Ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία καθώς την εφοδιαστική αλυσίδα με εμπορεύματα που προέρχονται από την Κίνα και τα οποία περιορίστηκαν δραστικά προς την Ευρώπη, έπληξε η πανδημία του κορωνοϊού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αδειάσουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια από φορτηγά πλοία και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Τα μεγάλα εμπορικά λιμάνια είναι σε «αρρυθμία», αφού η ζήτηση για προϊόντα που μεταφέρονται δια θαλάσσης έχει περιοριστεί σημαντικά.
Άμεσα αισθητός ήταν ο αντίκτυπος και στο λιμάνι του Πειραιά με μείωση κατά 46% των προσεγγίσεων πλοίων και φορτίων, σύμφωνα με στοιχεία του Εμπορικού και Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Πειραιά-ΕΒΕΠ.
Επίσης, μείωση από 20% έως 70% έχει καταγραφεί στην κίνηση όλων των μεγάλων λιμανιών σε Ευρώπη και ΗΠΑ για πλοία και εμπορεύματα από την Κίνα.
«Η αλματώδης αύξηση της διακίνησης containers, στο λιμάνι του Πειραιά, που τον έφερε και τον διατηρεί στη 1η θέση στη Μεσόγειο και στη 4η στην Ευρώπη, περιορίστηκε επίσης άμεσα και δραστικά» επισημαίνει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης:
« Το πρώτο δίμηνο από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η ΣΕΠ, θυγατρική της Cosco, διακινήθηκαν συνολικά 838.000 εμπορευματοκιβώτια, 4,8% περισσότερα σε σχέση με το αντίστοιχο δίμηνο το 2019. Ωστόσο την ίδια περίοδο πέρυσι ο ετήσιος ρυθμός αύξησης είχε ξεπεράσει το 22%.
Ο ρυθμός των διακινούμενων transit ΤΕUs επίσης μειώθηκε σημαντικά με το ξέσπασμα της πανδημίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Φεβρουάριο η αύξηση συγκριτικά με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα δεν ξεπέρασε το 2,2% με 415.000 κονταίνερς» και συνεχίζει:
«Ο Πειραιάς, ανέκρουσε πρύμναν. Παρά όμως τις όποιες καθυστερήσεις δημιουργούνται σήμερα από τους προληπτικούς εξονυχιστικούς ελέγχους, αφού εφαρμόζονται πολύ αυστηρά μέτρα υγιεινής και ασφάλειας, ενδέχεται την επόμενη ημέρα της πανδημίας, το λιμάνι του Πειραιά να υποδεχθεί περισσότερα μεσογειακά φορτία, αντί των λιμανιών της Ιταλίας και Ισπανίας. Τα στελέχη της ελληνικής ναυτιλίας, που αποτελεί το 51% της ευρωπαϊκής και το 20% της παγκόσμιας, εκτιμούν πως οι επόμενοι δύο με τρεις μήνες θα είναι δύσκολο να σηματοδοτήσουν μία αύξηση στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων, όμως δεν θεωρούν πιθανό σε διάστημα δύο μηνών να δημιουργηθούν σημαντικές ελλείψεις στις αγορές» και προσθέτει:
«Ο Μάρτιος αναμένεται να είναι ακόμα χαμηλότερα, κλείνοντας με στασιμότητα το πρώτο τρίμηνο του έτους. Η εξομάλυνση που καταγράφεται στη Κίνα δεν σημαίνει πως θα υπάρξει άμεση ανάκαμψη των φορτίων και των δρομολογίων στον Πειραιά, αφού το επίκεντρο της πανδημίας είναι σήμερα η Ευρώπη και η ζήτηση σε όλες τις χώρες έχει περιοριστεί σημαντικά. Εάν η παγκόσμια οικονομία εισέλθει σε ύφεση, τότε οι επιδόσεις του λιμανιού του Πειραιά δεν μπορεί να έχουν τις αυξήσεις του πρόσφατου παρελθόντος».
Για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ο Βασίλης Κορκίδης δηλώνει στο ΝΜ:
«Μικρή μέχρι τώρα είμαι η πτώση με 3,5% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης λόγω του κορωνοϊού, αλλά η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί το επόμενο διάστημα. H κάμψη, θα εξαρτηθεί από την ένταση και τη διάρκεια του φαινομένου και το «cascading effect», δηλαδή την αλυσιδωτή εμφάνιση γεγονότων. Η πανδημία επηρέασε αρχικά τα λιμάνια με κύριες γραμμές και αναμένεται να «χτυπήσει» τα λιμάνια τροφοδοσίας, όπως η Θεσσαλονίκη».
Τα στοιχεία για τις λιμενικές εργασίες παγκοσμίως που αφορούν στη διακίνηση εμπορευμάτων, δείχνουν μείωση κατά 50% έως 70% από το ξεκίνημα της πανδημίας, ενώ σε πολλά λιμάνια καταγράφονται περιπτώσεις όπου πλοία liners δεν εκτέλεσαν τα προγραμματισμένα δρομολόγια.
Στο λιμάνι του Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο στην Ευρώπη για μεταφορές εμπορευμάτων με κίνηση με 14,5 εκατ. TEUs, οι αφίξεις πλοίων από την Κίνα μειώθηκαν κατά 20% σε μία εβδομάδα. Από το λιμάνι του Ρότερνταμ περνούν κάθε χρόνο περίπου 470 εκατ. τόνοι εμπορευμάτων, με μεγάλο μέρος να προέρχεται από την Κίνα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα όμως αντιμετωπίζει η γειτονική Ιταλία, καθώς πολλά πλοία αρνούνται να προσεγγίσουν για να παραδώσουν φορτία σε ιταλικά λιμάνια, γιατί μετά για περίοδο 15 ημερών, απαγορεύεται να προσεγγίσουν άλλο λιμάνι. Συνολικά 21 χώρες, όπως η Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Κύπρος, Ολλανδία, Τουρκία, Αλβανία στη Μεσόγειο και Σαουδική Αραβία, Ιράκ και Φιλιππίνες έχουν αποκλείσει τον κατάπλου εμπορικών πλοίων από την Ιταλία.
Τα στοιχεία από την ίδια την Κίνα, που είχε αναδειχτεί τα τελευταία χρόνια στη μεγαλύτερη εξαγωγική οικονομία του κόσμου, δείχνουν το μέγεθος του προβλήματος με τις εξαγωγές της. Τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο μειώθηκαν κατά 17%.
Η αισθητή μείωση κρουσμάτων στην Κίνα έχει βεβαίως επιτρέψει στους εργαζόμενους να επιστρέφουν σταδιακά στα εργοστάσια και οι εξαγωγές μπορούν να αυξηθούν ξανά, παρά τη μειωμένη κίνηση στα λιμάνια που εξακολουθεί να κυμαίνεται στο 40%-50%.