπαϊκού στόλου».
Το περασμένο καλοκαίρι τιμήθηκε με το βραβείο Ευκράντη για τη Διεθνή Προβολή της Ελληνικής Ναυτιλίας.
Δήλωσε: «Στη διάρκεια αυτών των 90 ετών συνεργαστήκαμε στενά με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και προσπαθήσαμε να δραστηριοποιούμαστε διεθνώς με έναν τρόπο που να καθιστά ξεκάθαρο το γεγονός ότι η ελληνική ναυτιλία είναι η καλύτερη. Είμαστε πολύ περήφανοι γι’՚αυτό και συνεχίζουμε. Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός νεαρών, γεμάτων ενθουσιασμό συναδέλφων που θέλουν να συνεχίσουν να δείχνουν ότι η ελληνική ναυτιλία είναι η πρώτη παγκοσμίως και της αξίζει να παραμείνει σε αυτή τη θέση».
Οικογένειες Φαφαλιού
Οι οικογένειες Φαφαλιού παραμένουν εξαιρετικά δραστήριες, με διαρκή πνευματική, ηθική και οικονομική υποστήριξη σε σπουδαία πολιτιστικά ιδρύματα της Βρετανίας, που προάγουν και προβάλλουν τον ελληνικό πολιτισμό. Η Fafalios Ltd εκπροσωπεί επάξια το ελληνικό ναυτιλιακό ήθος στο Λονδίνο, την παγκόσμια μητρόπολη της ναυτιλίας
«Η οικογένεια και η εταιρεία στο Λονδίνο παραμένουν ενεργές και δραστήριες καθ’ όλη τη διάρκεια της γιγάντωσης της ελληνικής ναυτιλίας τον 20ό αιώνα, με πλούσια δράση τόσο στον ναυτιλιακό στίβο, όσο και στα ναυτιλιακά και οικονομικά fora της Βρετανίας.
Η εταιρεία σήμερα αντανακλά μία από τις λίγες ελληνικές παραδοσιακές ναυτιλιακές οικογένειες που παραμένουν ακόμη, σε πείσμα των καιρών, ενωμένοι επιχειρηματικά τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδας» επισημαίνουν κύκλοι του City του Λονδίνου.
Πάγια θέση των Φαφαλιών είναι ότι «η Ελλάδα έχει προσφέρει μερικές από τις πλέον νεωτεριστικές, ικανές και επιτυχημένες προσωπικότητες της ναυτιλίας, των οποίων η αναζήτηση της τελειότητας, έχει σπανίως ξεπεραστεί. Η συνεχιζόμενη παράδοσή τους, σε μερικές περιπτώσεις έξι ή επτά γενιές, δεν δείχνει σημάδια κάμψης» και προσθέτουν:
«Πάντοτε στηρίζουμε την Ελλάδα και έχουμε Έλληνες ναυτικούς. Αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει. Όλα τα πλοία μας είναι νηολογημένα στη Χίο. Την ιδιαίτερη πατρίδα μας», είχε δηλώσει ο Δημήτρης Φαφαλιός παλαιότερα στο πλαίσιο εκδήλωσης για τη βράβευσή του.
Η οικογένεια Φαφαλιού, έχει τέσσερα παρακλάδια στο οικογενειακό της δένδρο και είναι μία από τις μεγάλες οικονομικές δυνάμεις.
Παραδοσιακή ναυτιλιακή οικογένεια από τον Βροντάδο της Χίου δραστηριοποιείται στη ναυτιλία από τα μέσα του 19ου αιώνα. Ανήκει στις περιπτώσεις οικογενειών , των οποίων η πλειοψηφία των μελών συνεχίζει να δραστηριοποιείται μέσω της οικογενειακής επιχείρησης σε όλη τη διάρκεια της μεταπολεμικής περιόδου καθώς και στη διάρκεια του 21ου αιώνα.
Εγκαταστάθηκε κατά τον Μεσοπόλεμο στο Κάρντιφ της Ουαλίας όπου ίδρυσε την εταιρεία εφοδιασμού πλοίων Meandros σε συνεργασία με τον Σταύρο Λιβανό. Παράλληλα το γραφείο Meandros διαχειριζόταν και τον στόλο ατμόπλοιων της οικογένειας. Την διοίκηση είχε αναλάβει ο Ιωάννης Σ. Φαφαλιός, ο οποίος είχε εγκατασταθεί στο Κάρντιφ το 1934 ενώ ο Δημήτρης και ο Πανάγος Σ. Φαφαλιός ταξίδευαν ως πλοίαρχοι σε πλοία του οικογενειακού στόλου.
Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο οι δραστηριότητες της οικογένειας Φαφαλιού συνδέονται με τους Δημήτρη, Πανάγο και Ιωάννη Φαφαλιό του Στάμου οι οποίοι σε συνεργασία με τον ξάδελφό τους Δημήτριο Ιωάννου Φαφαλιό ίδρυσαν το 1949 στο Λονδίνο το γραφείο Fafalios Ltd. Ο στόλος του μετά τον πόλεμο αποτελούνταν από το φορτηγό πλοίο “Στάμος” το οποίο ήταν υπό τη διαχείριση της οικογένειας από τα μέσα της δεκαετίας του ‘30 και τα Λίμπερτι “Όθων” και “Ψαρά” τα οποία περιλαμβάνονταν μεταξύ των 100 Λίμπερτι που πουλήθηκαν από τις ΗΠΑ σε Έλληνες εφοπλιστές με την εγγύηση του ελληνικού κράτους. Η οικογένεια επέκτεινε τις δραστηριότητές της τόσο στη Νέα Υόρκη όσο και στον Πειραιά. Στην οικογενειακή επιχείρηση συμμετείχαν επίσης και οι γιοί του Λουκά Φαφαλιού, Δημήτρης, Μιχάλης, Σταύρος και Κωνσταντίνος.
Το 1958 ο στόλος της εταιρείας είχε φθάσει τα 13 πλοία φορτηγά και δεξαμενόπλοια ενώ είχαν ναυπηγήσει το πρώτο τους πλοίο στην Ιαπωνία, το δεξαμενόπλοιο “Νέα Τύχη”. Από τις αρχές της δεκαετίας του ‘80 η διοίκηση των εταιρειών περιήλθε στην τέταρτη και στην πέμπτη γενιά και η οικογένεια επικεντρώθηκε ξανά στη διαχείριση στόλου με φορτηγά πλοία.
Ναυτικό Μουσείο Χίου
Μεγάλη αγάπη και πάθος για τον Δημήτρη Φαφαλιό αποτελεί το Ναυτικό Μουσείο της Χίου στο οποίο είναι υπεύθυνος. Εγκαινιάστηκε η λειτουργία του στις 24 Αυγούστου του 1997. Το μουσείο αυτό δεν είναι μόνο για να συντηρεί την ιστορική μνήμη, αλλά λειτουργεί και ως εφαλτήριο για τη νεότερη γενιά στην πορεία της προς το μέλλον.
Στην είσοδο του αρχοντικού υπάρχουν δύο πορτρέτα. Επρόκειτο για τους γεννήτορες πέντε παραδοσιακών σήμερα εφοπλιστικών οικογενειών: Λύρα, Χατζηπατέρα, Λω, Λαιμού και Φαφαλιού.
«Το Ναυτικό Μουσείο Χίου είναι το σπίτι του προπάππου μας, του Αναστάση Πατέρα, και της προγιαγιάς μας Μαρουκώς», διηγείται ο Δημήτρης Φαφαλιός: «Ο μπαρμπά Αναστάσης Πατέρας στην εποχή του ήταν μεγάλος εφοπλιστής. Είχε καταγωγή από τις Οινούσσες. Η περιουσία του τότε ήταν 100.000 χρυσές λίρες, τεράστιο πόσο. Το 1906 αγόρασε αυτό το σπίτι. Από το ζευγάρι του Αναστάση και της Μαρουσώς με τα επτά παιδιά προήλθαν πέντε εφοπλιστικές οικογένειες, πέντε σόγια: των Λύρα, Χατζηπατέρα, Λω, Λαιμού και Φαφαλιού. Όλοι προέρχονται από τον προπάππου και την προγιαγιά. Η δε προγιαγιά μας έζησε για να δει 24 δισέγγονα”.
Διαβάστε επίσης
Ρόμαν Αμπράμοβιτς: Η κακή χρονιά του Ρώσου ολιγάρχη – Ζημιές, απώλειες και «χαμένα» σούπερ γιοτ
Οι Αμερικανοί super- rich που έχασαν φέτος $660 δισ. – Ποιος βρίσκεται στο Νο.1 της λίστας
Φάρμακα: Φόβοι για «παγκόσμιο κραχ» το 2023 – Ελλείψεις σε 500 σκευάσματα στην Ελλάδα