Η κορυφαία σύναξη για το 2023 των υψηλόβαθμων στελεχών της διεθνούς και ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας σε θεσμικό και ιδιωτικό επίπεδο πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας.
Πρόκειται για το 13o ετήσιο Capital Link-Greek Shipping Forum με τίτλο «Stay Calm and Sail On» όπου συζητήθηκαν τα θέματα που απασχολούν την βιομηχανία. Έλλειψη ναυτικών, απανθρακοποίηση και Ψηφιοποίηση.
Ο Νίκος Μπορνόζης με την Capital Link πέτυχε τη συμμετοχή εξαίρετων ομιλητών που εκπροσωπούν τη διεθνή ναυτιλία μετατρέποντας ένα συνέδριο σε Σύνοδο Κορυφής για τη Ναυτιλία.
Ένα σύντονο «name dropping» περιλαμβάνει ονόματα όπως: τον γγ του ΙΜΟ-Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού Λιμ Κίτακ, τον Επίτιμο γγ του ΙΜΟ Ευθύμιο Μητρόπουλο, την πρόεδρο της BIMCO, Σαμπρίνα Τσάο, τον πρόεδρο της Intercargo, Δημήτρη Φαφαλιό, τον πρόεδρο της Intertanko Πάολο Ντ’ Αμίκο, τον πρόεδρο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Εμάνουελ Γκριμάλντι, την πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, τον πρόεδρο της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας Λονδίνου-Greek Shipping Co-operation Committee Χαράλαμπο Φαφαλιό, τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτιής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη, τον δρ Νίκο Τσάκο και τους Ανδρέα και Γιώργο Τσαβλίρη.
Ξεχωριστή ήταν η παρουσία, μία από τις σπάνιες δημόσιες εμφανίσεις, του εφοπλιστή Γρηγόρη Χατζηελευθεριάδη ενός εκ των ιδρυτών της ELETSON Corporation, ο οποίος μαζί με τον καθηγητή Kώστα Γραμμένο βράβευσαν τον Θεμιστοκλή Βώκο, ιδρυτή της Παγκόσμιας ναυτιλιακής έκθεσης των Ποσειδωνίων.
Σε μία συζήτηση στρογγυλής τραπέζης όπου συμμετείχαν ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης και ο γ.γ. του ΙΜΟ Λιμ Κίτακ με συντονιστή τον Γιάννη Χιωτόπουλο αντιπρόεδρο του νορβηγικού νηογνώμονα DNV για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη,την Αφρική και την Μέση Ανατολή επισημάνθηκαν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ναυτιλία με την έλλειψη ναυτικών, την ανθρακοποίηση και τον ψηφιακό μετασχηματισμό μέσα σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον που έχει μεταλλαχτεί λόγω της πανδημίας αλλά και του πολέμου στην Ουκρανία που έχει προκαλέσει μεταξύ άλλων ενεργειακή κρίση.
Ο Γιάννης Πλακιωτάκης επεσήμανε: – Η ναυτιλία αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις. Ειδικά η απανθρακοποίηση είναι η πιο ριζική μεταμόρφωση της Ναυτιλίας για τα τελευταία 100 χρόνια μαζί τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Το μεγάλο πρόβλημα όμως είναι η έλλειψη ναυτικών.
-Πρέπει σε όλα τα θέματα οι κυβερνήσεις και όλοι οι άλλοι εταίροι πρέπει να συνεργαστούν με τον ΙΜΟ για τη θέσπιση παγκόσμιας ισχύς κανονισμών και όχι σε περιφερειακό επίπεδο. Γιατί η ναυτιλία είναι μία παγκόσμια βιομηχανία.
– Η Ελλάδα προσαρμόστηκε πρώτη στη στρατηγική του ΙΜΟ για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου με τελικό στόχο την πλήρη απανθρακοποίηση. Πρέπει όμως να συνεργαστούμε όλοι δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς.
– Ο Λιμ Κίτακ τόνισε: «-Δεν είναι εύκολη η προσπάθεια προς την απανθρακοποίηση. Είναι κάτι τελείως καινούργιο. Δεν το έχουμε ξαναζήσει. Είναι ένα νέο ταξίδι για όλους μας. Χρειάζεται όραμα και συγκριμένη πολιτική. Τα κράτη και η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να συνεργαστούν. Δεν έχει απομείνει πολύς χρόνος. Χρειάζεται να εργαστούμε ακόμα πιο σκληρά. Επενδύουμε στο μέλλον και στις νέες γενιές.
– Η ασφάλεια στη ναυτιλία είναι τεράστιας σημασίας θέμα και βασική προτεραιότητα του ΙΜΟ. Ο ανθρώπινος παράγοντας, οι ναυτικοί είναι κύριο μέλημά μας. Στόχος είναι να βελτιώνουμε συνεχώς τς συνθήκες εργασίας και τη διαβίωσης τους πάνω στα πλοία».
Στο θέμα των ναυτικών υπό διαφορετικό πρίσμα αναφέρθηκαν τόσο ο Δημήτρης Φαφαλιός όσο και ο Εμάνουελ Γκριμάλντι.
Ο πρόεδρος της Intercargo Δημήτρης Φαφαλιός σημείωσε: Είναι τεράστιες οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε ως ναυτιλία. Κυρίως τα θέματα της απανθρακοποίησης, της ασφάλειας ναυτικών και πλοίων. Στη διάρκεια της πανδημίας άλλοι ήθελαν τα πλοία και άλλοι τα φορτία-εμπορεύματα. Όμως κανείς δεν ήθελε του ναυτικούς με αποτέλεσμα να προκληθεί σοβαρό θέμα με τον εγκλωβισμό τους που έφθασε στα όρια ανθρωπιστικής κρίσης.
Ο πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου Εμάνουελ Γκριμάλντι είπε: «Οι ναυτικοί υπέφεραν στη διάρκεια της πανδημίας. Και τώρα αντιμετωπίζουμε μία μεγάλη έλλειψη ναυτικών που θα επανδρώσουν τα πλοία. Υπήρχε ήδη έλλειμμα 100.000 ναυτικών πριν ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία. Σκεφτείτε τώρα το συμβαίνει. Το 17% των ναυτικών είναι ρωσικής και ουκρανικής υπηκοότητας, ενώ υπάρχει πρόβλημα και με τους Φιλιππινέζους ναυτικούς».
Ενεργειακή απόδοση
Ο δείκτης ενεργειακής απόδοσης (CII) ήταν το βασικό θέμα συζήτησης στο πρώτο πάνελ, με τον συντονιστή τον δρ. Γιάννη Κοκαράκη τεχνικό διευθυντή του γαλλικού νηογνώμονα Bureau Veritas.
Ο τεχνικός διευθυντής της Atlantic Bulk Carriers Πάνος Ζαχαριάδης μπήγε στην καρδιά του θέματος-προβλήματος και σημείωσε ότι αν οι ναυλωτές αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν τότε θα μπορούν να αναζητούν τα αποδοτικότερα ενεργειακά πλοία. «Δεν είναι δυνατόν να θέλουν πλοία Α-Β-C κατηγορίας και ταυτόχρονα να ζητάνε από τους πλοιοκτήτες να πηγαίνουν γρήγορα. Δεν γίνεται αυτό. Ας αποφασίσουν τι θέλουν».
Ο Πάνος Ζαχαριάδης ανέφερε επίσης η εφαρμογή του CII αδικεί κατάφορα τα φορτηγά πλοία τα οποία το 2019 είχαν ήδη μειώσει κατά μέσο όρο το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα κατά 40% σε σχέση με το 2008, ενώ αντιθέτως τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι πιο πίσω με 17%.
Όσον αφορά το rating- κατάταξη των πλοίων βάσει της ενεργειακής τους απόδοσης ο Φίλιππος Φίλης πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Πλοιοκτητών (European Community Shipowners’ Associations – “ECSA”), της ECSA και υπογράμμισε ότι αν ένα πλοίο έχει κάνει όλες τις απαραίτητες προσαρμογές για να μειώσει την κατανάλωση, και παρόλα αυτά δεν πετυχαίνει να πιάσει τους στόχους του CII, η μοναδική διέξοδος είναι τα εναλλακτικά καύσιμα, κάνοντας λόγο για την μεθανόλη.
Εναλλακτικά καύσιμα
Σε ότι αφορά τα εναλλακτικά καύσιμα ο general manager Greece της σημαίας της Λιβερίας Μιχάλης Πανταζόπουλος στάθηκε στο LNG ως απάντηση στις ανάγκες που υπάρχουν σήμερα, και σύστησε ευρύτερες συνεργασίες στον κλάδο για το μέλλον. Ο Γιώργος Πλευράκης του αντιπρόεδρος του αμερικανικού νηογνώμονα ABS αναφέρθηκε στους δύο δρόμους της απανθρακοποίησης: Στα συνθετικά καύσιμα και από την άλλη η αμμωνία και το υδρογόνο.
Ο Κωνσταντίνος Σταμπεδάκης CEO της Erma First, είπε: «Δεν θα υπάρξει μία λύση για όλους. Το θέμα έχει να κάνει με τον τύπο και το μέγεθος του πλοίου, μεταξύ άλλων» και συμπλήρωσε:
«Εναλλακτικά καύσιμα θα είναι το υδρογόνο και η ηλεκτρική ενέργεια. Αλλά έως το 203-2040 τη πλειοψηφία των πλοίων θα καίει ορυκτά καύσιμα».
Ανέπτυξε την ιδέα της χρήσης του carbon capture & storage στα πλοία: «Η τεχνολογία στη ναυτιλία ακολουθεί τις εξελίξεις άλλων βιομηχανιών. Το ίδιο συμβαίνει και με το carbon capture. H εφαρμογή του στη ναυτιλία είναι πονοκέφαλος. Γιατί για να λειτουργήσει καταναλώνει ενέργεια και αφήνει περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ενώ είναι ακριβό. Αλλά οι τεχνολογίες εξελίσσονται».
Mελίνα Τραυλού
Στο συνέδριο μίλησε η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού η οποία μεταξύ άλλων ανέφερε:
«Η αντιμετώπιση του ζητήματος της κλιματικής αλλαγής απαιτεί παγκόσμιες λύσεις.
Ο παγκόσμιος ρυθμιστής μας είναι ο ΙΜΟ. Τα βιώσιμα και κατάλληλα μέτρα για τη ναυτιλιακή βιομηχανία μπορούν να επιτευχθούν μόνο από τον ΙΜΟ. Και αυτό ισχύει και όσον αφορά τη διαδικασία απαλλαγής της βιομηχανίας μας από τον άνθρακα.Είναι επείγον να υιοθετηθούν αποτελεσματικά μέτρα για την επίτευξη των στόχων μηδενικών εκπομπών του κλάδου.»
Κλείνοντας την ομιλία της έκανε σαφή την πολιτική που ακολουθεί η ελληνική ναυτιλία στην προσπάθεια της απανθρακοποίησης:
«Δράττομαι της ευκαιρίας για να υποστηρίξω την ισχυρή υποστήριξη της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας στην πρόταση της διεθνούς βιομηχανίας για συνεισφορά ανά τόνο εκπεμπόμενου CO2.
Αυτό θα είναι ένα αποτελεσματικό μέτρο, κατάλληλο για τη συντριπτική πλειοψηφία των ναυτιλιακών κλάδων» και κατέληξε λέγοντας:
«Είναι μονόδρομος το STAY CALM AND SAIL ON! Η ναυτιλία πρέπει να παραμείνει ήρεμη και να πλεύσει για την ευημερία και την ευημερία του πλανήτη μας.
Η σύμπνοια είναι το κλειδί για να το πετύχουμε αυτό, σε αυτή την ταχέως μεταβαλλόμενη εποχή».
Διαβάστε ακόμη
Κούρεμα 50% στο τέλος επιτηδεύματος από το 2023
Παντελιάδης: Πώς πέτυχε αύξηση κερδοφορίας η METRO ΑΕΒΕ παρά τα ανεβασμένα κόστη