© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Στον ατμοσφαιρικό χώρο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, που δεσπόζει πάνω από την Πειραϊκή, μία καλοκαιρινή βραδιά του Ιουλίου ο Γιώργος Προκοπίου είχε σχηματίσει πηγαδάκι με τον Θανάση Μαρτίνο, μία επίσης εξέχουσα προσωπικότητα στη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία με έντονη κοινωνική προσφορά, μαζί με τον ανιψιό του, τον Ανδρέα Μαρτίνο τζούνιορ.
«Έχουμε συγκέντρωση των εφοπλιστών από τη Γλυφάδα», σχολίασε ένας παρευρισκόμενος παίρνοντας αφορμή από μία παλαιότερη δήλωση του Θανάση Μαρτίνου: «Αν παλιά λέγαμε ότι είναι οι εφοπλιστές της Χίου, της Ανδρου, της Κεφαλληνίας, εμείς είμαστε οι εφοπλιστές της Γλυφάδας».
Λίγη ώρα αργότερα, ο Γιώργος Προκοπίου παρελάμβανε το βραβείο Ευκράντη για τη συνολική προσφορά του στη ναυτιλία. Εκδήλωση την οποία διοργάνωσαν για 15η χρονιά τα «Ναυτικά Χρονικά». Τον προλόγισε ο παιδικός του φίλος Θανάσης Μαρτίνος, σε μία από τις ξεχωριστές στιγμές της ναυτιλιακής ιστορίας χαρίζοντάς μας μοναδικές στιγμές.
«Με τον Γιώργο μας συνδέει φιλία άνω των 50 ετών. Είμαστε φίλοι με την οικογένειά του από τη γειτονιά μας, την παραλία της Γλυφάδας. Η μεγάλη αγάπη του Γιώργου εκτός από την οικογένειά του είναι η θάλασσα. Μικρός ήταν ιστιοπλόος και αυτοδύτης. Σήμερα είναι πρόεδρος του μεγαλύτερου και εμβληματικότερου ναυταθλητικού συλλόγου της Ελλάδας, του Ναυτικού Ομίλου Ελλάδας. Πολιτικός μηχανικός με δραστηριότητα σε ανέγερση οικοδομών, πολύ γρήγορα στράφηκε επαγγελματικά στη ναυτιλία. Με έφεση σε τεχνικά θέματα. Είναι και πρακτικά μηχανικός. Θυμάμαι χαρακτηριστικά στο πρώτο του πλοίο, το “Pola”, ένα παλιό φορτηγό 10.000 τόνων, είχε βουτήξει ως δύτης κάπου στη Δυτική Αφρική για να επισκευάσει, αυτοσχέδια, μια ζημιά στην προπέλα του πλοίου. Αυτό το πλοίο, το “Pola”, με τις διαδοχικές τεχνικές και άλλες περιπέτειες ήταν η διατριβή του Γιώργου στην εμπορική ναυτιλία».
Ήταν η πρώτη φορά που μαθαίναμε ότι το πρώτο πλοίο του Γιώργου Προκοπίου δεν ήταν ένα δεξαμενόπλοιο, το «Pennsylvania», όπως έχει γίνει ευρέως γνωστό, αλλά ένα μικρό φορτηγό πλοίο.
Πάθος και όχι επάγγελμα
Και ο Θανάσης Μαρτίνος συνέχισε τη διήγησή του, κάνοντας το ψυχογράφημα του παιδικού του φίλου:
«Ο Γιώργος, αν και από εύπορη οικογένεια, έμαθε από μικρός τη ναυτιλία στα δύσκολα και όχι στα εύκολα. Iσως γι’ αυτό λένε ότι η γυναίκα που σε παιδεύει, εν προκειμένω η θάλασσα, είναι εκείνη που αγαπάς περισσότερο. Οι μεγαλύτερες αγάπες του είναι η σύζυγός του Αλεξάνδρα, οι κόρες και τα εγγόνια του. Αποτελούν την προτεραιότητα στη ζωή του», και συνέχισε απαριθμώντας τα επιτεύγματα του Γιώργου Προκοπίου:
«Για τον Γιώργο η ναυτιλία είναι πάθος, δεν είναι μόνο επάγγελμα. Είναι πρωτοπόρος και οραματιστής, κατέχοντας τον δεύτερο μεγαλύτερο ελληνικό στόλο με πλοία LNG. Δικό του το πρώτο παγοθραυστικό LNG, παγκοσμίως, που διέσχισε και μετέφερε φορτία μέσω του Βόρειου Θαλάσσιου Περάσματος, North Sea Route. Δύο υγραεριοφόρα του είναι ναυλωμένα στη γερμανική κυβέρνηση και συμβάλλουν σήμερα στην ενεργειακή αυτάρκεια της χώρας».
Ο κ. Μαρτίνος τόνισε ότι ο Γ. Προκοπίου «είναι διαχρονικά ο μεγαλύτερος επενδυτής στην Ελλάδα σε ακίνητα και άλλες επιχειρήσεις όπως τα Nαυπηγεία Σκαραμαγκά και η Olympic Marine στο Λαύριο, ωφελώντας πολλαπλώς την ελληνική οικονομία. Eχει κτίσει 100άδες πλοία στην Κίνα συμβάλλοντας μαζί με άλλους Ελληνες πλοιοκτήτες στην ανάπτυξη της μεγάλης αυτής χώρας», ενώ έκανε ειδική αναφορά στο κοινωνικό του έργο: «Ο Γιώργος Προκοπίου αθόρυβα είναι παρών δίπλα σε εθνικούς σκοπούς σε περιόδους κρίσεως, όπως την περίοδο των μνημονίων».
Επενδύσεις και πρόσφυγες
Στην ομιλία του ο Γιώργος Προκοπίου δεν αναφέρθηκε μόνο στον ρόλο της ναυτιλίας στη σημερινή εποχή, αλλά και στο Προσφυγικό:
«Η αλληλεξάρτηση των κρατών γίνεται πιο ορατή και οι σχέσεις των λαών έχουν άμεσο αντίκτυπο στο βιοτικό τους επίπεδο. Η σχέση αυτή έγινε με δραματικό τρόπο για άλλη μία φορά αντιληπτή με την επιπόλαιη απόφαση της εισβολής στην Ουκρανία. Ολες οι τιμές μεταβλήθηκαν και όλες οι ισορροπίες δοκιμάστηκαν και δοκιμάζονται. Η ναυτιλία ήταν πάλι το εργαλείο με το οποίο αντιμετώπισε η οικουμένη την ενεργειακή και την επισιτιστική κρίση. Η ναυτιλία μας είναι το αποτρεπτικό μέσο κάθε ακρότητας ή προσπάθειας εκβιασμού». Και συμπλήρωσε για το προσφυγικό θέμα: «Δεν μπορούμε με τοίχους ή όπλα να εμποδίσουμε τους λιγότερο τυχερούς αυτού του πλανήτη να μετακινούνται σε ευπορότερα σημεία της γης. Μπορούμε όμως να το πετύχουμε μόνο με ανάπτυξη της πατρίδας τους, με επενδύσεις και μεταφορά τεχνογνωσίας ώστε να μπορέσουν να επιβιώσουν στη χώρα τους με ασφάλεια. Τότε μόνο θα σταματήσει το φαινόμενο της προσφυγιάς».
Για τις επενδύσεις του στη ναυτιλία αλλά και στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, είπε: «Σαν μικρή ανταπόδοση στα όσα μου έχει προσφέρει η χώρα, ο Πειραιάς και η ναυτιλία θεώρησα την επένδυσή μου στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Ο λόγος της αγοράς τους ήταν η σκέψη και η βεβαιότητα ότι μπορώ να υλοποιήσω το όραμα που είχα. Να γίνει η πατρίδα μας ανεξάρτητη και αυτάρκης στην προστασία των συνόρων της. Να μη μας βγάζει από την πρίζα κανείς». Και πρόσθεσε: «Λες και ο Θεός ένιωσε τη λαχτάρα μου και όλα έγιναν απλά και γρήγορα. Τώρα έχουμε μπει στο στάδιο της υλοποίησης του οράματος».
Και συνέχισε: «Από πολύ μικρός μπολιάστηκα με τη θάλασσα, αλλά αντιλήφθηκα και την κυκλικότητα της ναυτιλιακής αγοράς. Η ναυτιλία είναι παγκοσμιοποιημένη δραστηριότητα. Μαζί με τις επικοινωνίες είναι το εργαλείο με το οποίο υλοποιείται η παγκοσμιοποίηση.
Θα σας πω τον δικό μου ορισμό της παγκοσμιοποίησης. Είναι η αγορά πρώτων υλών, επεξεργασμένων προϊόντων με μόνο γνώμονα την καλύτερη τιμή και ποιότητα ανεξαρτήτως της αποστάσεως από το μέρος παραγωγής τους.
Δηλαδή το κόστος μεταφοράς είναι αμελητέο. Είναι φθηνότερο να μεταφέρεις με πλοίο έναν τόνο σιδηρομετάλλευμμα ή σιτηρά από τη Βραζιλία στον Καναδά, στην Κίνα ή στην Ευρώπη από το να φέρεις αυτό τον τόνο από τη Γλυφάδα στον Πειραιά».
Ειδική αναφορά έκανε στη σημασία της ναυτιλίας για την Ελλάδα: «Η ελληνόκτητη ναυτιλία είναι το μεγαλύτερο διπλωματικό όπλο της πατρίδας μας. Μπορεί να συμβάλει στην εξομάλυνση των ακραίων συνεπειών των επιθετικών συμπεριφορών».
To 2022 ο Γιώργος Προκοπίου βρέθηκε στη 15η θέση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία.
Η βράβευση
Τα μέλη της κριτικής επιτροπής των Βραβείων Ευκράντη αποφάσισαν να τιμήσουν τον Γιώργο Προκοπίου με το Βραβείο της Συνολικής Προσφοράς, καθώς αναγνώρισαν την επί σειρά ετών πρωταγωνιστική πορεία του στο διεθνές ναυτιλιακό στερέωμα. Η επιτροπή υπογράμμισε το δυναμικό του «παρών» αλλά και τις πολυάριθμες επενδύσεις του στην Ελλάδα, οι οποίες αποτελούν σημαντικό εθνικό κεφάλαιο.
Ο Γιώργος Προκοπίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1946 και είναι απόφοιτος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου με δίπλωμα πολιτικού μηχανικού.
Η εκκίνηση της σταδιοδρομίας του στο ναυτιλιακό επιχειρείν καταγράφεται το 1971, όταν και απέκτησε το πρώτο του πλοίο. Το 1974 εισήλθε στην αγορά της μεταφοράς χύδην ξηρών φορτίων ιδρύοντας τη Sea Traders S.A. Ακολούθησαν η ίδρυση της Dynacom Tankers Management Ltd. το 1991 και της Dynagas Ltd. το 2004, αποφάσεις που διαφοροποίησαν τον στόλο υπό διαχείριση των ναυτιλιακών εταιρειών του Ομίλου Προκοπίου.
Χαρακτηριστικό του μεγέθους των επενδύσεών του για την ανανέωση και την επέκταση του υπό διαχείριση στόλου των εταιρειών του είναι το γεγονός ότι συνολικά έχει παραλάβει 140 πλοία διαφορετικών τύπων από τις ναυπηγικές βιομηχανίες της Ιαπωνίας, της Νότιας Κορέας και της Κίνας, αποδεικνύοντας ότι διαθέτει τόσο την εμπειρία όσο και την τεχνογνωσία για να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στον διεθνή ναυτιλιακό στίβο.
Από την αρχή της καριέρας του στο ναυτιλιακό επιχειρείν έχει διαχειριστεί περισσότερα από 500 πλοία.
Η Επιτροπή στο σκεπτικό της αναφέρει:
«Ο Γιώργος Προκοπίου αποτελεί έναν επιχειρηματία της θάλασσας που, χάρη στη δυναμική παρουσία του στον άκρως ανταγωνιστικό διεθνή ναυτιλιακό στίβο αλλά και τις τεράστιες επενδύσεις σε νεότευκτα, βρίσκεται σταθερά -τα τελευταία χρόνια- στις κορυφαίες θέσεις της παγκόσμιας ναυτιλίας, σε αξία στόλου. Πιο συγκεκριμένα, με την αδιαμφισβήτητα επιτυχημένη πορεία του συμβάλλει με άμεσο τρόπο στη σταθερή υπεροχή και δυναμική παρουσία των Ελλήνων στις θάλασσες του κόσμου. Η πολύχρονη διαδρομή του συνιστά ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια της ελληνικής ναυτιλίας και έχει σε μεγάλο βαθμό συμβάλει στη θεμελίωση της κυριαρχίας της σε παγκόσμιο επίπεδο.
Κατά το παρελθόν, ο Γιώργος Προκοπίου έχει θητεύσει ως πρόεδρος του North of England P&I Association, ενώ είναι ο τρέχων πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής του Bureau Veritas και της Μεσογειακής Επιτροπής του China Classification Society. Διατελεί επίσης πρόεδρος του Ναυτικού Ομίλου Ελλάδος, ενώ συμμετέχει ως μέλος στις ελληνικές επιτροπές των DNV GL, Lloyd’s Register και ABS. Διαχρονικά αποτελεί μια προσωπικότητα που σε διεθνή fora και συνέδρια υπερασπίζεται δυναμικά τις θέσεις και τις απόψεις της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας». Ταυτόχρονα, η κριτική επιτροπή των Βραβείων Ευκράντη υπογράμμισε το δυναμικό του «παρών» αλλά και τις πολυάριθμες επενδύσεις του στην Ελλάδα, οι οποίες αποτελούν σημαντικό εθνικό κεφάλαιο.
Ναυπηγήσεις
Ο Γιώργος Προκοπίου έχει σε εξέλιξη ένα τεράστιο ναυπηγικό πρόγραμμα, ύψους 2 δισ. δολαρίων.
Ειδικότερα: Υπέγραψε συμβόλαια για την κατασκευή 14 LNG carriers, όλα από τη Hyundai Heavy Industries, για λογαριασμό της Dynagas.
Το πρώτο πλοίο της σειράς των 200.000 κυβικών μέτρων χωρητικότητας -τα οποία είναι τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κόσμο- πρόκειται να παραδοθεί τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους.
Ακολούθησε η τοποθέτηση παραγγελιών για έξι υπερδεξαμενόπλοια VLCC, μεταφορικής ικανότητας 300.000 dwt το καθένα από την Dynacom, τον βραχίονα με τάνκερ του ομίλου.
Από αυτά, δύο παραγγέλθηκαν στις κινεζικές γιάρδες της Dalian Shipbuilding Industry και άλλα τέσσερα στα επίσης κινεζικών συμφερόντων ναυπηγεία New Times Shipbuilding. Νωρίτερα ο Γιώργος Προκοπίου είχε κάνει παραγγελίες για ναυπήγηση 10 ακόμη φορτηγών πλοίων, επένδυση ύψους 380 εκατ. δολαρίων.
Επίσης τον Μάιο έκανε παραγγελίες για τη ναυπήγηση 16 δεξαμενόπλοιων τύπου LR2 χωρητικότητας 115.000 τόνων dw το καθένα και αξίας 1 δισ. δολαρίων. Τα πλοία θα ναυπηγηθούν στο Dalian Shipbuilding Industry και η παράδοση θα αρχίσει από το β’ εξάμηνο του 2025 έως και το τέλος του 2026.
Στα τέλη Ιουλίου η Seatrade έκανε παραγγελία για άλλα οκτώ φορτηγά χωρητικότητας 85.000 τόνων το καθένα, συνολικής αξίας 296 εκατ. δολαρίων.
Διαβάστε ακόμη
Το σχέδιο για «λαϊκό ομόλογο» με απόδοση πάνω από τον πληθωρισμό
Η Διεύθυνση Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών και το… «ανάπηρο» κράτος
Meraki Mykonos: Εμπειρία σύγχρονης ελληνικής κουζίνας
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ