Τη «συνταγή» για την ενίσχυση της ελληνικής σημαίας παρουσίασε ο Χαράλαμπος Φαφαλιός, πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, σε εκδήλωση του Committee για το νέο έτος, που πραγματοποιήθηκε στο City του Λονδίνου.
Ειδικότερα ανέφερε πως, παρά την πρόοδο που έχει επιτευχθεί, η ελληνική σημαία χρειάζεται περαιτέρω βελτίωση, ώστε να γίνει πιο προτιμητέα από τους Έλληνες εφοπλιστές και να προσελκύσει ξανά τους πλοιοκτήτες. Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι το «γραφειοκρατικό τείχος» της ελληνικής ναυτιλίας είναι ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους οι πλοιοκτήτες αποφεύγουν την ελληνική σημαία.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο, η κυβέρνηση πρέπει να μειώσει τη γραφειοκρατία και να δημιουργήσει έναν πιο ευέλικτο και αποδοτικό θεσμικό πλαίσιο για την ελληνική ναυτιλία. Επεσήμανε ότι η ενίσχυση της ελληνικής σημαίας είναι ζωτικής σημασίας για τη ναυτιλιακή κοινότητα και για τη διατήρηση της Ελλάδας ως ηγετικής δύναμης στον παγκόσμιο ναυτιλιακό τομέα.
Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη για ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, αναφέροντας ότι χρειάζονται περισσότεροι χώροι για δασκάλους, καλύτερες εγκαταστάσεις και περισσότεροι καθηγητές για να βελτιωθεί η ποιότητα της ναυτικής εκπαίδευσης και να αυξηθεί ο αριθμός των Ελλήνων ναυτικών.
Ο Χαράλαμπος Φαφαλιός αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη της Ελλάδας για ισχυρότερη παρουσία στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, δεδομένης της σημαντικότητας της χώρας στην παγκόσμια ναυτιλία. Η Ελλάδα, ως κορυφαία ναυτιλιακή δύναμη στην Ευρώπη, πρέπει να έχει σταθερή και μόνιμη εκπροσώπηση στα διεθνή φόρα για να προστατεύσει τα συμφέροντα του ελληνικού εφοπλισμού και να ενισχύσει την παρουσία της στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη.

Στην ομιλία του, ο πρόεδρος του Committee σχολίασε και άλλες προκλήσεις του παγκόσμιου ναυτιλιακού τοπίου, όπως την στρατηγική της νέας αμερικανικής κυβέρνησης υπό τον πρόεδρο Τραμπ και το πώς αυτή θα επηρεάσει το παγκόσμιο εμπόριο και τη ναυτιλία και τις επιπτώσεις που θα έχει στον τομέα του εμπορίου και της ναυτιλίας.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στις εμπορικές πολιτικές που μπορεί να επηρεάσουν τον ναυτιλιακό κλάδο, ενώ εξέφρασε ανησυχίες για τις επιπτώσεις που θα μπορούσαν να έχουν οι επιβαλλόμενοι δασμοί στην αγορά, ιδιαίτερα στη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων και τη μεταφορά ενεργειακών προϊόντων.
Μιλώντας για τις εξελίξεις της ναυτιλιακής αγοράς, ο κ. Φαφαλιός επισήμανε ότι η αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παρουσίασε έντονη δραστηριότητα το τελευταίο έτος, με ένα μεγάλο βιβλίο παραγγελιών και σημαντικές επενδύσεις στον τομέα. Ωστόσο, ο τομέας των χύδην φορτίων παρουσίασε επιβράδυνση στο δεύτερο εξάμηνο του 2024, ενώ η αγορά δεξαμενόπλοιων παρουσίασε αναταράξεις.
Ο πρόεδρος εστίασε επίσης στην πώληση παλαιών πλοίων σε διαλυτήρια λόγω της αβεβαιότητας στην αγορά, ενώ τόνισε ότι ο τομέας του LPG συνεχίζει να προσφέρει ελκυστικές αποδόσεις.
Σύμφωνα με τον κ. Φαφαλιό, το μέλλον του ναυτιλιακού κλάδου εξαρτάται από την εξέλιξη των «πράσινων» καυσίμων και τη στροφή προς βιώσιμες και φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες. Αν και η μεθανόλη φαίνεται να προωθείται ως εναλλακτικό καύσιμο, η προσφορά της παραμένει περιορισμένη για να καλύψει τις ανάγκες του παγκόσμιου στόλου. Επιπλέον, αβέβαιο παραμένει αν το LNG μπορεί να θεωρηθεί ως «πράσινο» καύσιμο, εν μέσω έντονων συζητήσεων γύρω από την περιβαλλοντική του επίδραση.
Ειδική μνεία έγινε και στην αγορά των κινέζικων, κορεατικών και ιαπωνικών ναυπηγείων, που διαθέτουν πλήρη βιβλία παραγγελιών μέχρι το 2028, με ένα σημαντικό ποσοστό αυτών των νέων πλοίων να είναι «πράσινα». Το μέλλον της ναυτιλίας φαίνεται να εξαρτάται από την ικανότητα του κλάδου να προσαρμοστεί στις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις και τις διεθνείς κανονιστικές πιέσεις, με τη σημαία να παραμένει ένα κρίσιμο ζήτημα για την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού εφοπλισμού.
Διαβάστε ακόμη
Tραμπ: «Καμπανάκι αφύπνισης» για τις αμερικανικές Big Tech το DeepSeek
Γιάννης Σαρακάκης: Γιατί κατεβαίνω υποψήφιος για Πρόεδρος στο Ελληνοαμερικάνικο Επιμελητήριο
«Καμπάνες» 5.000 έως 20.000 ευρώ στα Airbnb
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα