Σε συγκεκριμένους τύπους πλοίων επενδύουν πλέον οι ναυτιλιακές εταιρείες που βάζουν παραγγελίες για νεότευκτα παρά το γεγονός ότι η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία είναι κατακερματισμένη.

Σύμφωνα με τον διεθνή ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons Research οι 50 μεγαλύτεροι πλοιοκτήτες έχουν παραγγείλει σήμερα το 52% της χωρητικότητας έναντι 30% την περίοδο 2009-2011. Είναι αξιοσημείωτο ότι, παρά τα πρωτοσέλιδα για ρεκόρ παραγγελιών στα ναυπηγεία σε όλη την Ασία, λιγότερο από το 10% των ναυτιλιακών εταιρειών παγκοσμίως έχουν βάλει παραγγελίες για νεότευκτα.

«Ένα υψηλότερο ποσοστό παραγγελιών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πλοίων μεταφοράς αερίου τομείς όπου οι πλοιοκτήτες είναι παραδοσιακά μεγαλύτεροι από ό,τι σε άλλους τομείς και η πρόσβαση στη χρηματοδότηση έχουν παίξει ρόλο στη μεγαλύτερη συγκέντρωση παραγγελιών, μαζί με την αυξανόμενη υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων σε ορισμένους τομείς και με τα επίπεδα τιμών των νεότευκτων πλοίων, τους χρόνους παράδοσης των ναυπηγείων και την τεχνολογική αβεβαιότητα να αποτρέπουν ορισμένους πλοιοκτήτες από επενδύσεις σε νεότευκτα πλοία», εξηγούν οι αναλυτές της Clarksons.

Ο δείκτης τιμών των νεότευκτων πλοίων σύμφωνα με την Clarksons Research βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο του 2008 με βάση τον αριθμό πλοίων που φτάνουν τα 190 έχοντας αυξηθεί κατά 52% από το χαμηλό του τέλους του 2020.

«Οι τιμές των νεότευκτων παραμένουν αυξημένες, με συνεχή στήριξη από τον ισχυρό όγκο παραγγελιών, τη σταθερή προθεσμιακή κάλυψη και τις πληθωριστικές πιέσεις στα ναυπηγεία», σημειώνει η Clarksons και προσθέτουν

«Η υψηλή δραστηριότητα παραγγελιών για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πλοία LNG το 2021/22 έχει ασκήσει ακόμη μεγαλύτερη πίεση στη χωρητικότητα των ναυπηγείων και στις περιόδους κατασκευής», αναφέρει έκθεση της VesselsValue.

Η μέση τιμή των νεότευκτων πλοίων το 2024 έφτασε τα 90 εκατ. δολάρια, 30% πάνω από το προηγούμενο υψηλό του 2022, και πολύ πάνω από τα μέσα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας που ήταν κοντά στα 50 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons.

Επίσης παρατηρείται ολοένα και μεγαλύτερη ανάπτυξη πράσινων τεχνολογιών καθώς και πλοιοκτήτες που υπογράφουν για μεγαλύτερα πλοία ως παράγοντες που συμβάλλουν στα ακριβότερα νεότευκτα πλοία.

Για παράδειγμα, το μέσο μέγεθος ενός πλοίου που παραγγέλνεται φέτος ανέρχεται σε 54.000 gt, ένα υψηλό ρεκόρ, αυξημένο κατά 40% σε σχέση με τον μέσο όρο των 10 ετών, ενώ οι τύποι πλοίων υψηλότερου κόστους, όπως τα αεριοφόρα, τα containerships και τα κρουαζιερόπλοια, αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 50% της χωρητικότητας που παραγγέλνεται φέτος, σε σύγκριση με έναν μέσο όρο σε όλη τη δεκαετία του 2010 που είναι μόλις 28%.

Διαβάστε ακόμη 

Schroders Insight: Οι επιπτώσεις του comeback του Τραμπ σε οικονομία και επενδυτές

Από τη νέα χρονιά μπλε τιμολόγια για νοικοκυριά και πορτοκαλί για επιχειρήσεις

Άκτωρ: «Μπόνους» 93,5 εκατ. λίγο πριν την παράδοση του μετρό Θεσσαλονίκης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα