Μία συνάντηση γεμάτη ελληνισμό και ναυτιλία πραγματοποιήθηκε χθες το βράδυ στην Κηφισιά στο πλαίσιο της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών. Τιμώμενο πρόσωπο στο δείπνο που ακολούθησε ήταν ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης.

Ελλάδα και Κύπρος μαζί έστειλαν το μήνυμα η ισχύς εν τη ενώσει σε μία βιομηχανία που έχει όχι μόνο οικονομικό ρόλο αλλά και γεωστρατηγικό αφού η ναυτιλία για τον ελληνισμό είναι το… τέταρτο όπλο.

Ανάμεσα στους καλεσμένους διακρίναμε τον καπετάν Παναγιώτη Τσάκο, την Άννα Αγγελικούση, τον Νίκο Βαφειά, τον Γιώργο Οικονόμου, τον δρ Ιωάννη Κούστα, τον Δημήτρη Μελισσανίδη, την Ιωάννα Προκοπίου, τον Βίλλυ Παναγιωτίδη, τον Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου, τον Γιώργο Αγγελόπουλο, τον Χάρη Βαφειά, τον Φραγκίσκο Κανελλάκη, τον Ανδρέα Μαρτίνο junior τον Δημήτρη Κοπελούζο, τον Αριστείδη Πίττα, τον Χάρη Βαφειά, τα τρία αδέλφια Τσαβίρη, τον Βασίλη Θεοχαράκη, τον Χαράλαμπο Φαφαλιό, τον Γιώργο Τσακίρογλου, τον Γιώργο Πατέρα, τον Διαμαντή Νικ. Πατέρα, τον Γιάννη Γ. Πατέρα. Το παρών έδωσε και ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης.

Ο καπετάν Παναγιώτςη Τσάκος με τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Χριστοδουλίδη

«Η Ευρώπη πλέον αντιμετωπίζει τον κίνδυνο μιας κινεζικής μονοκρατορίας στη ναυτιλία. Σε έναν κόσμο που εξαρτάται πλήρως από αυτήν, η Ευρώπη χάνει έδαφος χωρίς να δίνει μάχη» ανέφερε ο πρόεδρος της Ένωσης Κυπρίων Πλοιοκτητών, Ανδρέας Χατζηγιάννης:

«Αυτό που κάποτε θεωρούνταν πιθανό, τώρα αποτελεί πραγματικότητα. Η Κίνα κατέχει πλέον το κλειδί στον έλεγχο της παραγωγής νέων πλοίων. Αν δεν αναστραφεί αυτή η τάση σε βάθος χρόνου, θα της δοθεί η δυνατότητα ακόμη και να περιορίσει την κατασκευή πλοίων για τους ανταγωνιστές της και να αποκτήσει τον έλεγχο της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας» και προσέθεσε:

«Την ίδια στιγμή, η Ευρώπη στη ναυτιλία επιλέγει να επικεντρώνει την προσοχή της αποκλειστικά στην ανάπτυξη πράσινων τεχνολογιών. Αναμφίβολα οι ευρωπαϊκοί περιβαλλοντικοί κανονισμοί θεωρούνται ζωτικής σημασίας για την εξάλειψη του 2,5% των εκπομπών της ναυτιλίας. Όμως το υψηλό κόστος εφαρμογής και οι ασφυκτικές προθεσμίες ασκούν υπαρξιακή πίεση στην ευρωπαϊκή ναυτιλία.

Ο Γιώργος Αγγελόπουλος με τον Νίκο Χριστοδουλίδη

Αυτά συνδυαστικά με τη ραγδαία κινεζική άνοδο, απειλούν να καταστρέψουν το μοντέλο του ελεύθερου ανταγωνισμού. Η ναυτιλία, όπως την καθιέρωσαν οι Έλληνες μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, κινδυνεύει να καταρρεύσει στον πρώτο της αιώνα. Όπως αντίστοιχα κατέρρευσε και η πρώτη Δημοκρατία.

Ο Τσόρτσιλ είχε προειδοποιήσει: «Εκείνοι που αποτυγχάνουν να μάθουν από την ιστορία, είναι καταδικασμένοι να την ξαναζήσουν» και συμπλήρωσε: «Η Κίνα έχει ήδη συγκεντρώσει αδιαμφισβήτητη ισχύ στη ναυτιλία. Η Ε.Ε. οφείλει να αναγνωρίσει το μέγεθος της απειλής και να ιεραρχήσει σωστά τις προτεραιότητες της. Η υπεράσπιση του μοντέλου του ανταγωνισμού δεν είναι μάχη για το παρελθόν αλλά για το μέλλον».

Γιώργος Αγγελόπουλος, Ανδρέας Χατζηγιάννης, Νίκος Χριστοδουλίδης, Χάρης Βαφειάς

Μιλώντας για τον ρόλο των Ελλήνων στην εξέλιξη της ναυτιλίας ο πρόεδρος της Ένωσης Κυπρίων Πλοιοκτητών είπε:

«Σήμερα η παγκόσμια ισορροπία διαμορφώνεται από τρεις βασικές δυνάμεις: τα πυρηνικά όπλα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τη ναυτιλία. Στη ναυτιλία ειδικότερα δεν ζούμε σε μια εποχή αλλαγών. Ζούμε την αλλαγή εποχής. Ο κόσμος που αναδύεται θα είναι ριζικά διαφορετικός και αχαρτογράφητος. Η ναυτιλία αποτέλεσε το πρόπλασμα της παγκοσμιοποίησης» σχολίασε και προσέθεσε:

«Ο ανταγωνισμός οδήγησε στην ελαχιστοποίηση του κόστους μεταφοράς, εξαλείφοντας αποστάσεις, φέρνοντας κοντά χώρες και πολιτισμούς. Άλλαξε τη μοίρα του ανθρώπου επιβεβαιώνοντας τη ρήση του Ναπολέοντα «Όταν ο κόσμος ενώνεται, τα όνειρα γίνονται πραγματικότητα». Αυτό δεν ήταν τυχαίο. Ήταν έργο της ελληνικής φυλής” και εξήγησε:

Ιωάννα Προκοπίου, Ανδρέας Χατζηγιάννης, Μαρίνα Χατζημανώλη

«Μετά την απελευθέρωσή τους, κατέκτησαν τις θάλασσες με εκατοντάδες στόλους, διαμορφώνοντας το κεκτημένο της ναυτιλίας, όπως τη γνωρίζουμε σήμερα. Επέβαλλαν de facto το σχεδόν τέλειο ανταγωνισμό στην παγκόσμια ναυτιλία, σφραγίζοντας τη μετάβασή της από το καθεστώς του ολιγαρχικού ελέγχου της, στην υπηρεσία όλων των λαών και προσδίδοντας υπεραξία στην ανθρώπινη δημιουργία. Ό,τι μέχρι τότε ήταν φράγμα, μετατράπηκε σε γέφυρα για μια καλύτερη ζωή».

Διαμαντής Νικ.Πατερας, Γιώργος Πατέρας , Γιάννης Γ.Πατέρας

Ειδική αναφορά έκανε για τις ειδικές δράσεις αλληλεγγύης της Ενωσης:

«Χαιρετίζουμε την έμπρακτη αλληλεγγύη μέσω πρωτοβουλιών, όπως: Η διεθνής διοργάνωση για την αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας στους Παλαιστίνιους με το κυπριακό σχέδιο «Αμάλθεια», υπό την αιγίδα του Προέδρου Χριστοδουλίδη.

Καθώς και η χορήγηση υποτροφιών για πανεπιστημιακές σπουδές σε 1000 παιδιά οικονομικά ευπαθών Κυπριακών οικογενειών από τον ανεξάρτητο φορέα κοινωνικής υποστήριξης υπό της αιγίδα της πρώτης κυρίας, Φιλίππας Χριστοδουλίδη.

Εκφράζουμε τις θερμές μας ευχαριστίες προς τους φίλους που μας συνέτρεξαν σε αυτές τις δράσεις, όπως τον Θανάση Μαρτίνο, τον Πόλυ Β. Χατζηιωάννου, τον Sir Στέλιο Χατζηιωάννου, την Ιωάννα Προκοπίου, τη Νικόλ Μυλωνά, τον Γκίκα Γκούμα και άλλους”.

Η οικογένεια Πόλυ Β. Χατζηιωάννου

Ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας , Νίκος Χριστοδουλίδης ανέφερε μεταξύ άλλων:

«Στην περίπτωση της κυπριακής Ναυτιλίας όσον αφορά τη συνεργασία του ιδιωτικού με το δημόσιο τομέα είναι αναμφίβολα το πιο πετυχημένο μοντέλο που έχουμε στην Κύπρο. Από κοινού εργαζόμαστε για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις και όλοι αντιλαμβάνεστε τη σημασία που έχει η Ναυτιλία σε ένα νησιώτικο υποκατοχή εδώ και 50 χρόνια κράτος όπως είναι η Κύπρο. Και είναι όντως ένα από τα πιο σημαντικά γρανάζια της κυπριακής οικονομίας».

Μιλώντας για τις γεωπολιτικές εξελίξεις και τις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει και αντιμετωπίζει η ναυτιλία είπε:

«Οι περιφερειακές και διεθνείς εξελίξεις επηρεάζουν αναπόσχευτα και την αυτηρία. Ένας κλάδος της βιομηχανίας, τόσο σημαντικός για το διεθνές εμπόριο, που ίσως, ειδικότερα από πλευράς Ευρωπαϊκής Ένωσης, να μην έχει αναγνωριστεί και εκτιμηθεί ο γεωστρατητικός ρόλος που διαδραματίζει. Ένας κλάδος που λόγω του παγκόσμιου χαρακτήρα και της ιδιαιτερότητάς του παραμένει ευάλωτος στις γεωπολιτικές και τις πολιτικο-οικονομικές εξελίξεις» και συνέχισε:

Ο Ανδρέας Μαρτίνος jr με τον Ανδρέα Χατζηγιάννη

«Σε αυτές τις προκλήσεις για την ναυτιλία προστίθεται και άλλα δύσκολα προβλήματα, όπως η απο-ανθρακοποίηση, η ψηφιοποίηση του κλάδου, η έλλειψη προσωπικού και ειδικότερα αξιωματικών όπως και πολλές άλλες σοβαρές προκλήσεις».

Για τη ναυτική εκπαίδευση τόνισε: Ειδικότερα, στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης δίνουμε ιδιαίτερη στην Κύπρο. Επενδύουμε, σαφώς περισσότερα στην εκπαίδευση και στην κατάλληλη κατάρτιση, στο να προσεγγίσουμε ανθρώπινο δυναμικό, νέα παιδιά, κάτι που είναι άμεσα συνυφασμένο και αυτό με το μέλλον της ναυτιλίας.

Ως Κυπριακή Δημοκρατία έχουμε αναλάβει συγκεκριμένες δράσεις, συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, ανάμεσα στις οποίες, και το αναφέρω γιατί είναι και πρόσφατο, η Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού της Χίου που τελεί υπό την αιγίδα του ο Ομίλου Τσάκου και του Ιδρύματος «Μαρία Τσάκος».

Το ζεύγος Χάρη Βαφειά με τον Φραγκίσκο Κανελλάκη

Ειδική αναφορά έκανε και στα θέματα συνεργασίας μεταξύ Ελλάδος και Κύπρου:

«Θα ήθελα να αναφερθώ στη στενή συνεργασία που έχουμε με την ελληνική κυβέρνηση σε όλα τα επίπεδα και φυσικά και στον τομέα της ναυτιλίας, όπου και για τις δύο χώρες, δύο ναυτιλιακά κράτη με παράδοση, αποτελεί σημαντικό πυλώνα ανάπτυξης. Η συνεργασία μας αυτή σε όλα τα επίπεδα έχει θεσμοθετηθεί για πρώτη φορά. Συμφωνήσαμε πέρυσι με τον κ. Μητσοτάκη την θεσμοθέτηση.

Είχαμε σύμφωνα ανώτατης συνεργασίας με τρίτα κράτη και δεν είχαμε ποτέ σύμφωνο συνεργασίας ανάμεσα στην Κύπρο και την Ελλάδα. Έγινε η πρώτη συνάντηση πέρσι στην Αθήνα και είναι μεγάλη χαρά να μένω να τις φιλοξενήσουν στην Κύπρο τον προσεχή Νοέμβριο.

Ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης και ο Γιώργος Αγγελόπουλος με τον συντάκτη του newmoney Μηνά Τσαμόπουλο

Όσον αφορά την ναυτιλία τώρα, μεταξύ των θεμάτων που συζητήσαμε, ήταν η πρόθεση κοινών δράσεων και πρωτοβουλιών για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας, η προβολή και η προώθηση της ναυτικής εκπαίδευσης και ανταλλαγή τεχνογνωσίας στα θέματα της ψηφιοποίησης, καθώς επίσης και η προοπτική για βιώσιμη λειτουργία της πρόσφατης Θαλάσσιας επιβατικής σύνδεσης μεταξύ Κύπρου και Ελλάδας.

Έχουμε συστήσει ομάδες εργασίας οι οποίες ασχολούνται αποκλειστικά με αυτά τα θέματα και θα παρουσιαστεί η πρόοδος που έχει επιτευχθεί στην επόμενή μας συνάντηση στη Λευκωσία».

Διαβάστε ακόμη 

Ideal Holdings: Επιδιώκει μεγάλο deal σε νέο κλάδο – «Βλέπει» και τρόφιμα

Κυβερνητικές πηγές για Καλώδιο: Υπάρχει πλαίσιο συμφωνίας

Tα επιτόκια φρενάρουν την τραπεζική άνοδο στο Χρηματιστήριο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα