Το 2021 θα είναι το έτος μηδέν για την ακτοπλοΐα.
O κλάδος βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση και απειλείται με κατάρρευση.
Τα σενάρια για την επόμενη ημέρα έχουν ενδιαφέρον:
- Αναμένεται ένα πολύ άσχημο πρώτο εξάμηνο, πολύ χειρότερο του α’ εξάμηνου 2020 αν αναλογιστούμε ότι το πρώτο τρίμηνο του 2020 πήγε καλά από πλευράς μεταφορικής κίνησης πριν το πρώτο πανευρωπαϊκό lockdown.
- Ελπίδες θα υπάρξουν από τα μέσα του προσεχούς καλοκαιριού, κυρίως από το δεύτερο 15νθήμερο του Ιουλίου, με την προϋπόθεση ότι ο εμβολιασμός θα έχει προχωρήσει αρκετά σε Ευρώπη, Βόρεια Αμερική και Άπω Ανατολή. Σε αυτή την περίπτωση ο κόσμος θα αναθαρρήσει και θα αρχίσει να επανέρχεται μια κάποια «κανονικότητα» στις μετακινήσεις για διακοπές.
- Οι μικροί τουριστικοί προορισμοί που άνοιξαν το 2020 στην Ελλάδα θα έχουν πλεονέκτημα στην επανεκκίνηση της τουριστικής κίνησης το 2021
- Η κίνηση της Aegean να πυκνώσει τις απευθείας πτήσεις από ευρωπαϊκές χώρες προς τα νησιά- τουριστικά σύμβολα, όπως Μύκονο, Σαντορινιό, Κέρκυρα, Κρήτη, Ρόδο για την θερινή περίοδο 2021 μπορεί να αφαιρέσει μεταφορικό έργο από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, κυρίως στο Αιγαίο.
Οι Όμιλοι
– Οι δυο μεγάλοι ακτοπλοϊκού Όμιλοι Attica Group και MINOAN– Grimaldi έχουν ισχυρά ακόμη ταμειακά διαθέσιμα για το 2021. Θα χρειαστούν όμως ενισχύσεις για τον χειμώνα 2021/2022.
Αυτοί αναμένεται να πρωταγωνιστήσουν το 2021, χωρίς να αποκλείεται σε κάποιες περιπτώσεις να συνεννοηθούν προκείμενου να εξυπηρετήσουν ορθολογικά τις δρομολογιακές γραμμές, χωρίς να «ματώσουν» οικονομικά με άσκοπα δρομολόγια.
- Η ΑΝΕΚ βρίσκεται σε πολύ δύσκολη θέση αφού έχει τον χειρότερο ισολογισμό από όλο τον κλάδο, με αρνητική Καθαρή Θέση. Τίποτα δεν αποκλείεται όμως:
– Είτε η ΑΝΕΚ να «πάει στα βράχια»
– Είτε η Τράπεζα Πειραιώς και ομολογιούχοι να πάρουν δραστικές αποφάσεις πουλώντας πλοία της ΑΝΕΚ σε άλλους Ελληνικούς Ομίλους για να περισώσουν ό,τι είναι δυνατόν να περισωθεί από τα δάνεια που έχουν χορηγήσει στην εταιρεία ΑΝΕΚ, χωρίς πάντως να αποκλείεται και ένα πιο σύνθετο άσχημα λύσης.
- Σε μια τέτοια περίπτωση, μπορεί να έχουμε ένα ντόμινο εξελίξεων σε Αδριατική και Αιγαίο, με αναδιάρθρωση γραμμών και στόλων, που έχουν απασχολήσει επανειλημμένα τόσο τις διοικήσεις των δυο μεγάλων Ομίλων όσο και τις Ελληνικές Τράπεζες
- Το κράτος θα αναγκαστεί εκ των πραγμάτων να συνεχίσει την επιδότηση των δρομολογιακών γραμμών οπός έγινε το 2020, προκείμενου να διασφαλίσει τις θαλάσσιες συγκοινωνίες που ειναι εθνική ανάγκη, ίσως όμως εφαρμοστούν πιο ορθολογικά κριτήρια στη διαμόρφωση των ποσών επιδότησης των διάφορων κατηγοριών θαλασσίων γραμμών από τα «οριζόντια» που ίσχυσαν το 2020.
- Πιθανόν η κυβέρνηση να αναλάβει πρωτοβουλίες προς την ταμειακή ενίσχυση των Ακτοπλοϊκών Ομίλων μέσω του Τραπεζικού Τομέα
- Η άνοδος της τιμής των υγρών καυσίμων -δεν υπάρχουν ενδείξεις για μείωση τους τουλάχιστον για το α’ εξάμηνο 2021- θα είναι ένας επιπλέον πονοκέφαλος για τις εταιρείες, γεγονός που θα επιβαρύνει το κόστος ιδιαίτερα των ταχύπλοων.
- Οι άλλοι, μη ομιλικοί παίκτες θα προσαρμόσουν την δραστηριοποίηση τους ανάλογα με τις εξελίξεις στον τουρισμό. Δεν αποκλείεται μία ή δύο από αυτές τις εταιρείες να βάλουν λουκέτο/
- Μετοχικές ανακατατάξεις στους δυο μεγάλους Ομίλους δύσκολα θα υπάρξουν, αλλά ποτέ μη λες όποτε! Όλα είναι ζήτημα τιμής!
- Ενδιαφέρον θα υπάρξει από τους Ομίλους Grimaldi/MINOAN και Attica Group εφόσον προχωρήσουν οι αποκρατικοποιήσεις των Οργανισμών Λιμένα Ηγουμενίτσας όπου έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και οι δύο και Ηρακλείου Κρήτης για το οποίο εχει εκδηλώσει ενδιαφέρον ο Όμιλος Grimaldi.
- Κινήσεις των δυο μεγάλων Ομίλων για επέκταση στην Ανατολική Μεσόγειο δεν φαίνονται ορατές αυτή τη στιγμή, εκτός της συμμετοχής στην επιδοτούμενη δρομολογιακή σύνδεση Κύπρου – Ηπειρωτικής Ελλάδας.
Διαβάστε ακόμη:
Οι οκτώ μετοχές υψηλής κεφαλαιοποίησης που θα πρωταγωνιστήσουν το 2021
ΥΠΑ: Τι αλλάζει στη NOTAM για όσους ταξιδεύουν από το Ην. Βασίλειο