Βαθιά το χέρι στο ταμείο θα πρέπει να βάλει η κυβέρνηση για τη στήριξη της ακτοπλοΐας η οποία καταρρέει λόγω της πανδημίας.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) για το 2020 η απώλεια εσόδων των ακτοπλοϊκών εταιρειών που εξυπηρετούν τα νησιά του Αιγαίου, την Κρήτη και τα νησιά Ιονίου θα ξεπεράσει τα 290.000.000 ευρώ, δηλαδή αναμένεται μείωση κατά 45,12%.
Σε πρώτη φάση έχει προχωρήσει σε επιπρόσθετη επιδότηση των γραμμών με 15 εκατομμύρια ευρώ προβλέπει 36 γραμμές του εθνικού και τοπικού θαλάσσιου συγκοινωνιακού δικτύου, Παράλληλα τα συναρμόδια υπουργεία επεξεργάζεται ειδικό πρόγραμμα , για την ενίσχυση των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων αξιοποιώντας ευρωπαϊκούς πόρους. Ακόμα είναι σε στάδιο επεξεργασίας από ελληνικής πλευράς και δεν υπάρχει αίτημα προς την ΕΕ.
Σύφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας “οι αισιόδοξες προβλέψεις είναι για σχεδόν μηδενική τουριστική κίνηση τον Ιούνιο και κατά 50% μειωμένη τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Το αναμενόμενο μεταφορικό έργο θα στηριχθεί κυρίως στον εσωτερικό τουρισμό.
– Προβλέπουμε ότι θα η τουριστική κίνηση θα ξεκινήσει μετά την 30/6, συνεπώς μιλάμε για τους μήνες Ιούλιο
και Αύγουστο και πιθανόν τον Σεπτέμβριο αν όλα πάνε καλά.
-Θα μετακινηθεί υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις μικρός αριθμός ξένων τουριστών.
-Θα υποστηριχθεί σημαντικά από την μετακίνηση Ελλήνων τουριστών η οποία θα είναι απολύτως ασφαλής λαμβανομένου υπόψη του μικρού αριθμού κρουσμάτων στην χώρα μας και του μηδενικού αριθμού κρουσμάτων στα νησιά”.
Όσο αφορά τα μέτρα που έλαβαν άλλες ευρωπαϊκές χώρες για τη στήριξη των θαλασσίων συγκοινωνιών τους, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγών Πλοίων είναι τα εξής:
– Η Φινλανδία ανακοίνωσε την ενίσχυση με 15 εκατ. τον μήνα (45 εκατ. συνολικά για τρεις μήνες) 7 πλοίων τα οποία εκτελούν δρομολόγια προς την Σουηδία και την Εσθονία.
– Η Ιρλανδία επιχορηγεί με 5 εκατ. τον μήνα (15 εκατ. σε τρεις μήνες) 5 πλοία τα οποία είναι δρομολογημένα σε 5 γραμμές που συνδέουν τη χώρα με το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία. Κατά τους υπολογισμούς μας η αποζημίωση αυτή υπολογίζεται σε 285 το ναυτικό μίλι.
– Οι αποζημιώσεις οι οποίες κρίθηκαν αναγκαίες για την ενίσχυση των πλοίων στην Φινλανδία και στην Ιρλανδία είναι επαρκείς για την κάλυψη της διαφοράς εσόδων-εξόδων των πλοίων, ενώ είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι αφορούν και Διεθνείς Γραμμές, όπως οι γραμμές Ελλάδας – Ιταλίας.
Παραμένει μεγάλο αγκάθι για τις εταιρείες οι ακυρώσεις κρατήσεων. Χιλιάδες τουρίστες από το εξωτερικό έχουν κάνει κράτηση από πέρσι για το φετινό καλοκαίρι και έχουν δώσει προκαταβολές. Τώρα πολλοί ζητούν πίσω τα χρήματά τους, το σύνολο των οποίων ανέρχεται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, ποσό που αδυνατούν να επιστρέψουν κυρίως οι μικρο-μεσαίες εταιρείες.
“Τα χρήματα είναι πολλά και δεν υπάρχει η δυνατότητα να επιστραφούν” επισημαίνουν στελέχη της ακτοπλοΐας: “Υπάρχει εταιρεία που έχει εισπράξει 6-7 εκατομμύρια ευρώ. Λεφτά τα οποία δεν υπάρχουν στο ταμείο της γιατί δόθηκαν, πριν την έξαρση της πανδημίας για συντήρηση πλοίων , δεξαμενισμούς και άλλες υποχρεώσεις εν όψει της τουριστικής περιόδου”.
Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας έχει στείλει επιστολή στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και ζητά να εξεταστεί το ενδεχόμενο για τα δρομολόγια που έχουν ήδη ακυρωθεί ή θα ακυρωθούν λόγω του κορωνοϊού να περιοριστεί η ευθύνης του πλοιοκτήτη σε ό,τι αφορά την αποζημίωση των επιβατών που δεν ταξίδεψαν ή δεν θα ταξιδέψουν στα συγκεκριμένα δρομολόγια και στην παροχή δυνατότητας του επιβάτη να εκτελέσει το ταξίδι την επόμενη διετία χωρίς να υπάρχει υποχρέωση επιστροφής ναύλου.
Οι μεγάλοι ακτοπλοϊκοί όμιλοι σε όσους το ζητούν τους επιστρέφουν τα χρήματα. Υπάρχουν και εκείνοι που δέχονται να γίνει ανοιχτό το εισιτήριό τους για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Υπάρχουν όμως και τρεις εταιρείες που ανακοίνωσαν ότι δεν θα επιστρέψουν χρήματα αλλά δίνουν το δικαίωμα στους ταξιδιώτες να τα χρησιμοποιήσουν έως το τέλος Δεκεμβρίου του 2022. Σχεδόν δυόμισι χρόνια μετά.
Επιπλέον, οι μικρομεσαίες εταιρείες έχουν ξοδέψει τον χειμώνα τουλάχιστον 6-7 εκατομμύρια ευρώ για να έχουν τα πλοία τους έτοιμα ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου. Αυτό οικονομικό άνοιγμα δεν πρόκειται να καλυφθεί .
Εταιρείες, όπως η Attica και η ΑΝΕΚ θα πρέπει να βρουν κεφάλαια κίνησης.
Οι Μινωικές έχουν ξοφλήσει τα δάνειά τους ενώ έχουν και τη ρευστότητα του Γκριμάλντι καθώς και μικρή παρουσία στις θαλάσσιες μεταφορές στην Ελλάδα.