Στην Ελλάδα, για πρώτη φορά, πραγματοποιήθηκαν πρόσφατα οι εργασίες του ECASBA European Seminar 2022 της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ναυλομεσιτών και Ναυτικών Πρακτόρων που βρίσκεται κάτω από την ομπρέλα της FONASBA που είναι η παγκόσμια Ομοσπονδία.
Η Διεθνής Ναυτική Ένωση εκπροσωπήθηκε από τον Πρόεδρό της Αντώνη Βενιέρη, τον Γενικό Γραμματέα Σταμάτη Κόβερη, το Μέλος Δ.Σ. Ηλία Τσουκαλά, τον Διευθυντή Ανακρέοντα Ματαράγκα καθώς και από στελέχη εταιρειών – μελών της.
Στον εναρκτήριο χαιρετισμό του, ο Πρόεδρος της Δ.Ν.Ε. καλωσόρισε τον Πρόεδρο της FONASBA Ξαβιέρ Ντούλτσε, τον Πρόεδρο της ECASBA Mάρκο Tακ και όλους τους Εκπροσώπους των Ευρωπαϊκών Εθνικών Ενώσεων Ναυτιλιακών Πρακτόρων και Ναυλομεσιτών που παρέστησαν, ευχαριστώντας θερμά την ECASΒΑ για την τιμητική επιλογή να αναθέσει την διοργάνωση του European Seminar στη Διεθνή Ναυτική Ένωση και τη φιλοξενία του στην Ελλάδα, για πρώτη φορά.
Από πλευράς Δ.Ν.Ε. αναπτύχθηκε το θέμα του EU ETS-Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU ETS) και των 300 ναυτικών μιλίων που θα ισχύει από το οποία προκύπτουν τεράστια θέματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και πώς μπορεί να επηρεάσει το διαμετακομιστικό φορτίο του λιμανιού Πειραιά. Η παρουσίαση του Προέδρου Δ.Ν.Ε. Αντώνη Βενιέρη έτυχε ευρείας αποδοχής από τους Συνέδρους και απέσπασε την υποστήριξη της ECASBA προς περαιτέρω διερεύνηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο από τον μόνιμο αντιπρόσωπό της.
Σε ανάλογο τόνο, η παρουσίαση από τον Ναυτιλιακό Δικηγόρο κύριο Γιώργο Μαρωνίδη των ενεργειών της Δ.Ν.Ε. για το θέμα της ευθύνης Πράκτορα σε περιπτώσεις λαθρεμπορίας προκάλεσε έντονο ενδιαφέρον και αντηλλάγησαν απόψεις ως προς την αντιμετώπιση αυτού του φλέγοντος θέματος με τους παριστάμενους Εκπροσώπους Ευρωπαϊκών Ενώσεων.
Οι εργασίες του συνεδρίου ολοκληρώθηκαν με την πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση περί ναυλομεσιτείας του Νικόλαου Πενθερουδάκη, Επίτιμου Προέδρου τoυ Hellenic Shipbrokers Association και του Fulvio Carlini, Chair Shipbroker Committee της FONASBA.
Ο Αντώνης Βενιέρης αναφέρθηκε καταρχάς στην κλιματική αλλαγή:
“Οι ανθρώπινες δραστηριότητες αύξησαν τη μέση παγκόσμια θερμοκρασία κατά 1,07C σε σύγκριση με το 1900.
– Το 2015, η Συμφωνία των Παρισίων έθεσε φιλόδοξο στόχο για τη διατήρηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη κάτω από 1,5 βαθμό κελσίου
– Εάν η παγκόσμια θερμοκρασία αυξηθεί κατά 1,5C, η μέση στάθμη της θάλασσας θα αυξηθεί κατά δύο έως τρία μέτρα πάνω από τα σημερινά επίπεδα, πλημμυρίζοντας έναν τεράστιο αριθμό πόλεων που βρίσκονται δίπλα στη θάλασσα ή κοντά στη θάλασσα.
– Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) και η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) εξέτασαν την υποχρεωτική μέτρα για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) από τη διεθνή ναυτιλία
– Τον Ιούλιο του 2021, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε τη δέσμη μέτρων Fit for 55 που περιελάμβανε τη ναυτιλία σε το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών της ΕΕ (ETS ), μια πρόταση που βρίσκεται ακόμη υπό διαπραγμάτευση
– Αρκετές λιμενικές αρχές και ναυτιλιακές ενώσεις της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Διεθνούς Ναυτιλιακής Ένωσης στην Ελλάδα, έχουν εκφράσει σοβαρές ανησυχίες σχετικά με τη δέσμη μέτρων της ΕΕ Fit for 55” και συνέχισε:
“Σύμφωνα με την οργάνωση Oceana, το 3% των εκπομπών του παγκόσμιου διοξειδίου του άνθρακα μπορούν να αποδοθούν στα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας τα οποία μεταφέρουν πάνω από το 90% του παγκόσμιου εμπορίου.
Αν η ναυτιλία ήταν ένα έθνος θα ήταν ακριβώς μετά την Ιαπωνία και ίδια με τη Γερμανία σε όρους ρύπανσης
Για το ETS επεσήμανε τα προβλήματα που θα προκύψουν:
“Η πρόταση της Επιτροπής για το ETS ακολουθεί τα πλοία και όχι το φορτίο. Αυτό σημαίνει ότι απαιτεί ναυτιλιακές εταιρείες να αγοράζουν δικαιώματα για:
– 50% των εκπομπών από ταξίδια που ξεκινούν από λιμάνι της ΕΕ προς λιμάνι εκτός ΕΕ και αντίστροφα.
– 100% των εκπομπών από ταξίδια μεταξύ λιμένων της ΕΕ και από πλοία που ελλιμενίζονται σε λιμένα της ΕΕ
– Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε μια περίοδο σταδιακής εισαγωγής, που σημαίνει ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να παραδίδουν τα δικαιώματα σύμφωνα με αυτό το χρονοδιάγραμμα: 20 % των επαληθευμένων εκπομπών που αναφέρθηκαν για το 2023, 45 % για το 2024, 70 % για το 2025 και 100 % για το 2026 και κάθε επόμενο έτος.
Αλλά καμία απολύτως προστασία για έναν λιμένα της ΕΕ που κινδυνεύει από διαρροή φορτίων που σχετίζονται με τα τέλη διοξειδίου του άνθρακα σε κοντινό λιμένα εκτός ΕΕ”.
Η ΔΝΕ όπως ανέφερε ο Αντώνης Βενιέρης μαζί με τις λιμενικές αρχές του Πειραιά εξέφρασαν έντονα τις ανησυχίες τους και έκαναν τα εξής πρόταση προς υιοθέτηση από τον Έλληνα συμμετέχοντα στις διαπραγματεύσεις της ΕΕ για το Fit for 55:
“- Υιοθέτηση της αρχής ”ο ρυπαίνων πληρώνει”, δηλαδή οι χρεώσεις του ETS να ακολουθούν το φορτίο και όχι το πλοίο, ελαχιστοποιώντας με αυτόν τον τρόπο την πιθανότητα διαρροής άνθρακα
– Λιμένες προσέγγισης ακτίνας 800 ναυτικών μιλίων πριν από τον Πειραιά δεν θα υπολογίζονται ως συντελεστής μηδενισμού του ETS.
– Το 100% των εκπομπών από λιμένα εκτός ΕΕ προς λιμένα της ΕΕ να χρεώνεται ως προστασία από τη διαρροή διοξειδίου του άνθρακα
– Πρόσθετες χρεώσεις στα πλοία τροφοδοσίας που προσεγγίζουν λιμένα της ΕΕ από λιμένα εκτός ΕΕ, ώστε να διατηρηθεί η μεταφόρτωση στην ΕΕ
Στις 2022 Ιουνίου, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τη δική του έκδοση της νομοθεσίας με αλλαγές στις πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
– Προτείνει αλλαγές στα ταξίδια μεταξύ λιμένων της ΕΕ και τρίτων χωρών, όπου το ποσοστό αυξάνεται σε 100%. Αυτό αυξάνει σημαντικά την εμβέλεια του ETS της ΕΕ πέραν της Ευρώπης.
– Επιπλέον, η εκδοχή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου καταργεί την περίοδο σταδιακής εισαγωγής, εφαρμόζοντας αντ’ αυτού το ETS για το 100% των εκπομπών από το 2024.
– Η θέση του Κοινοβουλίου εισάγει επίσης την έννοια του λιμένα που διατρέχει κίνδυνο διαρροής άνθρακα, de facto εφαρμόζει την τιμή άνθρακα του ETS σε λιμένες εντός 300 ναυτικών μιλίων με μερίδιο μεταφόρτωσης που υπερβαίνει το 60%.
Αυτό σημαίνει ότι το κόστος της ναυτιλίας θα μπορούσε επίσης να αυξηθεί για ταξίδια από/προς λιμένες που πληρούν αυτές τις προϋποθέσεις-κριτήρια, ακόμη και αν βρίσκονται πιο έξω από την ΕΕ, στην ουσία ωθώντας τη γεωγραφική εξάπλωση του τελευταίο/πρώτο λιμάνι πριν/μετά την ΕΕ.
– Η απόσταση από τον Πειραιά προς το Πορτ Σάιντ είναι 590 ν.μ., προς τη Νταμιέττα είναι 572 ν.μ.. Ακόμη και από το νοτιότερο τμήμα της Ελλάδα, τα αιγυπτιακά λιμάνια απέχουν πάνω από 300 ν.μ.
– Ζητήσαμε γραπτές εξηγήσεις σχετικά με το τι θεωρείται ως σημείο εκκίνησης για την καταμέτρηση αυτών των 300 ν.μ. Το πραγματικό λιμάνι; Εθνικά σύνορα; Ή το τελευταίο έδαφος της ΕΕ; Η τελευταία περίπτωση είναι η σωτηρία μας, αφού η Κύπρος είναι λιγότερο από 300 ναυτικά μίλια από τα μεγάλα λιμάνια μεταφόρτωσης της Αιγύπτου”
Για τις επόμενες δράσεις της ΔΝΕ για το ETS της ΕΕ ανέφερε:
– Ξεκάθαρη διευκρίνιση σχετικά με αυτά τα διφορούμενα 300 ναυτικά μίλια
– Τα ελληνικά λιμάνια έχουν συνδυασμένο όγκο εμπορευματοκιβωτίων (εισαγωγές & εξαγωγές) περίπου 7 εκατομμυρίων Teus ετησίως.
– Από αυτά τα 7 εκατομμύρια Teus που διακινούνται στα ελληνικά λιμάνια, μόνο 500.000 Teus είναι τοπικά ελληνικά φορτία
– Το λιμάνι του Πειραιά είναι ένα σημαντικό κέντρο μεταφόρτωσης για τη λεκάνη της Μεσογείου και με όλο το σεβασμό προς το περιβάλλον και τον καλό σκοπό της απεξάρτησης από τον άνθρακα, ο Πειραιάς θα πρέπει να παραμείνει ένα μεγάλο λιμάνι
– Μαζί με τις λιμενικές αρχές του Πειραιά και την Ένωση Λιμένων Ελλάδος θα συνεχίσουμε να πιέζουμε την ελληνική κυβέρνηση για να διασφαλίσει ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα υιοθετήσει επιτέλους μια νομοθεσία που θα προστατεύει τόσο το περιβάλλον και ταυτόχρονα θα διασφαλίζει τα οικονομικά συμφέροντα των χωρών της ΕΕ
– Το Κοινοβούλιο της ΕΕ έχει αποδείξει ακόμη και τον τελευταίο καιρό ότι οι αποφάσεις που λαμβάνονται με καλή αιτιολογία μπορεί στην πραγματικότητα να να γυρίσουν μπούμερανγκ και να πυροβολήσουν την ΕΕ στο πόδι, ενώ αποτυγχάνουν να πετύχουν τον αρχικό καλό σκοπό.
Διαβάστε ακόμη:
Μια εμπειρία στο αγρόκτημα-παράδεισο στο πιο όμορφο μεσαιωνικό χωριό της Τοσκάνης
ΛΑΡΚΟ: Ένσταση της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AD Holdings AG κατά των Ιρλανδών
Προχωρά η μεταμόρφωση του Hilton Αθηνών – Προς ομολογιακό έως 280 εκατ. για την Ιονική Ξενοδοχειακή