Η σχετικά γρήγορη αποκόλληση του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given, στη διώρυγα του Σουέζ μπορεί να απέτρεψε την παγκόσμια οικονομική κρίση όμως έχει δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα. Σύμφωνα με τους ειδικούς θα χρειαστούν 10-15 ημέρες για να επανέλθει σε κανονικούς ρυθμούς η κυκλοφορία. Ήδη περιμένουν 369 άλλα πλοία να περάσουν τη Διώρυγα, ανάμεσά τους δεκάδες με εμπορευματοκιβώτια, χύδην φορτίο, αργό πετρέλαιο, υγροποιημένο φυσικό αέριο και υγροποιημένο αέριο πετρελαίου.
Από τη Διώρυγα διακινείται το 10% των δια θαλάσσης μεταφερόμενων εμπορευμάτων που διακινούνται δια θαλάσσης παγκοσμίως.
Το νέο πρόβλημα που θα ανακύψει είναι ο κατάπλους και ο συνωστισμός μεγάλου αριθμού πλοίων στα λιμάνια, μεταξύ αυτών και του Πειραιά. Θα δημιουργηθεί το αδιαχώρητο αφού εκτός των εγκλωβισμένων στην διώρυγα πλοίων που καθυστέρησαν το ταξίδι τους, θα καταπλεύσουν και εκείνα που άλλαξαν ρότα και έκανα τον περίπλου της Αφρικής περνώντας από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας αλλά και όσα κάνουν το τακτικό τους δρομολόγιο. Το θέμα είναι ότι ο σχεδιασμός των logistics στηρίζεται στη συνεχή ροή των εμπορευμάτων, οπότε θα δημιουργηθεί πρόβλημα αποθηκευτικών χώρων όπου θα πρέπει να τοποθετηθούν τα επιπλέον εμπορευματοκιβώτια, ενώ θα υπάρξει και έλλειψη άδειων «κουτιών».
Στον Πειραιά έχει σημάνει συναγερμός και έχει εκπονηθεί σχέδιο για την αντιμετώπιση της κατάστασης. «Είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε τον μεγαλύτερο του συνηθισμένου και εκτός προγράμματος όγκου φορτίων που αναμένονται. Αυτό θα επιτευχθεί κυρίως με την εντατικοποίηση των βαρδιών. Ο Πειραιάς είναι έτοιμος» επεσήμαναν στο Newmoney στελέχη του λιμανιού και προσέθεσαν: «Θα υπάρχουν καθυστερήσεις τόσο στις εισαγωγές εμπορευμάτων όσο και στις εισαγωγές αφού θα σημειωθεί έλλειψη κενών εμπορευματοκιβωτίων.»
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν όσα είπε στο Newmoney ο Φίλιππος Προκοπάκης, εμπορικός διευθυντής commercial manager, Chartering, s/p μία εκ των μεγαλύτερων εταιρειών με στόλο από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά, Danaos Shipping Co Ltd. του δρ Ιωάννη Κούστα:
«Σίγουρα το κλείσιμο της διώρυγας είναι ένα από τα μεγαλύτερα γεγονότα παρεμπόδισης της ελεύθερης διακίνησης προϊόντων που έχουμε δει την τελευταία δεκαετία.
Μια λύση για τα πλοία ήταν να κάνουν το γύρο της Αφρικής και να περάσουν από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδος αν και αυτό γίνεται προφανώς με χρονική και οικονομική επιβάρυνση, καθώς πρέπει να καταναλωθούν πολύ περισσότερα καύσιμα, ένα κόστος που σίγουρα οι liner εταιρείες θα θέλουν να μετακυλήσουν.
Τώρα που το κανάλι θα ανοίξει θα δούμε τεράστιο αριθμό πλοίων να καταφτάνει στα λιμάνια. Πλοία που ήταν μπλοκαρισμένα. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό και με τις τακτικές γραμμές, θα δημιουργήσει περαιτέρω συμφόρηση και άρα περαιτέρω καθυστερήσεις».
Εν κατακλείδι ο λογαριασμός των παραπάνω θα είναι βαρύς και σίγουρα θα οδηγήσει σε προσωρινές ελλείψεις καθώς και σε προσωρινές αυξήσεις τιμών στα προϊόντα» είπε και συμπλήρωσε δίνοντας μία άλλη διάσταση:
«Αν τώρα θέλουμε να εξετάσουμε τον αντίκτυπο που έχει στην ναυλαγορά αυτός θα είναι θετικός καθώς βρισκόμαστε ήδη σε μια κατάσταση που η ζήτηση ξεπερνούσε την προσφορά, πλοία οποιουδήποτε μεγέθους μεταφοράς containers ήταν ήδη σε έλλειψη όποτε η όποια καθυστέρηση θα πρέπει να καλυφτεί από ναυλώσεις υφιστάμενων πλοίων και άρα μια τέτοια κατάσταση σίγουρα δίνει ένα τεράστιο πλεονέκτημα στον εκάστοτε πλοιοκτήτη να αναζητεί ένα πολύ επικερδή συνδυασμό ναύλου και χρονοναύλωσης.»
Διαβάστε ακόμη:
Ανοίγει η αγορά στις 5 Απριλίου με την «εργαλειοποίηση» των 10 εκατ. self tests
Το Ever Given «αποκολλήθηκε» από τη Διώρυγα του Σουέζ (vid)
Μπιλ Χουάνγκ: Ο άνθρωπος πίσω από το μεγάλο ξεπούλημα της Wall Street