Η κλιμάκωση της έντασης μεταξύ Ισραήλ και Παλαιστίνης προβληματίζει την παγκόσμια κοινότητα, ενώ ο γεωπολιτικός κίνδυνος στην περιοχή έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Η σύγκρουση αυτή δημιουργεί και πάλι σημαντικές αβεβαιότητες και έχει αφήσει τη ναυτιλιακή αγορά σε αγωνία για τις πιθανές επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου.
«Η περιοχή αυτή αντιπροσωπεύει περισσότερο από το ένα τρίτο του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει άμεσος αντίκτυπος στη φυσική προμήθεια αργού πετρελαίου, αλλά ο μεγαλύτερος τερματικός σταθμός πετρελαίου του Ισραήλ – Ashkelon – έχει κλείσει ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη στρατιωτικές επιχειρήσεις», αναφέρουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:
«Εν τω μεταξύ, το υπουργείο Ενέργειας του Ισραήλ ενημέρωσε τη Chevron να κλείσει το κοίτασμα φυσικού αερίου Ταμάρ στα ανοικτά των βόρειων ακτών της χώρας. Οι αποστολές φυσικού αερίου του Ισραήλ προς την Αίγυπτο μειώθηκαν κατά 20%, καθώς οι ανησυχίες για την ασφάλεια προκάλεσαν το κλείσιμο ενός βασικού υπεράκτιου πεδίου, απειλώντας τις περαιτέρω παραδόσεις στην Ευρώπη.
Την ίδια στιγμή ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας μείωσε την πρόβλεψή του για την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου για το 2024, προβλέποντας ότι οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες και η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης θα επιβαρύνουν την κατανάλωση.
Η δεξαμενή σκέψης- think tank για την ενεργειακή πολιτική αναμένει ότι η ζήτηση πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 880.000 βαρέλια ημερησίως το επόμενο έτος, από την αύξηση των 2,3 εκατ. βαρελιών ημερησίως το 2023, λόγω της “αύξησης της αποδοτικότητας και της επιδείνωσης του οικονομικού κλίματος».
Προηγουμένως είχε προβλέψει ότι η ζήτηση θα αυξηθεί κατά 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2024.
Η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου στις χώρες του ΟΟΣΑ έχει ήδη επιβραδυνθεί σε περίπου 70.000 b/d το 2023 και αναμένεται να εισέλθει σε μόνιμη πτώση το επόμενο έτος, μειούμενη αρχικά κατά 380.000 b/d το 2024.
«Μετά την πανδημία του Covid και τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, οι μαύροι κύκνοι συνεχίζουν να εμφανίζονται, δημιουργώντας αβεβαιότητες και ανησυχίες στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, αλλά τα επίπεδα εξακολουθούν να διατηρούνται ισχυρά, ιδίως στο εμπόριο αργού» επισημαίνουν οι αναλυτές: “Το BDTI βρίσκεται σε ανοδική πορεία για περισσότερο από ένα μήνα. Από τις 11 Σεπτεμβρίου 2023, ο δείκτης έχει 25 συνεχόμενα θετικά κλεισίματα, έχοντας σημειώσει άνοδο περίπου 61%. Ο BDTI βρίσκεται στις 1.149 μονάδες, το υψηλότερο σημείο του από τις 21 Ιουνίου 2023. Ο BCTI-δείκτης για τα τάνκερ που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ “άσπρο” βρίσκεται στις 748 μονάδες, περίπου 14% χαμηλότερα από τις 869 μονάδες, το υψηλότερο σημείο των τελευταίων 6 μηνών.
Διαβάστε ακόμη:
«Αποκαλυπτήρια» του σχεδίου νόμου για τράπεζες και servicers – Τα βασικά σημεία
Έρχεται το ηλεκτρονικό πελατολόγιο που θα ελέγχει την «κίνηση» στις επιχειρήσεις
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ