Παρά τη συνεχιζόμενη αστάθεια που οφείλεται στην εποχικότητα και τις αλλαγές στην αγορά, οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια παραμένουν υγιείς, ενσταλάζοντας αισιοδοξία στους πλοιοκτήτες. Οι θετικές αυτές προοπτικές ενισχύονται από τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς που υποδηλώνουν μια ανοδική τάση που θα επεκταθεί πέραν των πρώτων μηνών του 2024.
Μετά από ένα σερί ρεκόρ 38 συνεχόμενων θετικών ημερών, ο δείκτης Baltic Dirty Tanker Index (BDTI) – -δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil σημείωσε πτώση για 24 από τις τελευταίες 27 ημέρες, υποχωρώντας στις 1.129 μονάδες. Αυτό σηματοδοτεί μείωση 24% από το μέγιστο των 1.487 μονάδων που επιτεύχθηκε την 1η Νοεμβρίου 2023, το υψηλότερο επίπεδο από τις 29 Μαρτίου 2023. Ο δείκτης Baltic Clean Tanker Index (BCTI)-δείκτης για τα τάνκερ που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ “άσπρο” ανέβηκε και πάλι πάνω από τις 850 μονάδες (858), αντικατοπτρίζοντας τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2023, αφού κυμάνθηκε γύρω στις 750-800 μονάδες τους τελευταίους δύο μήνες.
“Η εισροή ρωσικού ντίζελ στη Βραζιλία παραμένει αδιάλειπτη και οι προβλέψεις δείχνουν ότι οι ποσότητες θα διατηρήσουν ισχυρή παρουσία κατά τους πρώτους μήνες του 2024. Οι Βραζιλιάνοι εισαγωγείς έχουν ήδη εξασφαλίσει συμβόλαια για τα βαρέλια ρωσικού ντίζελ που έχουν προγραμματιστεί για παράδοση τον Ιανουάριο” επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:
“Τον Νοέμβριο, η Βραζιλία εισήγαγε σημαντικά 10,5 εκατομμύρια βαρέλια προϊόντων ντίζελ και η τάση συνεχίζεται με 2,2 εκατομμύρια βαρέλια που έχουν εισαχθεί μέχρι στιγμής τον Δεκέμβριο. Κατά τη διάρκεια του Νοεμβρίου, η Ρωσία κατείχε τη θέση της κύριας χώρας προέλευσης για τις εισαγωγές ντίζελ στη Βραζιλία, συνεισφέροντας αξιοσημείωτα 7,7 εκατομμύρια βαρέλια στο σύνολο του μήνα. Τον Δεκέμβριο, η τάση αυτή συνεχίζεται με τη Ρωσία να έχει προμηθεύσει μέχρι στιγμής 1,6 εκατομμύρια βαρέλια” και συνεχίζουν:
“Η αδηφάγος ζήτηση της Ινδίας για ρωσικό αργό μειώθηκε πρόσφατα λόγω της αύξησης των πετρελαϊκών ροών από τη Μέση Ανατολή, των εκτεταμένων δραστηριοτήτων συντήρησης των διυλιστηρίων και του αυξημένου ελέγχου των πλοίων που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Ωστόσο, αναμένεται ότι οι εισροές αυτές θα ανακάμψουν τους επόμενους μήνες, εδραιώνοντας τη θέση της Ρωσίας ως του μεγαλύτερου εξαγωγέα εκτός ΟΠΕΚ και του κύριου προμηθευτή αργού πετρελαίου στην Ινδία στο ορατό μέλλον.
Παρά το γεγονός ότι τον Ιούνιο έφθασαν στο μέγιστο των 2,1 εκατ. β/ημέρα και διατήρησαν επίπεδα έως και 1,69 εκατ. β/ημέρα τον Σεπτέμβριο, οι εισαγωγές ρωσικού αργού από τα ινδικά διυλιστήρια παρουσίασαν πτωτική τάση τους τελευταίους μήνες.
Η Ρωσία εξακολουθεί να είναι ο κυριότερος προμηθευτής αργού πετρελαίου της Ινδίας, αποτελώντας περίπου το 33% των συνολικών εισαγωγών αργού, που αντιστοιχούν σε 1,51 εκατ. β/ημέρα, τον Οκτώβριο και το 35% των συνολικών εισαγωγών αργού, περίπου 1,55 εκατ. β/ημέρα, τον Νοέμβριο”.
Σύμφωνα με τους αναλυτές ενώ ορισμένα κρατικά διυλιστήρια εκπληρώνουν ταχέως τις προθεσμιακές δεσμεύσεις με τους προμηθευτές της Μέσης Ανατολής, η άρση των κυρώσεων κατά της Βενεζουέλας προκάλεσε το ενδιαφέρον των ιδιωτικών ινδικών διυλιστηρίων να συνεχίσουν τις αγορές από τον προμηθευτή της Νότιας Αμερικής. Παρ’ όλα αυτά, με τις τιμές του αργού να υποχωρούν κάτω από το ψυχολογικό όριο των 80 δολαρίων/β και τις περικοπές παραγωγής του ΟΠΕΚ+ να στηρίζουν τις τιμές, η Ινδία θα μπορούσε να δει μια αναζωπύρωση των εισαγωγών ρωσικού αργού τους επόμενους μήνες.
Το πρόσφατο κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, μια κρίσιμη περιοχή του εμπορίου πετρελαίου, έχει εντείνει τις ανησυχίες για την ασφάλεια στη θάλασσα και θα μπορούσε να οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση του ήδη αυξημένου περιφερειακού κόστους ασφάλισης. Οι επιθέσεις αυτές, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν από τους αντάρτες Χούτι της Υεμένης, είχαν ως στόχο μια ποικιλία πλοίων, συμπεριλαμβανομένων φορτηγών πλοίων, δεξαμενόπλοιων ανεξάρτητα από την εθνικότητα των πλοίων.
Σε απάντηση, τα ναυτικά και οι ακτοφυλακές έχουν εκδώσει συμβουλές που προτρέπουν σε αυξημένη επαγρύπνηση, ενώ η Υπηρεσία Ναυτιλιακού Εμπορίου του Ηνωμένου Βασιλείου (UKMTO) εκδίδει τακτικά προειδοποιήσεις σχετικά με το ενδεχόμενο επιθέσεων με μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Εάν οι επιθέσεις αυτές συνεχιστούν ή επεκταθούν, τα ασφάλιστρα για τα πλοία που πλέουν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας θα μπορούσαν να αυξηθούν σημαντικά, ιδίως για τα πλοία που συνδέονται με ευάλωτες εθνικότητες. Οι ναυλωτές στη Βόρεια Ασία και τη Σιγκαπούρη έχουν εκτιμήσει ότι το πρόσθετο ασφάλιστρο πολεμικού κινδύνου για ένα απλό ταξίδι Περσικού Κόλπου-Βόρειας Ασίας σε δεξαμενόπλοιο LR2 θα μπορούσε να κυμαίνεται από 5.000 έως 60.000 δολάρια για κάθε επτά ημέρες.
Οι ναυλωτές συνήθως πληρώνουν για επτά ή δεκατέσσερις ημέρες πρόσθετης ασφάλισης κινδύνου πολέμου, ανάλογα με τη συγκεκριμένη συμφωνία. Επιπλέον, υπάρχει πρόσθετη χρέωση για κάθε 12-24 ώρες πέραν αυτής της διάρκειας.
Διαβάστε ακόμη
«Ποδαρικό» της εφορίας με Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής και Πελατολόγιο
ΑΕΓΕΚ: Το «disaster story» και το σφυρί για οικόπεδο 4,5 στρεμμάτων στον Ωρωπό (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ