Με θέμα «Αναβάθμιση και επέκταση του υφιστάμενου προσήνεμου μόλου και Εγκατάσταση συστήματος παραγωγής κυματικής ενέργειας στο Λιμάνι του Ηρακλείου» ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου πραγματοποίησε εκδήλωση στο Επιμελητήριο της πόλης.
“Η Διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου σταθερά προσηλωμένη και προσανατολισμένη στο μετασχηματισμό του λιμένος Ηρακλείου σε ένα πράσινο και έξυπνο λιμάνι, με μηδενικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου, θέτει πάντα ως υψηλή προτεραιότητα την περιβαλλοντική προστασία, τη διαχείριση και την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης του λιμένος και την ανάπτυξη των θαλάσσιων υποδομών μέσω της εισαγωγής νέων τεχνολογιών και καινοτομίας για την προώθηση εναλλακτικών καυσίμων και ενεργειακά αποδοτικών θαλάσσιων μεταφορών” επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος Μηνάς Παπαδάκης,
Στο πλαίσιο αυτό ο ΟΛΗ ως συντονιστής του έργου με την εταιρεία Ρογκάν και Συνεργάτες ΑΕ, υπέβαλλε πρόταση χρηματοδότησης Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος στο πλαίσιο του Μηχανισμού CEF II, η οποία εγκρίθηκε υπό το ακρωνύμιο HUPPINES.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΗ κ. Μηνάς Παπαδάκης ευχαρίστησε τον Γενικό Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Μανώλη Κουτουλάκη, λέγοντας ότι πάντα βρίσκεται αρωγός στο έργο της Διοίκησης του ΟΛΗ, στη συνέχεια καλωσόρισε όλους τους ομιλητές του πάνελ, τους εκπροσώπους της Τοπικής Α΄ και Β΄Αυτοδιοίκησης και όλους τους παρευρισκόμενους, ανέφερε την ιστορικότητα και την σημαντικότητα του ρόλου του λιμανιού από την εποχή των Αράβων, την μετεξέλιξή του κατά την εποχή της Ενετοκρατίας ως διακομιστικός σταθμός του ενετικού εμπορίου και τόνισε ότι σήμερα αποτελεί τον βασικό ενεργειακό κόμβο αλλά και ως το σημαντικότερο homeport λιμάνι κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο.
Στην συνεχή αξιοποίηση του Λιμένος αφορά και το αντικείμενο της Ημερίδας και του έργου Huppines με την εκπόνηση μελετών για την αναβάθμιση της λιμενικής υποδομής του Λιμένα Ηρακλείου και ειδικότερα για την ενίσχυση της θωράκισης και την επέκταση του προσήνεμου μόλου, ο οποίος έλαβε την σημερινή του μορφή την δεκαετία του 1960 και έχει ένα συνολικό μήκος 2390 μέτρα, καθώς επίσης και για την σχεδίαση εγκατάστασης κυματογεννητριών πάνω στη θωράκιση του προσήνεμου μόλου.
Τα δύο έργα αφορούν την άμεση αποκατάσταση των υφιστάμενων βλαβών του προσήνεμου μόλου, την ενίσχυση της υφιστάμενης θωράκισης με ειδικούς τεχνητούς ογκόλιθους τύπου Tetrapode σε μήκος περί τα 1000 μέτρα, την κατασκευή νέας θωράκισης με ειδικούς τεχνητούς ογκόλιθους τύπου Acropode σε μήκος περί τα 1000 μέτρα , επί του οποίου υπάρχει μόνο κατακόρυφο μέτωπο με προφυλακτήριο τοίχο και την επέκταση του προσήνεμου μόλου κατά 280 μέτρα, προκειμένου να βελτιωθεί η προστασία του λιμένα έναντι των προσπιπτόντων κυματισμών και να διευκολυνθεί η προσέγγιση των πλοίων εντός της λιμενολεκάνης σε συνθήκες έντονης κυματικής διαταραχής.. Το έργο εξωτερικά θα περιλαμβάνει την θωράκιση με κατάλληλους ειδικούς τεχνητούς ογκόλιθους, ενώ στην υπήνεμη πλευρά του θα διαμορφωθεί κρηπίδωμα το οποίο θα επιτρέπει την ασφαλή πλαγιοδέτηση μικρών πλοίων.
Οσον αφορά το έργο για την εκμετάλλευση της κυματικής ενέργειας, την μελέτη και τον σχεδιασμό για την εγκατάσταση σταθμού κυματογεννητριών πάνω στην θωράκιση του προσήνεμου μόλου, αυτό θα μετατρέψει ουσιαστικά τον προσήνεμο μόλο σε μία πηγή παραγωγής καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας για το Λιμάνι του Ηρακλείου. Η σχετική μελέτη θα περιλαμβάνει το σχεδιασμό των μηχανικών, ηλεκτρικών και υδραυλικών υποσυστημάτων καθώς επίσης και την ανάπτυξη μίας νέας σχεδίασης για την εγκατάσταση του μηχανικού υποσυστήματος πάνω στην θωράκιση του προσήνεμου μόλου. Επιπρόσθετα, με τη χρήση μαθηματικών μοντέλων θα αξιολογηθούν οι μετεωρολογικές συνθήκες και οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής αναφορικά με τις ακραίες κυματικές συνθήκες. Η ηλεκτρική ενέργεια που θα παραχθεί από την μετατροπή της κυματικής ενέργειας θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ικανοποίηση των αυξημένων αναγκών ενέργειας του λιμανιού που θα προέλθουν από την εγκατάσταση του συστήματος ηλεκτροδότησης πλοίων, ένα έργο του οποίου η μελετητική φάση ολοκληρώνεται τον προσεχή Μάρτιο.
Στην σημαντικότητα της ενίσχυσης της θωράκισης του προσήνεμου μόλου από τους προσπίπτοντες κυματισμούς και της επέκτασης του, αναφέρθηκε ο ομιλητής-εισηγητής κ. Χρήστος Σολομωνίδης, Πρόεδρος του ΔΣ της Rogan Associates SA . Στα εναλλακτικά καύσιμα στη ναυτιλιακή βιομηχανία που θα αποτελέσουν την πράσινη μετάβαση αναφέρθηκε ο κ. Δημήτριος Λυρίδης Αν. Καθ. Στο ΕΜΠ, η δε κ. Inna Braveman, μέλος του ΔΣ της Eco Wave Power, αναφέρθηκε στην σημαντικότητα του συστήματος παραγωγής κυματικής ενέργειας στα λιμάνια.