Ο ιταλικός νηογνώμονας RINA και η AFRY εταιρεία ηγέτης στην Ευρώπη στον τομέα της μηχανικής, του σχεδιασμού και των συμβουλευτικών υπηρεσιών, ανέλαβαν μια πρώτη μελέτη σχετικά με το πώς η περιοχή του Κόλπου και η Ευρώπη θα μπορούσαν να συνδεθούν άμεσα με έναν αγωγό μεταφοράς υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα, βασικό συστατικό των φιλικών προς το κλίμα ενεργειακών και βιομηχανικών συστημάτων του μέλλοντος.
Τα αποτελέσματα υποδεικνύουν μια μετασχηματιστική ευκαιρία για την πλήρη απελευθέρωση του τεράστιου δυναμικού του Κόλπου ως οικονομικά αποδοτικής πηγής υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα για την Ευρώπη.
Με άφθονα αποθέματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και Φυσικού Αερίου, η περιοχή του Κόλπου πρόκειται να καταστεί κορυφαίος παγκόσμιος παραγωγός πράσινου και μπλε υδρογόνου, αμμωνίας και άλλων προϊόντων σύνθεσης.
Η ιδέα ενός αγωγού υδρογόνου που θα συνδέει το Κατάρ, τη Σαουδική Αραβία, την Αίγυπτο και θα διασχίζει τη Μεσόγειο Θάλασσα προς την Ευρώπη μπορεί να φαίνεται φιλόδοξη, αλλά οι αρχικές εκτιμήσεις υποδεικνύουν τη σκοπιμότητά της.
Η ανάλυση δείχνει ότι μια κατάλληλη διαμόρφωση του αγωγού θα μπορούσε να μεταφέρει 100 TWh ή περίπου 2,5 εκατομμύρια τόνους υδρογόνου ετησίως.
Επιπλέον, με την κατασκευή πρόσθετων αγωγών της ίδιας φύσης, η ικανότητα μεταφοράς θα μπορούσε να αυξηθεί σημαντικά.
Το κόστος της μεταφοράς υδρογόνου μέσω αυτού του αγωγού θεωρείται αρχικά περίπου 1,2 ευρώ/kg Η2.
Οι χώρες του Κόλπου, με τη σειρά τους, θα μπορούσαν να προμηθεύουν πράσινο και μπλε υδρογόνο στον οικονομικό κόμβο της Ευρώπης με ισοδύναμο κόστος παραδιδόμενου υδρογόνου (LCODH) περίπου 2,7 EUR/kg από τη δεκαετία του 2030, μειούμενο σε περίπου 2,3 EUR/kg μακροπρόθεσμα.
Οι πρόσφατες γεωπολιτικές προκλήσεις ανάγκασαν την Ευρώπη να διερευνήσει εναλλακτικές οδούς για την ενεργειακή ασφάλεια, συμπεριλαμβανομένης της σύνδεσης της Ανατολικής Μεσογείου με την Ευρώπη μέσω αγωγού, η οποία διερευνήθηκε για το έργο East Med Natural Gas.
Ταυτόχρονα, η συζήτηση γύρω από την εξαγωγή υδρογόνου και των προϊόντων σύνθεσής του από τον Κόλπο προς την Ευρώπη περιστρέφεται επί του παρόντος γύρω από τη μεταφορά μορίων με πλοία. Οι επιλογές αυτές λαμβάνουν επιδοτήσεις από την ΕΕ και προωθούν τη δραστηριότητα της βιομηχανίας φυσικού αερίου/υδρογόνου, αλλά μπορεί να μην είναι οι πιο αποτελεσματικές για τη μεταφορά χύδην. Ένα ανταγωνιστικό και εφαρμόσιμο σχέδιο αγωγού από την περιοχή του Κόλπου στο εγγύς μέλλον θα μπορούσε να αποτελέσει ένα βιώσιμο και ισχυρό συμπλήρωμα.
Ο Antonio Nodari, μέλος της Εκτελεστικής Ομάδας Διοίκησης της AFRY Management Consulting, δήλωσε: “Η συνεργασία μεταξύ του RINA και της AFRY παρέχει μια μοναδική και άκρως ενδιαφέρουσα άποψη μιας σημαντικής ευκαιρίας για να γίνει ένα βήμα προς τα εμπρός στη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια για την Ευρώπη και την περιοχή ΜΕΝΑ. Εκτός από την κατανόηση των ευκαιριών, η ομάδα εμπειρογνωμόνων που εργάστηκε για την έκθεση αυτή έχει ρεαλιστική άποψη για τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν και έχει τις λύσεις για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων”.
Ο Andrea Bombardi, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της RINA, δήλωσε: “Μέσω της συνδυασμένης εμπειρογνωμοσύνης της AFRY και του RINA, αυτή η πρώτη στο είδος της μελέτη εξετάζει εναλλακτικές λύσεις δρομολόγησης, τεχνικές παραμέτρους και σκοπιμότητα, ιδίως για το τμήμα του αγωγού σε μεγάλο βάθος, συνθήκες γεωστρατηγικού πλαισίου και οικονομικές εκτιμήσεις υψηλού επιπέδου για την απευθείας σύνδεση αγωγού υδρογόνου μεταξύ του Κόλπου και της Ευρώπης ως στοιχείο ενός ολοκληρωμένου συστήματος πράσινης ενέργειας και βιομηχανίας σε όλη την Ευρώπη και τη MENA. Τα ευρήματα της μελέτης αποτελούν αποφασιστική συμβολή στην τόνωση της οικονομίας του υδρογόνου. Μαζί με την AFRY, εντοπίσαμε έναν δυνητικό σταθερό διάδρομο που θα φέρει κοντά την προσφορά και τη ζήτηση. Η κλιμάκωση της υιοθέτησης του υδρογόνου περνά μέσα από έργα όπως αυτό”.
Διαβάστε ακόμα
«Καμπανάκι» από την HSBC: Ύφεση στις ΗΠΑ φέτος, ακολουθεί η Ευρώπη το 2024
Apple: Το σχέδιο ανάπτυξης νέων καταστημάτων στην Ελλάδα (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ