Αρχικά, η πανδημία της COVID-19 και οι περιορισμοί κινητικότητας σε όλο τον κόσμο οδήγησαν σε πολύ χαμηλότερη ζήτηση μεταφορών στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων.
Ωστόσο, το 3ο τρίμηνο του 2020 η ζήτηση εκτινάχθηκε καθώς οι καταναλωτές μετέτρεψαν τις δαπάνες για υπηρεσίες σε υψηλότερες δαπάνες για αγαθά.
Οι ναύλοι φορτίου και χρονοναύλωσης έχουν φτάσει από τότε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, καθώς η συμφόρηση στα λιμάνια έχει αυξήσει την πίεση. Τώρα, ωστόσο, το μέγεθος του στόλου εμπορευματοκιβωτίων έχει καλύψει τη ζήτηση μεταφορών.
Σύμφωνα με έκθεση της BIMCO, τον Ιούνιο του 2022, ο όγκος εμπορευματοκιβωτίων ήταν 12,4% υψηλότερος από τον Ιούνιο του 2019. «Η ζήτηση για μεταφορές ήταν 10,1% υψηλότερη. Ο στόλος έχει αυξηθεί κατά 11,6%, «λέει ο Niels Rasmussen, Chief Shipping Analyst της BIMCO.
Για να καταδείξει την εξέλιξη της σχέσης μεταξύ του μεγέθους του στόλου και της ζήτησης μεταφορών, η BIMCO δημιούργησε έναν δείκτη ζήτησης μεταφορών/μεγέθους στόλου με μέσο όρο το 2019 ως γραμμή βάσης.
Ο δείκτης επιτρέπει τη σύγκριση μεταξύ της τρέχουσας κατάστασης της αγοράς και του παρελθόντος, υποθέτοντας ότι δεν υπήρξε συμφόρηση. Αυτό βοηθά να προσδιοριστεί εάν η τρέχουσα ισχύς της αγοράς οφείλεται στη ζήτηση μεταφορών, τη συμφόρηση ή και τα δύο.
Από τον δείκτη ζήτησης μεταφορών/μέγεθος στόλου γίνεται σαφές ότι μέχρι τώρα η συμφόρηση είναι ο λόγος για τον οποίο η τρέχουσα αγορά είναι ισχυρότερη από το 2019. Μέχρι στιγμής φέτος, ο δείκτης ήταν μόνο υψηλότερος από το 2019 τον Φεβρουάριο», λέει ο Rasmussen.
Σύμφωνα με την κανονική εποχικότητα, η ζήτηση μεταφορών θα πρέπει να είναι περίπου 2,5% υψηλότερη από τον Ιούνιο τον Ιούλιο και τον Αύγουστο και 4-5% χαμηλότερη έως προς το τέλος του έτους. Φέτος, ωστόσο, η περίοδος αιχμής μπορεί να είναι ανύπαρκτη και η χαμηλή περίοδος πιο υποτονική από το κανονικό λόγω των σημερινών παγκόσμιων οικονομικών συνθηκών.
Από την άλλη πλευρά, ο στόλος πιθανότατα θα αυξηθεί κατά 2% πριν από το τέλος του έτους.
Εάν ή πότε χαλαρώσει η συμφόρηση, τα πρώτα αποτελέσματα θα πρέπει να είναι περαιτέρω μειώσεις στις χρεώσεις χρονοναύλωσης. Παρά τις χαμηλότερες τιμές χρονοναύλωσης, οι ναύλοι άμεσης μεταφοράς θα μπορούσαν να αντέξουν, καθώς οι εταιρείες τακτικών γραμμών μπορούν να μειώσουν τη διαθέσιμη μεταφορική ικανότητα. Στο παρελθόν, οι εταιρείες τακτικών γραμμών δεν είχαν, ωστόσο, μεγάλη επιτυχία σε αυτό για πολύ καιρό», λέει ο Rasmussen.
Διαβάστε ακόμη
«Οδηγός επιβίωσης» με την εφορία για κληρονομιά ακινήτου
Πώς κατέληξαν στη φυλακή οι «βασιλιάδες του χρυσού» της J.P. Morgan (pics + tweets)