Σε μία περίοδο κατά την οποία η ελληνική κυβέρνηση, μέσω του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη, παίρνει μέτρα ενίσχυσης του ελληνικού νηολογίου, απευθύνοντας κάλεσμα προς τους Έλληνες πλοιοκτήτες με τα 4.000 ελληνόκτητα πλοία, υπάρχουν εταιρείες που στηρίζουν τη φιλοσοφία με επίκεντρο τον Έλληνα ναυτικό και το ελληνικό νηολόγιο.
Ανάμεσά τους βρίσκεται η Andriaki Shipping Co. Ltd. από τις ιστορικές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες που στηρίζουν την ελληνική σημαία, την ελληνική ναυτική εκπαίδευση και τον πολιτισμό. Έχει και τα εννέα δεξαμενόπλοια του στόλου της υπό ελληνική σημαία και είναι μέλος του Ομίλου N. J. Goulandris.
Η οικογένεια Γουλανδρή, κινείται αθόρυβα, με εξαιρέσεις, όπως η αποκατάσταση του ιστορικού αντιτορπιλικού «Αβέρωφ» το οποίο μετά από 10ετίες απέπλευσε, πριν από λίγα χρόνια, από τον Τροκαντερό με προορισμό τη Θεσσαλονίκη.
Μέσα στο 2020 η Andriaki τιμήθηκε με το βραβείο Ευκράντη για την αρωγή στη ναυτική εκπαίδευση.
Υποψήφιοι ήταν προσωπικότητες και εταιρείες που επικουρούν τη ναυτική εκπαίδευση, τον θαλάσσιο και ναυτιλιακό πολιτισμό μας, καθώς και την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Η ιστορική εταιρεία Andriaki Shipping Co. Ltd., δημιούργημα του Νικολάου Ι. Γουλανδρή, κορυφαίας προσωπικότητας του ελληνικού και του παγκόσμιου εφοπλισμού, συνεχίζει από το 1953, οπότε και ιδρύθηκε ως μέλος του Ομίλου N. J. Goulandris, να στηρίζει τη ναυτική εκπαίδευση και να προσελκύει νέους στο ναυτικό επάγγελμα, με σεβασμό πάντα στην ελληνική ναυτική παράδοση και παράλληλα να πρωτοπορεί διαχρονικά σε κοινωνική και πολιτιστική συνεισφορά.
Ο Νικόλαος Ι. Γουλανδρής, τα παιδιά του Ιωάννης, Λεωνίδας, Αλέξανδρος και Άννα, καθώς και η σημερινή γενιά, που έχουν από καιρό παραλάβει τη σκυτάλη διοίκησης του ανδριώτικου ναυτιλιακού οίκου, είχαν και συνεχίζουν να έχουν ισχυρή πίστη πως ακρογωνιαίος λίθος για τη διατήρηση της ελληνικής ναυτοσύνης αλλά και της παγκόσμιας πρωτιάς του ελληνικού ναυτιλιακού επιχειρείν παραμένει η επένδυση στη ναυτική εκπαίδευση.
Ο Αλέξανδρος Γουλανδρής
Όπως επισημαίνουν στελέχη της Ελληνικής Ναυτιλίας , «η εκπαίδευση και η συνεχής κατάρτιση του έμψυχου δυναμικού της αποτελούν για την Andriaki προϋπόθεση τόσο για τη διαμόρφωση και τη διατήρηση ενός ασφαλούς, σύγχρονων αντιλήψεων και διαρκώς βελτιούμενου εργασιακού περιβάλλοντος, όσο και για τη συνέχιση παροχής μεταφορικών υπηρεσιών υψηλού επιπέδου».
Ο Ιωάννης Γουλανδρής
Η Andriaki προσλαμβάνει κάθε χρόνο δοκίμους καταστρώματος και μηχανής, που παρακολουθούν το εκπαιδευτικό της πρόγραμμα, το οποίο έχει αναγνωριστεί από τη ναυτιλιακή κοινότητα ως ένα από τα καλύτερα του είδους του.
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι δόκιμοι μπορούν να λάβουν το δίπλωμα δεύτερου αξιωματικού ή τρίτου μηχανικού.
Η διαρκής εκπαίδευση, η άρτια κατάρτιση των πληρωμάτων και η κουλτούρα ασφάλειας έχουν καταστήσει την Andriaki πόλο έλξης για τους Έλληνες ναυτικούς, πολλοί εκ των οποίων επιλέγουν όχι μόνο να αρχίσουν αλλά και να ολοκληρώσουν την επαγγελματική τους σταδιοδρομία στα πλοία της εταιρείας. Είναι αξιοσημείωτο ότι η Andriaki αποτελεί μία από τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες που επενδύουν όχι μόνο σε άνδρες αλλά, συνειδητά, και σε γυναίκες αξιωματικούς.
Η Andriaki Shipping Co. Ltd. δεν στηρίζει μόνο τα στελέχη της. Αλλά προσφέρει τη βοήθειά της τόσο προς τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού της χώρας, ενώ στελέχη της δίνουν το «παρών» σε ανοιχτές επιμορφωτικές ημερίδες και σεμινάρια, που απευθύνονται σε σπουδαστές Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού καθώς και σε φοιτητές που παρακολουθούν σπουδές σε ναυτιλιακά τμήματα πανεπιστημίων.
Επίσης, ενεργός είναι η παρουσία στελεχών της εταιρείας σε επιμορφωτικά προγράμματα, όπως αυτά που διοργανώνει η HELMEPA, τα οποία προορίζονται για αξιωματικούς τόσο του Εμπορικού όσο και του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά και για στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών.
Η Andriaki Shipping Co. Ltd. ωστόσο επικουρεί όχι μόνο τον ναυτιλιακό πολιτισμό, αλλά εν γένει την πολιτιστική ζωή του τόπου. Χαρακτηριστικά μπορούν να αναφερθούν:
– η ίδρυση του Ναυτικού Μουσείου Άνδρου με δωρεά της οικογενείας του Νικ. Ι. Γουλανδρή,
– η υποστήριξη προς το Μουσείο Μπενάκη, αλλά και
-η αρωγή προς το έργο της WWF.
Αμέτρητες είναι οι πολιτιστικές και άλλες δωρεές των αδελφών Ιωάννη, Αλέξανδρου, Άννας και Λεωνίδα Γουλανδρή. Στην Άνδρο διαμόρφωσαν την Πλατεία του Αφανούς Ναύτη με το πρωτοποριακό Γλυπτό του γλύπτη Μιχαήλ Τόμπρου. Το ίδιο έκαναν στο λιμάνι της Σύρου, με το μνημείο του Αφανούς Ναύτη του γλύπτη Ι. Παππά. Στις ένοπλες δυνάμεις συνεισέφεραν πλωτά μέσα.
Στην Άνδρο, ο αείμνηστος Αλέξανδρος Γουλανδρής ανακατασκεύασε τον Φάρο «Τουρλίτης», ώστε σήμερα να θεωρείται ο εντυπωσιακότερος παγκοσμίως.
Επιπλέον, ενίσχυσε αρχαιολογικές ανασκαφές στην Άνδρο και αλλού σε συνεργασία με τις αρμόδιες εφορείες αρχαιοτήτων. Η τελευταία του δωρεά αφορά το θωρηκτό «Γ. Αβέρωφ».
Τη δεκαετία του ’70 ο όμιλος ανέλαβε το εγκαταλελειμμένο ναυπηγείο «Νεώριο Σύρου», η ανάδειξη του οποίου έδωσε μεγάλη ώθηση στη χωλαίνουσα τότε οικονομία του νησιού.
Και επιπλέον, την ίδια δεκαετία, έχοντας ανέκαθεν ιδιαίτερη ευαισθησία για το περιβάλλον, οι αδελφοί Γουλανδρή κατασκεύασαν στη Σύρο το πρώτο παγκοσμίως ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το γνωστό Enfield, για το οποίο σήμερα γίνεται ιδιαίτερος λόγος.
O όμιλος των Υιών Νικολάου Ι. Γουλανδρή που ιδρύθηκε το 1953 αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους συνεχιστές της μεγάλης ναυτικής ανδριώτικης οικογένειας των Γουλανδρήδων.
Ο γενάρχης της οικογένειας Ιωάννης Πέτρου Γουλανδρής (1840-1927) υπήρξε καραβοκύρης και πλοίαρχος ιστιοφόρων τις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα, προτού εργαστεί ως πλοίαρχος σε ατμόπλοια του σπουδαίου συμπατριώτη του εφοπλιστή Δημητρίου Μωραΐτη.
Η επιχειρηματική του διαδρομή στην ατμήρη ναυτιλία εποχή που τα πλοία κινούνταν με ατμό αντικαθιστώντας τα ιστιοφόρα, ξεκίνησε το 1901, όταν ο ίδιος συμμετείχε στην αγορά του ατμόπλοιου CORNILIOS, το οποίο απέκτησε ο συγγενής του Κλεάνθης Αυγουστή Πολέμης με τη συνεργασία του συριανού μεγαλέμπορου Μενελάου Κορνηλάκη. Το πλοίο ταξίδεψε μέχρι τις 7 Φεβρουαρίου 1910, οπότε ναυάγησε.
Η ίδρυση του ανεξάρτητου ομίλου της οικογένειας Νικολάου Ι. Γουλανδρή πραγματοποιήθηκε το 1953 με το διαχωρισμό των επιχειρηματικών της συμφερόντων από τον οικογενειακό όμιλο Goulandris Bros. και τη δημιουργία ενός νέου γραφείου στο Λονδίνο με την επωνυμία N.J. Goulandris Ltd.
Παράλληλα, ιδρύθηκε διαχειριστικό γραφείο στον Πειραιά με την επωνυμία Andriaki Shipping Co. Ltd., το οποίο ανέλαβε τη διαχείριση του Liberty LAMYRA όπως και τριών ακόμα παρόμοιων πλοίων που αγοράστηκαν το 1953.
Tη χρονιά της ίδρυσής του, ο όμιλος έθεσε υπό τη διαχείρισή του το πρώτο νεότευκτο πλοίο στην ιστορία του. Eπρόκειτο για το δεξαμενόπλοιο LEONIDAS, το οποίο κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία Nippon Kokan K.K. στο Shimizu της Ιαπωνίας και αποτέλεσε κοινή επιχειρηματική πρωτοβουλία της οικογένειας Ν.Ι. Γουλανδρή και της συγγενικής οικογένειας Κονδύλη.
Tο πλοίο αποτέλεσε το ξεκίνημα της μακρόχρονης συνεργασίας του ομίλου με ιαπωνικά ναυπηγεία –όπου μέχρι σήμερα έχει κατασκευάσει 69 μονάδες– ενώ παράλληλα σηματοδότησε την είσοδο του Oμίλου στην αγορά των δεξαμενοπλοίων όπου τις επόμενες δεκαετίες έμελλε να γνωρίσουν παγκόσμια διάκριση.
Εκείνη την εποχή, άλλο ένα δεξαμενόπλοιο, το Violanda το οποίο κατασκευάστηκε το 1958, ήταν το μεγαλύτερο που είχε κατασκευαστεί ως εκείνη την στιγμή στην Ιαπωνία.
Το πλοίο της εταιρείας, το ‘Νικόλας Γ. Γουλανδρής’ χωρητικότητας 192.477 τόννων, που κατασκευάστηκε το 1968 από την Hitachi Zosen, θεωρείται το πρώτο υπερδεξαμενόπλοιο που ύψωσε την Ελληνική σημαία.
Στα τέλη του 1953, και ενώ οι γιοί του Nικολάου I. Γουλανδρή ασχολούνταν με το σχεδιασμό του εκτεταμένου ναυπηγικού προγράμματος στην Iαπωνία, ξεκίνησε η σταδιακή μεταβίβαση πλοίων από τον όμιλο Goulandris Bros. στη νέα εταιρεία μετά την ολοκλήρωση των υποχρεώσεων που είχε κάθε πλοίο απέναντι στους ναυλωτές του.
Στην Ελλάδα, η οικογένεια Ν. Γ. Γουλανδρή απέκτησε το 1969 τα Ναυπηγεία του Νεωρίου στην Σύρο για να δώσει ώθηση στην οικονομία των Κυκλάδων. Το όραμα ήταν να μετατρέψουν το επισκευαστικό ναυπηγείο ψαροκάικων σε μία σύγχρονη μονάδα επισκευών για πλοία μεγέθους έως και panamax. Η οικογένεια επένδυσε δυναμικά στον εκσυγχρονισμό του ναυπηγείου, δημιουργώντας εκατοντάδες θέσεις εργασίας.
Με βάση το Λονδίνο, στα τέλη της 10ετίας του ’60 ο Γουλανδρής απέκτησε το τμήμα θαλάσσιων κινητήρων της Βρετανικής κατασκευαστικής μοτοσυκλετών Enfield. Ίδρυσε την Enfield Marine για να κατασκευάσει σκάφη από αλουμίνιο. Πριν το κλείσιμό της το 1973, η εταιρία απέκτησε φήμη για τα ανταγωνιστικά της ταχύπλοα σκάφη.
Εν τω μεταξύ η Enfield Αυτοκινητιστική παρήγαγε το παγκοσμίως πρώτο ηλεκτροκινούμενο αυτοκίνητο, το Enfield 8000, από το οποίο είχαν κατασκευαστεί περισσότερα από 100 πριν ο Γουλανδρής μεταφέρει την παραγωγή στο Νεώριο. Άλλα 120 Ε8000 κατασκευάστηκαν στην Σύρο. Άκαμπτοι δασμολογικοί νόμοι παρατίθενται να εξηγήσουν για ποιόν λόγο δεν πουλήθηκε ποτέ κανένα στην Ελλάδα. Η παραγωγή ηλεκτροκινούμενων αυτοκινήτων και η προσωπική ιδέα του Γουλανδρή για ένα πολυτελές 4Χ4 σταμάτησαν το 1976 και το Νεώριο κρατικοποιήθηκε.
Η ναυτιλιακή επιχείρηση, ωστόσο, εξακολούθησε να διαπρέπει. Μετά την απόσυρσή του ο Γουλανδρής έζησε να δεί την δημιουργία της N. J. Goulandris Maritime στην Ελλάδα το 2008, επανενώνοντας τους εμπορικούς τομείς της επιχείρησης με τον τεχνικό και με τον τομέα λειτουργίας.
Διαβάστε ακόμη:
«Συμμαχία» ΑΑΔΕ – «Παπαστράτος» για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καπνικών προϊόντων
Επιστρεπτέα 5: Σήμερα η δεύτερη πληρωμή στους δικαιούχους
Φίλιπ Ντόιτσερ (Teamviewer): Σε τροχιά επέκτασης το hub στα Ιωάννινα φέτος