© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Αν υπάρχει μία πρόκληση που αντιμετωπίζει η ναυτιλία τα τελευταία χρόνια, αυτή είναι η επίτευξη μηδενικών εκπομπών ρύπων μέχρι το 2050.
Η υπάρχουσα τεχνολογία δεν επιτρέπει την ύπαρξη ενός καυσίμου το οποίο θα μπορούσε με τη χρήση του να συμβάλει στη λειτουργία ενός πράσινου πλοίου με μηδενικό αποτύπωμα. Προς αυτή την κατεύθυνση, όλη η αλυσίδα της ναυτιλίας επενδύει στην έρευνα και την τεχνολογία ώστε να επιτύχει τον στόχο.
Ενδεικτικό παράδειγμα η Capital Product Partners LP αλλά και ο ευρύτερος ναυτιλιακός όμιλος της Capital, που τα τελευταία χρόνια επενδύει διαρκώς στην αναζήτηση και εφαρμογή τεχνολογιών αιχμής στον σχεδιασμό, την κατασκευή και διαχείριση του υψηλών προδιαγραφών στόλου της, με απώτερο στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
Οι προκλήσεις
Ο διευθύνων σύμβουλος της Capital Product Partners LP Γεράσιμος Καλογηράτος, στο πλαίσιο της διάκρισης της εταιρείας με το Βραβείο Καινοτομίας & Τεχνολογίας στο Gala dinner «Technology and Innovation in 2022 and beyond», που διοργανώθηκε από τον «Economist» επεσήμανε:
«Η επένδυση σε νέες τεχνολογίες και στην καινοτομία είναι πολύ σημαντική και για τη ναυτιλία. Η ποντοπόρος ναυτιλία έχει δύο μεγάλες προκλήσεις μπροστά της. Η πρώτη είναι η μετάβαση στο λεγόμενο net zero και η δεύτερη πρόκληση είναι το digitalization. Είμαστε πεπεισμένοι ότι η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και η καινοτομία είναι η οριστική απάντηση και στις δύο αυτές προκλήσεις. Ιδιαίτερα μάλιστα για τη μετάβαση στο net zero, όπου αντίθετα ίσως με άλλους κλάδους της παγκόσμιας βιομηχανίας δεν υπάρχει ορατό τεχνολογικό μονοπάτι. Εχουμε την υποχρέωση να επενδύουμε σε νέες τεχνολογίες προκειμένου να βοηθήσουμε την έρευνα και την ανάπτυξη για να βρεθούν τεχνολογικές λύσεις που θα μας φέρουν πιο κοντά στον στόχο μας». Και εξήγησε:
«Σε αυτές τις τεχνολογικές λύσεις συγκαταλέγονται η χρήση εναλλακτικών καυσίμων και συστημάτων πρόωσης, συμπεριλαμβανομένων του φυσικού αερίου, της αιολικής και ηλεκτρικής ενέργειας, της τεχνητής νοημοσύνης, της ψηφιοποίησης των λειτουργιών γραφείου και στρατηγικές κυβερνοασφάλειας με απώτερο στόχο τη διαμόρφωση μιας σύγχρονης και βιώσιμης ναυτιλίας».
Αναφερόμενος στο ναυπηγικό πρόγραμμα του ναυτιλιακού ομίλου Capital, ο κ. Καλογηράτος τόνισε:
«Εχοντας προχωρήσει σε ένα από τα μεγαλύτερα και πιο προηγμένα προγράμματα ναυπήγησης στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς με 41 πλοία υπό παραγγελία, αξίας περί τα 4 δισ. δολάρια, και παρά την πανδημική κρίση της τελευταίας διετίας, επενδύει διαρκώς στην αναζήτηση και εφαρμογή τεχνολογιών αιχμής στον σχεδιασμό, στην κατασκευή και τη διαχείριση του υψηλών προδιαγραφών στόλου της, με απώτερο στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και την αποτελεσματικότερη διαχείριση του στόλου της.
Αυτές οι παραγγελίες εκτείνονται σε διαφορετικούς κλάδους, συμπεριλαμβανομένων των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, των πολύ μεγάλων πλοίων μεταφοράς πετρελαίου, των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς πετρελαιοειδών και προϊόντων και των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων».
Ειδικά για το υγροποιημένο αέριο, η Capital Product Partners LP έχει επιλέξει στρατηγικά τη συγκεκριμένη αγορά, αναγνωρίζοντας τον κρίσιμο ρόλο του στην ενεργειακή μετάβαση, αφού επιλέγεται διεθνώς ως το καύσιμο-γέφυρα μέχρι να επιτευχθεί η αποκλειστική χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Πιο συγκεκριμένα, πολλά από τα πλοία που βρίσκονται υπό παραγγελία από την Capital είναι διπλού καυσίμου και άρα πιο αποδοτικά ενεργειακά σε σύγκριση με τον μέσο όρο του στόλου, καθώς χρησιμοποιούν ως καύσιμο το υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Aιολική ενέργεια
Ταυτόχρονα η Capital έχει συμφωνήσει την εγκατάσταση σε νεότευκτα δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαιοειδών συστήματος υποβοήθησης πρόωσης με αιολική ενέργεια, καθώς και τη δυνατότητα χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας όταν βρίσκονται στα λιμάνια. Τα δεξαμενόπλοια αυτά θα είναι τα πρώτα του είδους τους στον κόσμο που θα έχουν αυτές τις δυνατότητες.
Την ίδια στιγμή, η εταιρεία παρακολουθεί στενά τις τεχνολογικές εξελίξεις, συμμετέχει σε ερευνητικά προγράμματα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των υπαρχόντων συστημάτων, αλλά και για την ανάπτυξη νέων πιο καθαρών καυσίμων που μπορούν να μειώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας και αναπτύσσει σημαντικές συμπράξεις με πανεπιστημιακούς φορείς και νηογνώμονες.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πρόσφατη ολοκλήρωση του ερευνητικού έργου «Smart Bearing» σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και τον Αμερικανικό Νηογνώμονα καθώς και η συμμετοχή στο ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα ShipFC για τη χρήση της αμμωνίας ως καυσίμου.
Ενα ακόμη παράδειγμα είναι η συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα και ομάδες εργασίας του αγγλικού νηογνώμονα Lloyd’s Register και του γαλλικού νηογνώμονα Bureau Veritas για τη χρήση των βιοκαύσιμων ως εναλλακτικής μορφής ενέργειας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Capital αποτελεί και μία από τις πρώτες ναυτιλιακές εταιρείες που ενέταξαν πλήρως στη λειτουργία τους τα κριτήρια ESG και είναι απολύτως ευθυγραμμισμένη με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και τις απαιτήσεις των ρυθμιστικών αρχών, όπως η Ε.Ε. και ο ΙΜΟ, με απώτερο στόχο τη βιώσιμη μετάβαση της ναυτιλίας στην εποχή των μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Διαβάστε ακόμη
Τι φέρνει το τέλος του ΔΝΤ για την Ελλάδα – Ο Τόμσεν, οι τοποτηρητές και οι προσωπικές ατζέντες
Νεμπατί: Ο πληθωρισμός στην Τουρκία επιταχύνεται από την αύξηση των τιμών στην ενέργεια