Η επανεκκίνηση της κρουαζιέρας, διεθνώς, βρίσκει στο επίκεντρό της την Ελλάδα, η οποία αποτελεί τoν πιο δημοφιλή προορισμό της Ανατολικής Μεσογείου για το 2021. Έχουν καταγραφεί 22 εταιρείες που εντάσσουν στα σχέδιά τους την Ελλάδα, εκ των οποίων οι 15 θα έχουν ως αφετηρία ελληνικά λιμάνια με βασικότερο εκείνο του Πειραιά.
Στο πλαίσιο αυτό, τα βλέμματα όλων τράβηξε το υπερσύγχρονο νεότευκτο κρουαζιερόπλοιο της Celebrity Cruises, το «Celebrity Apex», το οποίο με βάση το λιμάνι του Πειραιά κάνει εβδομαδιαίες κρουαζιέρες προς Σαντορίνη – Μύκονο – Ρόδο και Λεμεσό έως και τον Οκτώβριο. Είναι ένα μεγάλο στοίχημα για την Ελλάδα αφού η Celebrity, υπό την ομπρέλα του κολοσσού Royal Caribbean, είναι από τις εταιρείες που διαμορφώνουν τάσεις στην παγκόσμια θαλάσσια βιομηχανία.
Επισκεφθήκαμε το «Celebrity Apex» στο λιμάνι του Πειραιά προκειμένου να διαμορφώσουμε ιδία άποψη. Συναντήσαμε τον πλοίαρχο Μανώλη Αλευρόπουλο, αντιπρόεδρο της εταιρείας και επικεφαλής του Marine Operations για όλο τον στόλο. Είναι αξιωματικός γέννημα-θρέμμα της Celebrity. Αρχισε τη σταδιοδρομία του στη θάλασσα ως δόκιμος όταν η εταιρεία ανήκε στην οικογένεια Χανδρή προτού περάσει στη Royal Caribbean. Ταξίδεψε 23 χρόνια ανεβαίνοντας όλες τις βαθμίδες. Ως πλοίαρχος δραστηριοποιήθηκε τα τελευταία 10 χρόνια στην εταιρεία αυτή, η οποία το 2016 του πρότεινε να βγει στη στεριά, στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στο Μαϊάμι.
Από το 2016 έως το 2021 πήρε τρεις προαγωγές και τα τελευταία τρία χρόνια είναι Marine Operations – υπεύθυνος για όλο το ναυτιλιακό κομμάτι, την ασφάλεια και την περιβαλλοντική συμμόρφωση και όλοι οι πλοίαρχοι και οι μηχανικοί δίνουν αναφορά σε αυτόν.
Μότο του είναι ότι «όλοι πρέπει από την πλευρά τους, καθείς από τον τομέα του, να βοηθάνε την πατρίδα να αναπτυχθεί. Ο καθείς από το δικό του μετερίζι».
Το τι προηγήθηκε της δρομολόγησης του «Celebrity Apex» στην Ελλάδα έχει τη δική του σημασία.
«Με κάλεσε η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας Λίζα Λούτοφ Πέρλο, ενώ ήμουν στην Ελλάδα, και μου είπε: “Μανώλη, πιστεύεις ότι μπορούμε να ξεκινήσουμε ένα πλοίο μας στην Ελλάδα;”» λέει στο «business stories» ο κ. Αλευρόπουλος, ο οποίος κινητοποιήθηκε άμεσα. «Επειτα από πολύ καλή συνεργασία με τον υπουργό Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη, τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη, την CLIA (Διεθνής Ενωση Εταιρειών Κρουαζιέρας), τη Μαρία Δεληγιάννη, γενική διευθύντρια της CLIA στην Ανατολική Μεσόγειο, τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς και συνολικά τη στήριξη της ελληνικής κυβέρνησης καταφέραμε, ασφαλώς, την επανεκκίνηση της εταιρείας στην Ελλάδα, κάτι για το οποίο τόσο προσωπικά όσο και η πρόεδρος μας είμαστε υπερήφανοι και χαρούμενοι.
Την Ελλάδα την επιλέξαμε γιατί είναι από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς και η επανεκκίνηση της εταιρείας στο μέρος που γεννήθηκε πριν από 30 χρόνια από την οικογένεια Χανδρή ήταν σημαδιακή. Γι’ αυτό επέλεξε το καλύτερό της και νεότευκτο πλοίο για την επανεκκίνηση. Ηταν πολύ συγκινητικός ο πρώτος απόπλους, το παρθενικό του ταξίδι, από το λιμάνι του Πειραιά. Η πλειοψηφία των πρώτων επιβατών ήταν Αμερικανοί στο παρθενικό του ταξίδι, γεγονός που καταδεικνύει το πόσο σημαντικό είναι τέτοια πλοία να κοσμούν τις ελληνικές θάλασσες και να προσελκύουν καλό τουρισμό από όλο τον κόσμο».
Ο κ. Αλευρόπουλος αναφέρθηκε ξεχωριστά στη στήριξη της ελληνικής κυβέρνησης για την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας: «Θέλω να ευχαριστήσω την ελληνική κυβέρνηση για τη συνεργασία και τη στήριξη αυτής της προσπάθειας επανεκκίνησης της κρουαζιέρας στην Ελλάδα. Αποδεικνύεται ότι η Ελλάδα είναι μία από τις λίγες χώρες με αληθινή ναυτική συνείδηση. Καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας βοήθησε στον ανεφοδιασμό των πλοίων, στον επαναπατρισμό χιλιάδων ναυτικών και επιπλέον στήριξε την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας. Η βιομηχανία της κρουαζιέρας δεν θα ξεχάσει ποτέ τη στήριξη αυτή σε δύσκολες στιγμές για τον κλάδο της κρουαζιέρας παγκοσμίως».
Η συζήτησή μας στράφηκε κατόπιν στα υγειονομικά πρωτόκολλα: «Το πλοίο ακολουθεί όλα τα ελληνικά πρωτόκολλα αλλά και αυτά της Ε.Ε. για την COVID-19, που είναι προσαρμοσμένα στα ανάγκες της ασφαλούς επανεκκίνησης. Το πλοίο μόλις ολοκλήρωσε την πρώτη κρουαζιέρα στα ελληνικά νησιά με απόλυτη επιτυχία.
Είμαστε πάρα πολύ χαρούμενοι που αποδεικνύεται ότι τα πρωτόκολλα, όταν ακολουθούνται, είναι αποτελεσματικά.
Η εταιρεία έχει 100% εμβολιασμένο πλήρωμα και το ίδιο ισχύει για την πλειοψηφία των επιβατών της.
Είμαστε το πρώτο κρουαζιερόπλοιο με πλήρως εμβολιασμένο πλήρωμα και από τα πρώτα πλοία που επέτρεψαν την ελεύθερη διακίνηση επιβατών σε όλους τους προορισμούς της κρουαζιέρας – free flow. Αυτό το υποδέχθηκαν με μεγάλη ικανοποίηση οι τοπικές κοινωνίες και οι δήμοι μια και τα οφέλη είναι σημαντικά για την τοπική οικονομία», επισήμανε ο κ. Αλευρόπουλος.
Πλεονεκτήματα του home porting
To γεγονός ότι το «Celebrity Apex» κάνει απο-επιβίβαση στο λιμάνι του Πειραιά έστρεψε τη συζήτηση στα πλεονεκτήματα του home porting: «Μεγάλο πλεονέκτημα του home porting είναι η προμήθεια και κατανάλωση τοπικών ελληνικών προϊόντων.
Πάνω από 50 ελληνικές εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να εισέλθουν στον ανεφοδιασμό του πλοίου με ελληνικά προϊόντα από λάδια, τυριά γαλακτοκομικά κ.λπ. Ο ανεφοδιασμός των πλοίων που κάνουν home porting γίνεται στην Ελλάδα και όλες οι υπηρεσίες παρέχονται από ελληνικά χέρια. Είναι μια μεγάλη τόνωση της ελληνικής οικονομίας», υπογράμμισε ο κ. Αλευρόπουλος. «Επιπλέον, χιλιάδες επιβάτες που προέρχονται κυρίως από τις ΗΠΑ φτάνουν στην Ελλάδα για να επιβιβαστούν στα πλοία και φεύγουν από την Ελλάδα για την πατρίδα τους όταν ολοκληρωθεί η κρουαζιέρα. Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχουν περισσότερες πτήσεις από τις ΗΠΑ, μεταφορές, ξενοδοχεία και εστίαση, αφού πολλοί μένουν και κάποιες μέρες παραπάνω στην Ελλάδα πριν ή μετά την κρουαζιέρα. Είναι ευκαιρία για την Ελλάδα ο Πειραιάς να εξελιχθεί σε ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια home porting στη Μεσόγειο μαζί με τη Βαρκελώνη και την Τσιβιταβέκια στη Ρώμη, κάτι που θα είναι πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο. Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, 20%-30% των επιβατών κρουαζιερόπλοιων επιστρέφουν στους προορισμούς που επισκέφθηκαν με το πλοίο ως τουρίστες».
Βόρεια Ελλάδα
Ενδιαφέρον δείχνουν οι εταιρείες του κλάδου για την ενδυνάμωση της κρουαζιέρας στη βόρεια Ελλάδα μέσω των λιμανιών της Θεσσαλονίκης και της Καβάλας. «Το 2019 στο πλαίσιο της ανάπτυξης της κρουαζιέρας στην Ελλάδα συνεργαστήκαμε ως εταιρεία με τους φορείς του τουρισμού της κρουαζιέρας και την Τοπική Αυτοδιοίκηση για τη δημιουργία περισσότερων προορισμών, καινούριων, πέραν των πολύ γνωστών. Από τότε βάλαμε στο πρόγραμμα τη Ζάκυνθο, την Κεφαλονιά, την Πάτμο και τα Χανιά. Από το 2019 συμπεριλάβαμε τη Θεσσαλονίκη και την Καβάλα ως συνέχεια αυτής της προσπάθειας, η οποία όμως σταμάτησε λόγω της πανδημίας. Πιστεύω πραγματικά ότι η Βόρεια Ελλάδα έχει παρά πολλά να προσφέρει ως προορισμός και πρέπει οπωσδήποτε τα επόμενα χρόνια να μπει στον χάρτη της κρουαζιέρας και μάλιστα δυναμικά. Θέλουμε να τη στηρίξουμε και συνεργαζόμαστε στενά με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης για τη βελτίωση των υποδομών», λέει ο κ. Αλευρόπουλος.
Έλληνες αξιωματικοί
Στη συνέχεια η συζήτηση περιστράφηκε γύρω από την εταιρεία η οποία αποτελεί φυτώριο Ελλήνων αξιωματικών τόσο της γέφυρας όσο και της μηχανής, ενώ η γυναικεία παρουσία χρόνο με την χρόνο γίνεται πιο έντονη: «Είμαστε η πρώτη εταιρεία κρουαζιέρας παγκοσμίως στην οποία το 30% των αξιωματικών στη γέφυρα είναι γυναίκες. Στο “Celebrity Apex” είναι ναυτολογημένες δύο Ελληνίδες και μία αξιωματικός από τη Μάλτα. Σε άλλα πλοία μας ο αριθμός τους φτάνει ακόμα και τις πέντε. Η πρώτη Αμερικανίδα πλοίαρχος στον πλανήτη ταξίδεψε με πλοίο της Celebrity Cruises. Είναι η κάπτεν Κέιτ Μακιού. Επίσης, η εταιρεία έχει στο δυναμικό της την πρώτη γυναίκα πρόεδρο και διευθύνουσα σύμβουλο, τη Λίζα Λούτοφ Πέρλο», τονίζει ο κ. Αλευρόπουλος.
Η ελληνική παρουσία στα πλοία της εταιρείας, μας λέει ο ίδιος, είναι πολύ έντονη: «Στη γέφυρα και στο μηχανοστάσιο του “Celebrity Apex” είναι ναυτολογημένοι 27 Ελληνες και Ελληνίδες αξιωματικοί. Σε όλη την εταιρεία ο αριθμός τους ξεπερνάει τους 350. Είναι το μοναδικό ζωντανό κύτταρο Ελλήνων στην κρουαζιέρα παγκοσμίως. Η εταιρεία ανήκε παλαιότερα στην οικογένεια Χανδρή. Οταν μεταβιβάστηκε στη Royal Caribbean, εδώ και 20 χρόνια, κράτησε τους Ελληνες ναυτικούς. Κάνουμε πολύ καλή δουλειά και συνεχίζουν να μας εμπιστεύονται».
Καπετάνιος του «Celebrity Apex» είναι ο Πειραιώτης Δημήτρης Καφετζής. Στην εταιρεία ξεκίνησε από δόκιμος και πρόσφατα συμπλήρωσε 30 πλεύσιμα χρόνια. Είναι από τους παλαιότερους πλοιάρχους, έχει περάσει όλες τις βαθμίδες και μεταξύ άλλων έχει αναλάβει και παραλαβές νεότευκτων για λογαριασμό της Celebrity. Παρέλαβε και το «Celebrity Apex» από τα γαλλικά ναυπηγεία του Saint-Nazaire, τον Μάρτιο του 2020.
«Στόχος και όνειρό μου είναι να συνεχιστεί αυτή η παράδοση, αυτό το φυτώριο, και όλο και περισσότεροι Ελληνες αξιωματικοί να έρχονται στη Celebrity και να κάνουν την Ελλάδα περήφανη και στον τομέα της κρουαζιέρας. Είναι πολύ σημαντικό σε τέτοια πλοία που μπαίνουν και βγαίνουν χιλιάδες επιβάτες ανά τον κόσμο να βλέπουν τον Ελληνα πλοίαρχο και μηχανικό να διαπρέπουν», μας εκμυστηρεύεται ο κ. Αλευρόπουλος.
Η εταιρεία έχει 12 μεγάλα κρουαζιερόπλοια χωρητικότητας 2.000-3.500 επιβατών, τα οποία ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο σε περιοχές όπως η Αλάσκα, η Καραϊβική, η Βόρεια Ευρώπη, η Νότια Αμερική, η Αυστραλία και φυσικά η Μεσόγειος με τους ελληνικούς προορισμούς της.
Το πλοίο
Μετά την παραλαβή του από τις γαλλικές γιάρδες την άνοιξη του 2020, το «Celebrity Apex» κατέπλευσε με πλήρωμα μόνο στο Μαϊάμι γιατί λόγω πανδημίας δεν γίνονταν κρουαζιέρες.
«Μόλις πριν από δύο μήνες το φέραμε στην Ελλάδα. Είναι χωρητικότητας 2.950 επιβατών, έχει πλήρωμα 1.300 άτομα από 85 χώρες, μήκος 306 μέτρα, 17 καταστρώματα, 39 μέτρα πλάτος, ύψος 58 μέτρα από την ίσαλο γραμμή.
Εχει 14 χώρους για φαγητό, εκ των οποίων 7 specialty restaurants για σούσι, κρέατα, ψάρια, ιταλικό, μπιστρό κ.λπ.
Διαθέτει θέατρο με μεγάλη οθόνη υψηλής ευκρίνειας, τελευταίας τεχνολογίας IMAX, μία από τις καλύτερες τεχνολογίες σε όλο τον κόσμο. Μόνο 20 οθόνες τέτοιου τύπου υπάρχουν σε όλο τον κόσμο.
Υπάρχει ειδικός χώρος στο πλοίο για τους τουρίστες που μένουν σε σουίτες. Ονομάζεται retreat. Εχουν δικό τους κατάστρωμα. Εχουν επίσης ένα κομμάτι του πλοίου, ένα πλοίο μέσα στο πλοίο. Εχουμε φοβερό spa και wellness services. Οι σουίτες είναι υπερπολυτελείς και διαφορετικές η μία από την άλλη, ανάλογα με τα θέλω του επιβάτη.
Το πλοίο έχει προώθηση 47.000 ίππων και τα προπελάκια της πλώρης, τέσσερα συνολικά, τα λεγόμενα bow thrusters, έχουν όλα μαζί 19.000 ίππους και προσφέρουν μεγάλη ικανότητα χειρισμού και ευελιξία κινήσεων του πλοίου. Η μέγιστη ταχύτητα είναι 22 ναυτική μίλια».
Ο Μανώλης Αλευρόπουλος ζει οικογενειακώς στο Μαϊάμι. Είναι στην ομάδα χάραξης στρατηγικής της εταιρείας και υλοποίησης κρουαζιέρας. Επίσης, είναι ειδικός σε έργα υποδομών στα λιμάνια για το ποιες παρεμβάσεις χρειάζονται ώστε να καταπλέουν σε αυτά τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια.
Ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του στη θάλασσα από τη Σχολή της Υδρας. Τον παρακίνησε η αγάπη του για τα ταξίδια.
Ηθελε να γυρίσει όλο τον κόσμο. Δεν προέρχεται από ναυτική οικογένεια. Ο πατέρας του, Σπύρος Αλευρόπουλος, εργαζόταν στον «Δημόκριτο».
«Εχω μεγάλη αγάπη για την Ελλάδα και τώρα που ζω στο εξωτερικό την αγαπάω ακόμη περισσότερο. Και είμαι περήφανος γι’ αυτό, αλλά και συγκινημένος», μας είπε τη στιγμή που μας ξεπροβόδιζε από το πλοίο.
Διαβάστε ακόμα
Πανικός στα συμβολαιογραφικά γραφεία για τις μεταβιβάσεις ακίνητων!
Επιδότηση Παγίων Δαπανών: Μία στις δύο επιχειρήσεις παίρνουν κουπόνια συμψηφισμού με φόρους
Φλόριντα: Μακάβριος απολογισμός από την κατάρρευση της πολυκατοικίας