© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Το όνομα της εταιρείας ΑΜΚ Architecture & Design ήρθε στο φως της δημοσιότητας με αφορμή τη συνεργασία της με τη Celestyal Cruises, όταν ολοκλήρωσε την ολική ανακατασκευή, σχεδίαση και αισθητική αναβάθμιση του νεοαποκτηθέντος κρουαζιερόπλοιου «Celestyal Discovery». Η εταιρεία έχει μια μακρά πορεία στον κλάδο, συμπληρώνοντας φέτος τα 50 της χρόνια, έχοντας από τότε βάλει την υπογραφή της σε περισσότερα από 160 σκάφη, κρουαζιερόπλοια, mega yachts, yachts και επιβατικά. Τους επόμενους μήνες θα παραδώσει δύο επιβατικά και ένα mega yacht. Είναι το μοναδικό γραφείο που έχει υλοποιήσει τόσο μεγάλο αριθμό έργων θαλάσσης. Στο χαρτοφυλάκιό της, όμως, βρίσκονται και ξενοδοχειακές μονάδες. Επικεφαλής της εταιρείας σήμερα είναι η Αννα Κουτσουκώστα, Principal Architect της AMK, η Αλεξάνδρα Συνεφιά, Manager, και η Μαρίνα Φιλιππίδη, Principal Interior Designer.
Η συζήτηση στράφηκε γύρω από τα projects της εταιρείας, τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα έναντι στον ανταγωνισμό, τη βιωσιμότητα, την πράσινη μετάβαση, την αναγέννηση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας αλλά και την Τεχνητή Νοημοσύνη που ήρθε για να αλλάξει τον κόσμο όπως τον ξέραμε.
– Πώς συστάθηκε η εταιρεία;
Αννα Κουτσουκώστα: Η AMK Architecture & Design ιδρύθηκε από την Αγνή και τον Μιχάλη Κατζουράκη το 1974, με αντικείμενο τους εσωτερικούς χώρους, και πλαισιώθηκε από μια ομάδα αρχιτεκτόνων και διακοσμητών. Τη δεκαετία του 1990 ενταχθήκαμε εγώ και η Αλεξάνδρα και λίγα χρόνια αργότερα η Μαρίνα. Από το 2014 τα ηνία της AMK έχουμε αναλάβει οι τρεις μας, ως βασικοί partners, προσαρμόζοντας την εταιρεία στη νέα εποχή και αναπτύσσοντας περαιτέρω το ισχυρό δίκτυο των πελατών μας.
– Ποια ήταν τα πρώτα της βήματα;
Α.Κ.: Αρχικά, ο Περικλής Παναγόπουλος αποφάσισε να κατασκευάσει ένα νέο κρουαζιερόπλοιο και ανέθεσε στην ΑΜΚ την εσωτερική διακόσμηση. Αρκετούς μήνες αργότερα το επαναστατικό για την εποχή του «Golden Odyssey» άφηνε το ναυπηγείο της Δανίας και μαζί του άρχιζε μια αλματώδης εξέλιξη των περισσοτέρων συντελεστών του. Από τότε έως σήμερα η υπογραφή της ΑΜΚ έχει μπει σε περισσότερα από 160 σκάφη, κρουαζιερόπλοια, mega yachts, yachts και επιβατικά.
– Πόσο δύσκολο ήταν να δικτυωθείτε στη διεθνή αγορά ως μία αμιγώς ελληνική εταιρεία;
Μαρίνα Φιλιππίδη: Η δικτύωση στη διεθνή αγορά μιας αμιγώς ελληνικής εταιρείας ήταν μια πρόκληση, αλλά δεν ήταν ακατόρθωτη. Η επιτυχία επιτεύχθηκε με βάση διάφορους παράγοντες, όπως η στρατηγική, η προσαρμοστικότητα και η ικανότητά μας να καινοτομούμε και να προσφέρουμε ποιοτικές κατασκευές. Σε μια εποχή όπου αυτή η εξειδίκευση σπανίζει, μια πληθώρα έργων σε τέσσερις ηπείρους αφήνει ανεξίτηλη την ελληνική σφραγίδα του πολυσύνθετου ταλέντου της ΑΜΚ στον αναπτυσσόμενο κόσμο της παγκόσμιας ναυτιλίας, κατατάσσοντάς την στην κορυφή του σχεδιασμού και της διακόσμησης εσωτερικών και εξωτερικών χώρων πλοίων σε διεθνές επίπεδο.
Στο ξεκίνημα, βέβαια, ήταν πολύ διαφορετικές οι συνθήκες: η οικονομία, η δομή των εταιρειών και η αμεσότητα στα έργα.
Η τρομοκρατική επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 επέφερε τεράστιες αλλαγές στον χώρο της κρουαζιέρας. Η αγορά πάγωσε και σταμάτησε όχι μόνο η κατασκευή, αλλά και οι ίδιες οι κρουαζιέρες περιορίστηκαν σε εντυπωσιακό βαθμό. Οι εταιρείες επέβαλαν συρρίκνωση προσωπικού και στράφηκαν σε τοπικά γραφεία. Εκτοτε, η συνεργασία με την Αμερική περιορίστηκε και επικράτησε η αγορά της Ευρώπης.
– Τι είναι αυτό που σας διακρίνει από τον ανταγωνισμό;
Αλεξάνδρα Συνεφιά: Ενας συνδυασμός υψηλής αισθητικής, αστείρευτης ευρηματικότητας και πρωτοτυπίας, ο τρόπος που αντιμετωπίζουμε κάθε project ως μοναδικό, η ευελιξία, ο διαχρονικός σχεδιασμός. Αυτά συνοψίζουν τα θεμελιώδη στοιχεία της ΑΜΚ, που διέπονται από πλούσια τεχνογνωσία, διακρίνοντάς τη στον σχεδιασμό και την υλοποίηση των πιο απαιτητικών έργων. Φυσικά, στα δυνατά χαρτιά μας συγκαταλέγεται και ένα ισχυρό portfolio που αποδεικνύει την ικανότητά μας να εκτελούμε έργα υψηλής ποιότητας σε διάφορους τομείς, όπως ξενοδοχεία, σκάφη, κρουαζιερόπλοια κ.ά. Στην Ελλάδα είμαστε το μοναδικό γραφείο που έχει υλοποιήσει τόσο μεγάλο αριθμό έργων θαλάσσης.
Οι αξιόπιστες υπηρεσίες που παρέχουμε με ακρίβεια και συνέπεια δημιουργούν ένα ιστορικό επιτυχιών που ενισχύει την εμπιστοσύνη των πελατών.
– Η ΑΜΚ ασχολείται με land projects μεγάλης κλίμακας. Πώς συνδυάζονται και ποιες οι διαφορές ενός project για ένα πλοίο και για ένα κτίριο;
Α.Κ.: Τα τελευταία 25 χρόνια τα έργα ξηράς στον τομέα του hospitality αποτελούν ένα εξίσου σημαντικό κομμάτι ενασχόλησης του γραφείου. Εχοντας πορευτεί για χρόνια στο μονοπάτι που τώρα πια εστιάζει ο παγκόσμιος τουρισμός και έχοντας τεχνική εμπειρία σε πολύ πιο απαιτητικά έργα, πολύ γρήγορα βρεθήκαμε να πατάμε το ίδιο γερά και στην ξηρά.
Τώρα, ως βασικές διαφορές θα διέκρινα τα ακόλουθα:
Στα πλοία κάθε εκατοστό, κάθε επιφάνεια, ακόμη και η παραμικρή λεπτομέρεια είναι αντικείμενο σχεδιασμού. Δεν υπάρχουν αυτό που λέμε στα κτίρια «λευκοί τοίχοι», άδειες επιφάνειες.
Στα yachts βέβαια αυτό είναι ακόμη πιο έντονο, καθώς ο σχεδιασμός πρέπει να έχει απόλυτη συνέπεια και συνέχεια σε όλους τους χώρους. Δεν σχεδιάζεις αποσπασματικά αλλά καθολικά.
Στα πλοία επίσης έχεις πολύ αυστηρούς κανονισμούς. Ο περιορισμός στα υλικά με τις αντίστοιχες προδιαγραφές προάγει τη δημιουργικότητα σε άλλα επίπεδα. Πρέπει να είμαστε ευέλικτοι και να αντιμετωπίζουμε όλες τις ιδιαιτερότητες με ευρηματικότητα. Από την άλλη, στα έργα ξηράς χαίρεσαι να δουλεύεις με φυσικά υλικά, φυσικές υφές, μια εντελώς διαφορετική παλέτα.
Αφήνω ως τελευταίο στοιχείο τον περιορισμένο χώρο των σκαφών που απαιτεί άψογη διαχείριση χώρου. Σε ένα δεδομένο κέλυφος, καλείσαι να κάνεις την άριστη διευθέτηση.
Δηλαδή, κατανομή χώρων και λειτουργιών, όπου τα πάντα πρέπει να κουμπώνουν μεταξύ τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ως προς τη χρήση και τη ροή κίνησης. Αυτό σε κάνει πολύ πιο ικανό να διαχειριστείς τα πολύ πιο ευέλικτα εσωτερικά σε projects της ξηράς.
Από εκεί και πέρα, από τη στιγμή που μιλάμε για επαγγελματικούς χώρους, οι βασικές αρχές είναι κοινές.
Πρωτίστως η λειτουργικότητα. Στον σχεδιασμό, στη βασική τριάδα αξιών, όπως αισθητική – άνεση – λειτουργικότητα, η λειτουργικότητα είναι ο απαράβατος νόμος και σε συνέχεια ο heavy duty σχεδιασμός. Πρέπει να διαχειριζόμαστε όλες τις κατασκευές και τα υλικά με γνώμονα την αντοχή, γιατί η ομορφιά και η αισθητική δεν είναι εφήμερες. Το έργο πρέπει να έχει διάρκεια, να αντέχει. Η φθορά είναι για μας αποτυχία.
– Με ποιο έργο ασχολείστε αυτή την περίοδο;
Μ.Φ.: Αυτή την περίοδο η AMK, έχοντας ολοκληρώσει την αρχιτεκτονική μελέτη, έχει περάσει στην υλοποίηση ενός πεντάστερου ξενοδοχείου 735 κλινών στην Κέρκυρα. Παράλληλα, είναι στη φάση της αρχιτεκτονικής μελέτης ενός επίσης πεντάστερου ξενοδοχείου 124 κλινών στη Ρόδο κι ενός boutique hotel στη Χίο. Σχετικά με τα projects θαλάσσης, συνεχίζοντας τη μακροχρόνια και επιτυχημένη συνεργασία μας με τη Celestyal Cruises, πρόσφατα ολοκληρώσαμε την ολική ανακατασκευή – σχεδίαση και αισθητική αναβάθμιση του «Celestyal Discovery». Στο ίδιο κρουαζιερόπλοιο, το διάστημα αυτό έχουμε αναλάβει τον σχεδιασμό νέων καμπινών, αλλά και τις συμπληρωματικές μελέτες για την ανακαίνιση του «Celestyal Journey», ενώ, τους επόμενους μήνες, παραδίδουμε δύο επιβατικά κι ένα mega yacht.
– Εχετε συνέργειες με άλλες εταιρείες;
Α.Σ.: Θα έλεγα ότι έχουμε ισχυρές στρατηγικές και στους δύο κλάδους ενασχόλησης, όπως ναυπηγούς, στατικούς, μηχανολόγους, μηχανικούς, κατασκευαστές, προμηθευτές και ειδικούς στον τομέα της αειφορίας, προκειμένου να προσφέρουμε ολοκληρωμένες λύσεις.
– Είναι ισχυρό το ελληνικό brand name στο εξωτερικό, γενικά μιλώντας;
Α.Κ.: Η σοβαρή οικονομική κρίση που αντιμετώπισε η Ελλάδα την τελευταία δεκαετία επηρέασε την αντίληψη των διεθνών αγορών. Αν και η κατάσταση έχει βελτιωθεί, υπάρχει ακόμα δουλειά που πρέπει να γίνει για να ενισχυθεί περαιτέρω το ελληνικό
brand name.
Στον τομέα της ναυτιλίας, όμως, η χώρα μας έχει παράδοση και φήμη, με το ελληνικό brand name στον τομέα αυτό να είναι αναμφισβήτητα ισχυρό και εδραιωμένο παγκοσμίως. Η Ελλάδα έχει κερδίσει τη θέση της ως ηγέτιδα στη ναυτιλιακή βιομηχανία λόγω της πείρας, της ποιότητας και της προσαρμοστικότητάς της. Το γεγονός αυτό μας δίνει ένα σημαντικό πλεονέκτημα.
– Με την αναβίωση της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας ανοίγονται προοπτικές για εταιρείες σαν τη δική σας;
Α.Σ.: Σαφώς η αναβίωση των ναυπηγείων είναι μια πολύ θετική εξέλιξη στον χώρο της ελληνικής ναυπήγησης και σίγουρα προσθέτει δυνατότητες στην ήδη πολύ επιβαρυμένη ζώνη του Περάματος. Εχουμε όμως πολύ δρόμο μπροστά μας για να πούμε ότι φτάνουμε ή ανταγωνιζόμαστε τα επίπεδα αντίστοιχων διεθνών ναυπηγικών περιοχών.
Ακόμη και στον τομέα των mega yachts, που μπορούμε να πούμε ότι είναι πιο διαχειρίσιμα από τα κρουαζιερόπλοια, υπήρξε πελάτης μας που προσέγγισε το ναυπηγείο της Ελευσίνας για τρία new buildings και οι χρόνοι παράδοσης τον ανάγκασαν να στραφεί σε ιταλικό ναυπηγείο.
– Βιωσιμότητα σε ακτοπλοΐα και κτίρια. Τι σημαίνει στην πράξη;
Μ.Φ.: Στην Ελλάδα, παρόλο που επηρεαζόμαστε άμεσα και σε μεγάλο βαθμό από την κλιματική αλλαγή, είμαστε ουραγοί στον τομέα του sustainability. Θα έλεγα ότι το τελευταίο διάστημα έχουμε αρχίσει να εντάσσουμε αυτή την προσέγγιση στον σχεδιασμό. Αναφέρομαι περισσότερο στα κτίρια γιατί στον χώρο της ναυτιλίας -ως τομέας που υπάγεται σε παγκόσμιους κανονισμούς και συνθήκες- έχουν αναγκαστεί πολύ νωρίτερα να ακολουθήσουν πρότυπα και τεχνολογία που βαδίζει προς αυτήν την κατεύθυνση.
Στην ΑΜΚ έχουμε αφιερώσει χρόνο όχι μόνο σε έρευνα αγοράς για βιώσιμα υλικά, αλλά και για μελέτη τεχνολογίας και μιας ολιστικής προσέγγισης που περιλαμβάνει τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη λειτουργία. Ενα άλλο κομμάτι που συμβάλλει ιδιαίτερα στη βιωσιμότητα είναι ο διαχρονικός σχεδιασμός που ανέκαθεν χαρακτήριζε και χαρακτηρίζει έως και σήμερα το γραφείο μας. Αναφέρομαι στο σχέδιο που παραμένει σύγχρονο με το πέρασμα του χρόνου και μπορεί να προσαρμοστεί σε αλλαγές χρήσης ή σε νέες ανάγκες χωρίς να απαιτείται μεγάλης κλίμακας ανακαίνιση.
– Εκτός από τα βιοκλιματικά έργα, ποιες άλλες είναι οι τελευταίες τάσεις στην αρχιτεκτονική;
Α.Κ.: Θα αρχίσω με τον παραμετρικό σχεδιασμό, που χρησιμοποιεί αλγορίθμους για τη δημιουργία γλυπτών μορφών. Αντίστοιχα στις νέες τάσεις εντάσσονται οι απλές γραμμές και οι καθαρές επιφάνειες.
Επίσης, τα έξυπνα κτίρια με την ενσωμάτωση τεχνολογίας με συστήματα διαχείρισης και ελέγχου, που επιτρέπουν την ολοκληρωμένη παρακολούθηση και βελτιστοποίηση της κατανάλωσης ενέργειας και της συντήρησης.
Αλλες τάσεις είναι:
n Η εξατομίκευση. Οι αρχιτέκτονες σχεδιάζουν χώρους που ανταποκρίνονται στις ατομικές ανάγκες και προτιμήσεις των χρηστών, προσφέροντας μεγαλύτερη ευελιξία και προσαρμοστικότητα.
– Ο βιοφιλικός σχεδιασμός, καθώς ενσωματώνει φυσικά στοιχεία στους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, όπως φυτά, νερό και φυσικό φωτισμό, προωθώντας τη σύνδεση με τη φύση και βελτιώνοντας την ευεξία των χρηστών.
– Η σχεδίαση πολυλειτουργικών χώρων που μπορούν εύκολα να προσαρμοστούν σε διαφορετικές χρήσεις, ειδικά σε αστικές περιοχές με περιορισμένο χώρο.
– Η ανακαίνιση και επαναχρησιμοποίηση υπαρχόντων κτιρίων, συμβάλλοντας στη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και στην εξοικονόμηση πόρων, ενώ ταυτόχρονα προσφέρει λύσεις σε προβλήματα στέγασης.
Αναμφίβολα, σήμερα ο ρόλος του designer είναι πιο σημαντικός από ποτέ άλλοτε. Ο στόχος του είναι να δημιουργήσει μια εμπειρία, να οδηγήσει τον χρήστη να κάνει τη μετάβαση από την εικόνα προς μια άλλη διάσταση, στις αισθήσεις του, και να βιώσει, με αυτόν τον τρόπο, την αισθητική εμπειρία.
– Αρχιτεκτονική και τεχνολογία/Τεχνητή Νοημοσύνη. Εχει επηρεαστεί ο κλάδος;
Μ.Φ.: Η AI έχει εισβάλει σε όλους τους τομείς, ακόμη και σε αυτούς που δεν υποψιαζόμαστε.
Στην αρχιτεκτονική έχει αναπτύξει πολύ χρήσιμα εργαλεία που εφαρμόζονται σε διάφορα επίπεδα.
Στη διαδικασία μελέτης, το ΒΙΜ (Building Information Modeling) χρησιμοποιείται για την ψηφιακή αναπαράσταση των φυσικών και λειτουργικών χαρακτηριστικών ενός κτιρίου, διευκολύνοντας τη συνεργασία μεταξύ αρχιτεκτόνων, μηχανικών και κατασκευαστών. Στην κατασκευή, η 3D εκτύπωση αρχίζει να χρησιμοποιείται για τη δημιουργία προτύπων, εξαρτημάτων, ακόμη και ολόκληρων κτιρίων, μειώνοντας τον χρόνο και το κόστος κατασκευής. Και, τέλος, στην παρουσίαση, η εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα (VR και AR). Τεχνολογίες που επιτρέπουν στους πελάτες και τους επαγγελματίες να οπτικοποιήσουν και να περιηγηθούν σε κτίρια πριν από την κατασκευή τους. Προς το παρόν η σύνθεση και η δημιουργία του έργου παραμένουν στον άνθρωπο και η τεχνολογία λειτουργεί ως ένα πολύτιμο εργαλείο. Δεν ξέρουμε πότε και αν θα αντιστραφούν οι όροι.
Διαβάστε ακόμη:
Επενδυτικό «κρεσέντο» σε ναυπηγήσεις πλοίων – Ποιοι Έλληνες εφοπλιστές πρωταγωνιστούν (pics)
Σούπερ μάρκετ: Μάχη για το συνάλλαγμα των τουριστών
Έπαινοι ΟΟΣΑ για τις μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ