Όλα τα διυλιστήρια της Ινδίας αρνούνται πλέον να παραλάβουν ρωσικό αργό που μεταφέρεται με δεξαμενόπλοια της PJSC Sovcomflot λόγω των αμερικανικών κυρώσεων, περιπλέκοντας περαιτέρω το εμπόριο που έχει ανθίσει μετά την εισβολή στην Ουκρανία πριν από δύο χρόνια.
Ιδιωτικά και κρατικά διυλιστήρια, συμπεριλαμβανομένου του μεγαλύτερου – Indian Oil Corp. – έχουν σταματήσει να παραλαμβάνουν φορτία εάν αυτά βρίσκονται σε δεξαμενόπλοια της Sovcomflot. Η Κίνα φέρεται να απορρόφησε κάποιες ποσότητες που προηγουμένως προορίζονταν για την Ινδία. Τα ινδικά διυλιστήρια εξετάζουν εξονυχιστικά την ιδιοκτησία κάθε πλοίου για να βεβαιωθούν ότι δεν συνδέονται με την εταιρεία, ή άλλες ομάδες που υπόκεινται σε κυρώσεις.
Η Indian Oil, η Bharat Petroleum Corp., η Hindustan Petroleum Corp., η Mangalore Refinery & Petrochemicals Ltd. και η Nayara Energy Ltd. – ανήκουν κατά 49% στη ρωσική Rosneft PJSC.
Περίπου 1,5 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου από τα Ουράλια έχουν μεταφερθεί μέχρι στιγμής με πλοία της Sovcomflot τον Μάρτιο, από 4,4 εκατ. βαρέλια τον Ιανουάριο και 4,7 εκατ. βαρέλια τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με πληροφορίες. Έως και τον περασμένο Φεβρουάριο η εικόνα ήταν διαφορετική για τις σχέσεις Ρωσίας-Ινδίας. Η Windward, εταιρεία Τεχνητής Νοημοσύνης που αναλύει τα δεδομένα στη ναυτιλιακή βιομηχανία, μελέτησε τις παγκόσμιες ναυτιλιακές κινήσεις για το CNN και είχε εντοπίσει 588 απευθείας ταξίδια πετρελαιοφόρων από τη Ρωσία προς την Ινδία πέρυσι. Ωστόσο, ορισμένες μεταφορές μεταξύ των δύο χωρών είναι περίπλοκες.
Η Pole Star Global εξέτασε την ίδια διαδρομή και εντόπισε να έχουν γίνει πάνω από 200 ταξίδια πέρυσι από πλοία που φόρτωσαν στη Ρωσία και έκαναν μεταφόρτωση στον Λακωνικό κόλπο σε άλλο πλοίο, το οποίο συνέχισε για την Ινδία. Η Pole Star Global υποψιάζεται ότι το πρωταρχικό κίνητρο γι’ αυτές τις μεταφορές ήταν η αποφυγή των κυρώσεων, αφού η τιμή του βαρελιού ήταν πάνω από 60 δολάρια και σχεδόν όλα αυτά τα πλοία που συμμετείχαν στις μεταφορές είχαν σύνδεση με τις ΗΠΑ ή την Ευρωπαϊκή Ενωση, άρα θα είχαν υποστεί βαριές κυρώσεις αν εντοπίζονταν.
Μέρος του αργού διυλίζεται σε προϊόντα πετρελαίου σε διυλιστήρια στη δυτική ακτή της Ινδίας και στη συνέχεια εξαγόταν στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες που έχουν υπογράψει κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας. Αυτό συνέβαινε γιατί μέχρι τότε τα προϊόντα που προέκυπταν από τη διύλιση πετρελαίου εκτός Ρωσίας δεν καλύπτονταν από τις κυρώσεις, μια παράλειψη που οι επικριτές αποκαλούσαν «παραθυράκι διυλιστηρίου».
Η ανάλυση της CREA εκτιμά ότι οι ΗΠΑ ήταν ο μεγαλύτερος αγοραστής διυλισμένων προϊόντων από την Ινδία που παρασκευάστηκαν από ρωσικό αργό, αξίας 1,3 δισ. δολαρίων, μεταξύ των αρχών Δεκεμβρίου του 2022, όταν εισήχθη το ανώτατο όριο τιμών, και του τέλους του 2023. Οι εκτιμήσεις του οργανισμού βασίζονται σε δημόσια διαθέσιμα ναυτιλιακά και ενεργειακά δεδομένα.
Στο μεταξύ, από τον περασμένο Φεβρουάριο τα ελληνόκτητα πλοία έχουν εξαφανιστεί από το εμπόριο του ρωσικού αργού που φορτώνεται στα λιμάνια της χώρας στον Ειρηνικό και μεταφέρεται σε αγοραστές στην Κίνα και την Ινδία. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, έγιναν κάποια τηλεφωνήματα προς τις ναυτιλιακές που προειδοποιούσαν ότι οι ανυπάκουοι θα δουν τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς μπλοκαρισμένους. Επίσης, οι φόβοι ότι η επιβολή κυρώσεων θα μπορούσε να αφήσει τους πλοιοκτήτες για παρατεταμένο χρονικό διάστημα με αδιάθετα φορτία επειδή υπόκεινται στις κυρώσεις οδήγησε πολλές από τα ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες να αποχωρήσουν από τις ρωσικές συναλλαγές.
Διαβάστε ακόμη
Κρήτη: «Κρατάνε» οι τουριστικές κρατήσεις στα περσινά επίπεδα – Ελπίδες για μικρή αύξηση των αφίξεων
ΒΟΑΚ: Το δύσκολο σταυρόλεξο της μεγάλης παραχώρησης του 1,8 δισ. και τα επόμενα ορόσημα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ