Του Μηνά Τσαμόπουλου

Μέσα Μαΐου και η ελληνική ακτοπλοΐα θεωρείται το πιο «καυτό» αφήγημα. Οι εξελίξεις είναι συνεχείς. Αλλάζουν ισορροπίες, δημιουργούνται εντάσεις, ενώ εισέρχονται και νέοι παίκτες στο «γαλάζιο παλκοσένικο» του Αιγαίου.

Υπερταχύπλοα αρχίζουν «κόντρες» με τις αεροπορικές εταιρείες, πάλαι ποτέ κυρίαρχα σχήματα  περιορίζουν την παρουσία τους ενώ στην Κρήτη,  το Ρέθυμνο για μία ακόμη φορά προσπαθεί να βρει «θέση» στον ανταγωνισμό με τα Χανιά και το Ηράκλειο. Οι Κυκλάδες φυσικά  είναι τα βασικό πεδίο της επιχειρηματικής αντιπαράθεσης.

Το θετικό στοιχείο της υπόθεσης είναι ότι με την προσθήκη πλοίων με μεγάλες μεταφορικές δυνατότητες και υψηλές ταχύτητες εκτιμάται ότι θα αυξηθεί στις Κυκλάδες η κίνηση κατά 4% το 2019 το οποίο το οποίο θα προστεθεί στο άλλο 4% που είχε αυξηθεί πέρσι. «Σιγά-σιγά η ακτοπλοΐα αρχίζει να μαζεύει τους χαμένους της επιβάτες ενώ άρχισε να ανταγωνίζεται  το αεροπλάνα» επεσήμανε στέλεχος ακτοπλοϊκής εταιρείας.  

Ας ξετυλίξουμε το νήμα του κουβαριού έχοντας ως  βάση τις  εταιρείες ώστε να γίνει ξεκάθαρη η εικόνα.

Η Seajets εξελίσσεται σε πρωταγωνιστή του «θαλάσσιου stratego». Είναι η μόνη εταιρεία που εκτελεί δρομολόγια με ταχύπλοο από τον Πειραιά για Σύρο στο πλαίσιο της γραμμής Πειραιάς-Σύρος-Μύκονος-Νάξος-Σαντορίνη.

Σε αυτό το δρομολόγιο έχει τον παγκόσμιο πρωταθλητή της ακτοπλοΐας, το WorldChampion Jet το οποίο αναπτύσσει υπηρεσιακή ταχύτητα 43 κόμβων με  μέγιστη τους 50 κόμβους φέρνοντας πιο κοντά τις Κυκλάδες από τον Πειραιά. Έχει μεταφορική ικανότητα 1.300 επιβατών. Το WorldChampion Jet κατέχει  μια θέση στα παγκόσμια ρεκόρ Guinness για την ταχύτητα του. Στη Σύρο  η Seajets έχει ανταγωνιστή μόνο ένα συμβατικό της Blue Star Ferries, το Blue Star Paros το αναπτύσσει ταχύτητα 21 κόμβους και κάνει τη γραμμή Πειραιάς-Σύρος-Μύκονος-Νάξος-Σαντορίνη.

Το κόστος των καυσίμων για το υπερ ταχύπλοο υπολογίζεται από κύκλους της ακτοπλοίας στις 70-80.000 ευρώ ημερησίως. Όμως τα ημερήσια έσοδα τους καλοκαιρινούς μήνες θα ξεπερνούν τις 110.000-120.000 ευρώ σύμφωνα πάντοτε με τα έμπειρα στελέχη του κλάδου που μίλησαν στο «ΘΕΜΑ».  

Η Seajets είναι επίσης η μόνη εταιρεία που εξυπηρετεί την Ίο από τον Πειραιά. Εκεί έχει δρομολογημένο το μεγαλύτερο σε χωρητικότητα ταχύπλοο το Terra Jet στη γραμμή Πειραιάς- Πάρος-Ίο-Σαντορίνη. Έχει μεταφορική ικανότητα 1.800 επιβατών.

Η εταιρεία, που έχει ως εκπρόσωπό της τον Μάριο Ηλιόπουλο, με τα δύο αυτά υπέρ ταχύπλοα μπαίνει ευθέως και δυναμικά στον ανταγωνισμό με τις αεροπορικές εταιρείες αφού μειώνει τον χρόνο ταξιδιού με μικρότερο κόστος εισιτηρίου.

Μάλιστα η δρομολόγηση του Terra Jet έχει παρασκήνιο. Η SeaJets έγινε η πρώτη εταιρεία που εκμεταλλεύτηκε τους ειδικούς όρους που επέβαλε η Επιτροπή Ανταγωνισμού προκειμένου να κάνει δεχτή την εξαγορά της Hellenic Seaways από τον Όμιλο Attica.  

Πιο συγκεκριμένα, εάν εταιρεία έβαζε ταχύπλοο  στη σύνδεση της  Ίου με τη Σαντορίνη τότε η HSW θα έπρεπε να αποσύρει πλοίο της και ειδικότερα το Hellenic Highspeedόπως και συνέβη αφού η Seajets κατέθεσε αίτημα για δρομολόγηση του  Tera Jet από Πειραιά για Πάρο-Ίο-Σαντορίνη. Αίτημα το οποίο εγκρίθηκε από την Επιτροπή.  Σύμφωνα με πληροφορίες το Hellenic Higspeed ίσως ναυλωθεί στο Μαρόκο.

Όμως ενώ όλοι πίστευαν ότι το Hellenic Higspeed της HSW θα αποσυρόταν από τις Κυκλάδες και θα ναυλωνόταν στο Μαρόκο, ήρθαν τα πάνω-κάτω στην τελευταία συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.

Πιο συγκεκριμένα, το Hellenic Highspeed ναυλώθηκε από την Fast Ferries του Θεολόγου Παναγιωτάκη και  παρά τις ισχυρές αντιδράσεις  των ανταγωνιστών, το ΣΑΣ ενέκρινε  τη δρομολόγησή του στην γραμμή Ραφήνα – Τήνο – Μύκονο – Νάξο με ώρα αναχώρησης 08:30 και από επιστροφή από Νάξο στις 14:00 σε αντικατάσταση τουΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π, το οποίο υπέστη μηχανική βλάβη και θα χάσει όλη την θερινή σεζόν.
 

Η άλλοτε κραταιά στις Κυκλάδες Ηellenic SeaWays, η οποία  ανήκει πλέον στον Όμιλο Attica, έχει παρουσία μόνο με ένα ταχύπλοο. Πρόκειται για το Highspeed 4 το οποίο θα δρομολογηθεί το καλοκαίρι στη γραμμή από Πειραιά για Πάρο –Νάξο.

Η Seajets για Κυκλάδες έχει επίσης τα πλοία Champion Jet 2, από Ηράκλειο για Σαντορίνη-Ίο-Νάξο-Μύκονο και το  Aqua Blue θα δρομολογηθεί από τη Ραφήνα για Άνδρο-Τήνο-Μύκονο με προέκταση δρομολογίου δύο φορές την εβδομάδα για Ικαρία-Σάμο.

«Με την ένταξη του WorldChampion Jet στο στόλο μας, η δυναμική του δικτύου της SEAJETS ενισχύεται περαιτέρω και αναβαθμίζεται σε σημαντικό βαθμό. Διαθέτει το μεγαλύτερο στόλο ταχυπλόων παγκοσμίως, με 16 ταχύπλοα, καθώς και 4 συμβατικά πλοία, εξυπηρετώντας συνολικά 29 λιμάνια και περισσότερες από 260 διασυνδέσεις στο Αιγαίο», επεσήμανε ο Μάριος Ηλιόπουλος, Υπεύθυνος Στρατηγικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης στα εγκαίνια των δρομολογίων του WorldChampion Jet, την περασμένη Τετάρτη στο λιμάνι του Πειραιά.

Η Golden Star Ferries  των αδελφών Στεφάνου  δραστηριοποιείται με  έξι πλοία.

– Το Superferry και Superferry II  από Ραφήνα για Άνδρο-Τήνο-Μύκονο –Πάρο-Σαντορίνη και Ηράκλειο
– Το Superrunner από Ραφήνα για Τήνο-Μύκονο-Πάρο-Νάξο-‘Ιο-Σαντορίνη
– Super Speed από Πειραιά για Πάρο-Νάξο-Μύκονο-Τήνο
– Super Cat από Πειραιά για Σίφνο-Μήλο-Φολέγανδρο-Σαντορίνη-Ίο-Νάξο-Μύκονο και το
– Golden Express, το οποίο θα αποπλέει από Ραφήνα για Σύρο-Μύκονο-Πάρο-Νάξο-Κουφoνήσι-Κατάπολα. Το πλοίο μέχρι  πριν 10 ημέρες το είχαν τα αδέλφια Στεφάνου 50%-50% με τον  Θεολόγο Παναγιωτάκη της Fast Ferries. Όμως την Παρασκευή 10 Μαΐου  απέκτησαν εξ ολοκλήρου την κυριότητά του.

Η Blue Star Ferries του Ομίλου Attica δραστηριοποιείται στην Παροναξία και στις Μικρές Κυκλάδες με τα πλοία Blue Star Delos, Blue Star Patmos, Blue Paros και StarNaxos. H Βlue Star tτις ημέρες αιχμής θα προσθέσει και έκτακτα δρομολόγια. 

Οι Μινωϊκές Γραμμές έχουν δρομολογημένο στις Κυκλάδες σε ημερήσια βάση το «Santorini Palace» πρώην Highspeed 7 το οποίο είναι μέρος του τιμήματος για την πώληση στην Attica το ποσοστού που κατείχε στην HSW. Το ταχύπλοο κάνει το δρομολόγιο Ηράκλειο-  Σαντορίνη-Ίο-Πάρο-Νάξο-Μύκονο.

Στις δυτικές Κυκλάδες δραστηριοποιείται η Aegean Speed Lines του Λεωνίδα Δημητριάδη-Ευγενίδη με το  ταχύπλοο Speedrunner III.

Στο ίδιο νησιωτικό σύμπλεγμα  υπάρχει και η Zante Ferries με δύο πλοία το «Διονύσιος Σολωμός» και το «Αδαμάντιος Κοραής».
Η Κρήτη

Νέα δεδομένα όμως είχαμε και στην Κρήτη. Το παροπλισμένο ELLI T του Δημήτρη Τζανετάτου αγοράστηκε πριν λίγους μήνες σε πλειστηριασμό από μία ομάδα μετόχων με επικεφαλής τον Θέμη Καραμπέκο, οι οποίοι συνέστησαν την εταιρεία Sea Speed Lines. Μετονόμασαν το πλοίο σε Olympus  και κάνουν τις απαραίτητες επισκευές. Το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών γνωμοδότησε θετικά για τη δρομολόγησή του στη γραμμή Πειραιάς – Μήλος – Σαντορίνη – Ρέθυμνο παρά τις ισχυρότατες αντιδράσεις των εταιρειών Blue Star Ferries, ANEK και Zante Ferries.

Στελέχη της ακτοπλοΐας επεσήμαναν: «Η Blue Star είχε αντιρρήσεις για τη δρομολόγηση του  Olympus γιατί τα  φορτηγά του Ρεθύμνου τα εξυπηρετεί από τα  Χανιά με το Blue Galaxy  μέσω της κοινοπραξίας με τηνANEK  ενώ  για τα φορτηγά της Σαντορίνης  έχει σχεδόν αποκλειστικά όλο το μεταφορικό έργο. Η  ΑΝΕΚ  μέσω της κοινοπραξίας με τον Όμιλο Attica   θα χάσει φορτηγά τα οποία εξυπηρετεί μέσω Χανίων με το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Επιπλέον  στη Μήλο,   και στη Σαντορίνη, μεταφέρει μεγάλο αριθμό φορτηγών με το «ΠΡΕΒΕΛΗΣ» δύο φορές την εβδομάδα.   Η Zante Ferries   αντιδρά γιατί με τα πλοία της «Διονύσιος Σολωμός» και «Αδαμάντιος Κοραής»  εξυπηρετεί όλο το χρόνο την Μήλο και ξαφνικά βλέπει μετά τα πλοία των Μινωϊκών  «Knossos Palace» και «Festos Palace»   τα οποία  εποχικά θα πιάνουν απευθείας Μήλο,  τέσσερις  φορές την εβδομάδα,  τώρα βλέπουν ότι προστίθεται ένας ακόμη παίκτης που θα πιάνει απευθείας Μήλο  τέσσειρις  φορές την εβδομάδα, όλο τον χρόνο, διεκδικώντας σημαντικό  μερίδιο από την πίτα των φορτηγών οχημάτων και της επιβατικής κίνησης.» 

Στην Κρήτη  δραστηριοποιούνται οι Μινωϊκές Γραμμές  και η κοινοπραξία  ΑΝΕΚ-Attica τόσο στα Χανιά όσο και στο Ηράκλειο.

Οι Μινωϊκές έχουν στα Χανιά το «Mykonos Palace», το οποίο ανταγωνίζεται δύο πλοία της κοινοπραξίας ΑΝΕΚ-Superfast, τα «Blue Galaxy» και το «Έλυρος», το οποίο αντικαταστάθηκε πριν από λίγες ημέρες  από το «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Στο Ηράκλειο, οι Μινωικές έχουν δρομολογημένα τα πλοία «Knossos Palace» και «Festos Palace» αντιμέτωπα με τα «Κρήτη ΙΙ» και «Blue Orizon». Αυτή την  χρονική περίοδο  οι Μινωικές  δραστηριοποιούνται στην Κρήτη με  ένα πλοίο λιγότερο αφού το «Festos Palace» έχει αποσυρθεί για να γίνουν εργασίες εγκατάστασης scrubber, που  είναι σύστημα  καθαρισμού καυσαερίων για την προστασία της ατμόσφαιρας. Οι εργασίες θα ολοκληρωθούν στις 10 Ιουνίου. Ήδη έχει τοποθετηθεί το σύστημα στα πλοία «Knossos Palace» και «Mykonos Palace». Με ένα πλοίο λιγότερο στις γραμμές Κρήτη-Πειραιάς, εξυπηρετούν με κυκλικό δρομολόγιο Ηράκλειο-Χανιά-Πειραιάς και αντίστροφα μέχρι τις 10 Ιουνίου.

Οι Μινωϊκές όμως εκτός από τον ανταγωνισμό με την κοινοπραξία, έχουν και εκείνον με την Golden Star Ferries των αδελφών Στεφάνου και τη Seajets στη γραμμή Ηράκλειο –Κυκλάδες.  Οι Μινωικές Γραμμές έχουν δρομολογημένο σε ημερήσια βάση το «Santorini Palace», πρώην «Highspeed 7», το οποίο είναι μέρος του τιμήματος για την πώληση στην Attica του ποσοστού που κατείχε στη HSW. Το ταχύπλοο κάνει το δρομολόγιο Ηράκλειο-Σαντορίνη-Ιος-Πάρος-Νάξος-Μύκονος.

Η Golden Star Ferries έχει ρίξει πάνω στο δρομολόγιο του Ηρακλείου δύο πλοία,   τα «SuperFerry» και «SuperFerry II» από Ραφήνα για Άνδρο-Τήνο-Μύκονο-Πάρο-Σαντορίνη και Ηράκλειο.  Επιπλέον υπάρχει και το «Champion Jet 2» της  Seajets   από Ηράκλειο για Σαντορίνη-Ιο-Νάξο-Μύκονο.