Του Μηνά Τσαμόπουλου

Στο σαλόνι του «Superfast XII», που ήταν ελλιμενισμένο στον Πειραιά, η διοίκηση του ομίλου Attica γιορτάζει τα 20 χρόνια από την ίδρυση της Superfast. Σε ένα δύσκολο οικονομικά περιβάλλον, όλοι περίμεναν να μάθουν αν υπήρχαν σχέδια για την επόμενη μέρα. Τον λόγο λοιπόν παίρνει ο κ. Σπύρος Πασχάλης, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου: «Υπάρχουν σχέδια για επέκταση πέρα από την Αδριατική και το Αιγαίο, σε ολόκληρη τη Μεσόγειο, στη Βόρεια Ευρώπη αλλά και στις ΗΠΑ. Επίσης, υπάρχουν πλάνα για ναυπηγήσεις πλοίων μικρότερων των υπαρχόντων. Ωστόσο, οι ναυπηγήσεις είναι ακριβό σπορ. Θα χρειαστούμε ισχυρή χρηματοδότηση από τους μετόχους».

Εναν χρόνο νωρίτερα ο όμιλος ερχόταν σε συμφωνία με επενδυτικά κεφάλαια υπό τη διαχείριση της Fortress Investment Group για επένδυση ύψους 75 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο αναχρηματοδότησης. Η Fortress αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους επενδυτικούς ομίλους παγκοσμίως και διαχειρίζεται κεφάλαια πάνω από 60 δισ. δολαρίων. Ο διευθύνων σύμβουλος του Attica είχε αναφερθεί τότε για πρώτη φορά στις προοπτικές που υπήρχαν: «Η υποστήριξη των στρατηγικών μας συμμάχων θα μας επιτρέψει να εκκινήσουμε μια νέα πορεία στην ελληνική και στη διεθνή αγορά, να αναπτύξουμε νέες πρωτοβουλίες και να διεκδικήσουμε δυναμικά, σημαντικά μερίδια αγοράς σε νέες εμπορικές γραμμές, εδραιώνοντας ταυτόχρονα την ισχυρή παρουσία μας στις υφιστάμενες».

Στα μέσα του 2016 τα επενδυτικά σχέδια του ομίλου Attica αρχίζουν να φεύγουν από τα χαρτιά και να οδεύουν προς υλοποίηση. «Η διοίκηση επεξεργάζεται σχέδια ανάπτυξης του ομίλου σε νέες διεθνείς αγορές, καθώς και τρόπους ενίσχυσης του κύκλου εργασιών με νέους συνδυασμούς δρομολογίων. Αρωγός στις επενδυτικές πρωτοβουλίες της Attica, οι οποίες εκτείνονται πέραν της ελληνικής επικράτειας και σε άλλες αγορές, είναι η μητρική εταιρεία Marfin Investment Group (MIG), η οποία μέσω του διεθνούς δικτύου που διαθέτει εξασφαλίζει στον όμιλο την καλύτερη δυνατή στήριξη στην υλοποίηση των αποφάσεών του», είναι το σχόλιο της διοίκησης.

Ισπανία – Μαρόκο

Πρώτος στόχος είναι η δραστηριοποίηση της Attica στη δυτική Μεσόγειο, σε μια γραμμή που θα συνδέσει την Ισπανία με το Μαρόκο με δύο πλοία. Εκεί αναμένεται να διεκδικήσει μερίδιο από μία αγορά με τζίρο που ξεπερνάει τα 350 εκατ. ευρώ. Για τον σκοπό αυτό θα συσταθεί νέα εταιρεία με την επωνυμία African Moroccan Line, στην οποία θα συμμετάσχει η Attica σε συνεργασία με τράπεζες από το Μαρόκο αλλά και ντόπιους επιχειρηματίες. Το σχέδιο προβλέπει τη δρομολόγηση δύο πλοίων, του ε/γ-ο/γ «Διαγόρας», που ανήκει στην Blue Star, θυγατρική του ομίλου, και του ε/γ-ο/γ «Ελευθέριος Βενιζέλος», που ανήκει στην ΑΝΕΚ και από την οποία θα το ναυλώσει η African Moroccan Line.
Οι συζητήσεις βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, ενώ η επικείμενη συνεργασία έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον και των ισπανικών ΜΜΕ.

Η Κούβα

Στο μεταξύ, άλλα σχέδια του ομίλου αφορούν το άνοιγμα στη γραμμή ΗΠΑ – Κούβας, και πιο συγκεκριμένα τη σύνδεση του λιμανιού του Μαϊάμι με το αντίστοιχο της Αβάνας. Η απόσταση είναι 230 μίλια και θα καλύπτεται σε λιγότερο από 10 ώρες. Στις 8 Ιουλίου του 2015 ο όμιλος Attica ανακοίνωσε τη λήψη ειδικής άδειας από το καθ’ ύλην αρμόδιο Office of Foreign Assets Control (OFAC) του U.S. Department of the Treasury για την παροχή υπηρεσιών μεταφορών με επιβατηγά πλοία μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Κούβας. Η Attica έχει ήδη ξεκινήσει την απαιτούμενη διαδικασία προκειμένου να της χορηγηθούν οι απαραίτητες κανονιστικές και άλλες άδειες και από την κυβέρνηση της Κούβας.

Μεταφορικό έργο

Κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2015 το συνολικό μεταφορικό έργο των πλοίων του ομίλου αυξήθηκε κατά 9% όσον αφορά τους επιβάτες, κατά 7,3% σε σχέση με τα Ι.Χ. οχήματα και κατά 2,4% σε φορτηγά οχήματα. Τα συνολικά δρομολόγια των πλοίων αυξήθηκαν κατά 1% σε σύγκριση με το 2014.

Στην Αδριατική, και ειδικότερα στις γραμμές Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα και Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Μπάρι, ο όμιλος δραστηριοποιήθηκε με τρία πλοία έναντι τεσσάρων στη χρήση 2014. Στην αγορά αυτή το μεταφορικό έργο των «Superfast XI», «Superfast I» και «Superfast II», σε κοινοπραξία με την ΑΝΕΚ, μειώθηκε κατά 31,5% στους επιβάτες, κατά 31,0% στα Ι.Χ. οχήματα και κατά 14,5% στα φορτηγά οχήματα. Τα δρομολόγια των πλοίων στην Αδριατική μειώθηκαν κατά 16,8% σε σχέση με τη χρήση 2014.

Στην ελληνική ακτοπλοΐα, και ειδικότερα στις γραμμές Πειραιάς – Κυκλάδες, Πειραιάς – Δωδεκάνησα, Πειραιάς – Ηράκλειο, Πειραιάς – Νησιά Βορειοανατολικού Αιγαίου και από τις 24 Απριλίου 2015 Πειραιάς – Χανιά, για τη χρήση 2015, εκτελώντας συνολικά 6,3% περισσότερα δρομολόγια από το 2014, το μεταφορικό έργο του ομίλου αυξήθηκε σε όλες τις κατηγορίες εσόδων, και ειδικότερα κατά 14,9% στους επιβάτες, κατά 17,2% στα Ι.Χ. και κατά 14,2% στα φορτηγά οχήματα. Στις γραμμές Ηρακλείου και Χανίων τα πλοία του ομίλου λειτουργούν κοινοπρακτικά με την ΑΝΕΚ.

Το 2016

Αύξηση κατά 10,9% των ενοποιημένων πωλήσεων στα 43,85 εκατ. ευρώ έναντι 39,55 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο 2015 και σημαντική ενίσχυση των ενοποιημένων κερδών προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) στα 5,74 εκατ. έναντι κερδών 2,27 εκατ. παρουσίασε η Attica το α’ τρίμηνο του 2016.

«Ο κλάδος της επιβατηγού ναυτιλίας χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα και οι τρεις πρώτοι μήνες του έτους παρουσιάζουν τη χαμηλότερη κίνηση από όλα τα άλλα τρίμηνα του έτους. Η υψηλή ρευστότητα που διαθέτει ο όμιλος έδωσε τη δυνατότητα, εντός του Μαΐου, να προβεί σε εξόφληση πρόσθετων δανειακών υποχρεώσεων ύψους 27,4 εκατ. ευρώ, με συνέπεια τη μείωση των σχετικών χρηματοοικονομικών εξόδων», αναφέρεται σε ανακοίνωση του ομίλου. Κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Μαρτίου 2016 διακινήθηκαν με τα πλοία του ομίλου συνολικά 533.000 επιβάτες έναντι 438.000 το α’ τρίμηνο του 2015, 71.000 Ι.Χ. οχήματα έναντι 55.000 την αντίστοιχη περυσινή περίοδο και 65.000 φορτηγά έναντι 56.000 την ίδια εποχή πέρυσι. Εκτελέστηκαν συνολικά 16% περισσότερα δρομολόγια σε σχέση με το α’ τρίμηνο 2015, σχεδόν εξ ολοκλήρου στην αγορά της ελληνικής ακτοπλοΐας.