Η πράσινη μετάβαση του ακτοπλοϊκού στόλου είναι ο μεγάλος πονοκέφαλος για τους ακτοπλόους αφού τα ποσά που θα απαιτηθούν είναι μεγάλα.
Η πιο πρόσφατη κρούση έγινε την περασμένη εβδομάδα. Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης συζητώντας με τους εκπροσώπους του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας άκουσε για τα στενά χρονικά περιθώρια που έχει η Ελλάδα έως το 2030 για τη δημιουργία ενός πράσινου ακτοπλοϊκού στόλου στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών κατευθυντήριων γραμμών για μείωση της εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου. Οι ακτοπλόοι του ζήτησαν άμεση οικονομική ενίσχυση με τη μορφή επιχορήγησης ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ.
Όπως επεσήμαναν ο λόγος είναι η αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων από την πράσινη μετάβαση. Η επιχορήγηση πρότειναν να δοθεί μέσω ενός ευέλικτου συγχρηματοδοτικού μηχανισμού για οικολογικές επενδύσεις στην ακτοπλοΐα όπως συμβαίνει και σε άλλες κοινοτικές χώρες όπως η Ιταλία και η Γερμανία. Ειδικά στην Ιταλία έχουν καταρτίσει ήδη πρόγραμμα ανανέωσης και πράσινης μετάβασης του στόλου, έχοντας ήδη εξασφαλίσει έγκριση από την ΕΕ για τη χρηματοδότησή τους με €500 εκατ. από τον ιταλικό κρατικό προϋπολογισμό, στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης.
Όπως επεσήμανε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Διονύσης Θεοδωράτος η συγχρηματοδότηση αποτελεί προϋπόθεση για την βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητα των ακτοπλοϊκών εταιρειών ενώ θα τονώσει και την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία.
Από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει κατά καιρούς επισημανθεί ότι το κράτος οφείλει να εξασφαλίζει την κοινωνική συνοχή της νησιωτικής Ελλάδας και για αυτό δρομολογούνται διαδικασίες ριζικής ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου, με γνώμονα βέβαια ότι η κατασκευή και η μετασκευή των νέων «πράσινων» πλοίων πρέπει να γίνει στην Ελλάδα.
Σε ό,τι αφορά τα πλοία που εκτελούν τις λεγόμενες άγονες επιδοτούμενες γραμμές, πολιτική του υπουργείου είναι να δοθεί το κίνητρο των πολυετών συμβάσεων στους πλοιοκτήτες που θα δρομολογήσουν νέα πράσινα πλοία.
Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας οικονομικών συμβούλων XRTC, το ποσοστό του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου άνω των 20 ετών είναι 86%, κατά πολύ μεγαλύτερο από το αντίστοιχο ευρωπαϊκό, γεγονός που βεβαιώνει πως οι ανάγκες ανανέωσης είναι επιτακτικές.
Όσον αφορά τα μεγέθη των πλοίων, άνω των 20 ετών είναι:
-το 83% των πλοίων με μήκος μέχρι 95 μέτρα
-το 88% των πλοίων με μήκος 96-149 μέτρα
-το 91% των πλοίων με μήκος άνω των 150 μέτρων
Ο τελευταίος κύκλος ανανέωσης του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου ολοκληρώθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 2000.
Έκτοτε, όταν παρουσιάστηκαν ανάγκες αντικατάστασης των πλοίων με σκοπό την εξυπηρέτηση των γραμμών λειτουργίας τους δεν προχώρησαν στην κατασκευή νέων πλοίων αλλά εμφανίστηκαν να αντικαθιστούν ή να προσθέτουν στο στόλο τους πλοία μεταχειρισμένα, μεγάλης ηλικίας κατά περίπτωση, ως αποτέλεσμα της αδυναμίας νέων επενδύσεων λόγω της οικονομικής κρίσης και της έλλειψης χρηματοδότησης.
Οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί όμως που ισχύουν, δε δικαιολογούν πλέον τέτοιου είδους κινήσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε προηγμένα ναυτιλιακά κράτη όπως η Ιαπωνία έχει απαγορευτεί η δρομολόγηση σε πλοία μεγαλύτερα των 10 ετών, σε γραμμές δημοσίου συμφέροντος, ενώ το ίδιο μοντέλο υιοθετεί και η Κίνα.
Διαβάστε ακόμη
Eπαγγελματίες: Κερδισμένοι και χαμένοι από τον… ελάχιστο «μισθό» 780 ευρώ
Bayer: Αποζημίωση 332 εκατ. δολ σε καρκινοπαθή για το ζιζανιοκτόνο Roundup
Ο Πέτρος Παππάς μειώνει συνεχώς το ποσοστό της Oaktree στη Star Bulk Carriers
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ