Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τη μετάβασή της σε πιο φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές, το LNG (Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο) αναδεικνύεται ως ηγέτης των εναλλακτικών καυσίμων σε σχέση με τα συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα, με όλο και περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες να το υιοθετούν.

Αυτή η τάση αντικατοπτρίζεται στην αυξανόμενη αριθμό των πλοίων που είναι ικανά να χρησιμοποιούν LNG, με το ποσοστό τους να αυξάνεται συνεχώς στο παγκόσμιο στόλο.

Σύμφωνα με τον αναλυτή Νίκο Ταγκούλη του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal:

-Έως τον Μάρτιο του 2025, υπάρχουν 1.329 πλοία ικανά να χρησιμοποιούν LNG ως εναλλακτικό καύσιμο, με συνολική χωρητικότητα 110 εκατ. gt, σημειώνοντας αύξηση 24% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

-Συγκριτικά, το 2020 υπήρχαν μόλις 558 τέτοια πλοία, με συνολική χωρητικότητα 43,3 εκατ. gt.

-Η τάση αυτή επεκτείνεται και στις παραγγελίες, οι οποίες αυτή τη στιγμή περιλαμβάνουν 1.037 πλοία με συνολική χωρητικότητα 106 εκατ. gt, καταγράφοντας αύξηση 30% σε ετήσια βάση. Η αύξηση των πλοίων που χρησιμοποιούν LNG ως καύσιμο καταγράφεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια, αποτελώντας πλέον το 6,56% του παγκόσμιου στόλου, ενώ το ποσοστό των νέων παραγγελιών ανέρχεται στο 37,79% του παγκόσμιου βιβλίου παραγγελιών.

– Η αυξανόμενη υιοθέτηση του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου έχει επίσης ενισχύσει τη ζήτηση για πλοία ανεφοδιασμού LNG και για κατάλληλες λιμενικές υποδομές, στηρίζοντας την ανάπτυξη αυτής της εξειδικευμένης αγοράς. Ο στόλος των μονάδων ανεφοδιασμού LNG έχει αυξηθεί, φτάνοντας τα 32 πλοία το 2025, όταν το 2022 ήταν μόλις 18 μονάδες.

-Η συνολική χωρητικότητα του στόλου ανέρχεται σε 263.201 κυβικά μέτρα υπερδιπλάσια από το 2022, με προβλέψεις για περαιτέρω αύξηση της χωρητικότητας κατά 6% το 2025 και 18% το 2026.

-Η μέση ηλικία των πλοίων είναι 6 έτη, με τα περισσότερα πλοία να έχουν κατασκευαστεί σε ναυπηγεία της Κίνας και της Νότιας Κορέας.

-Η κατοχή του στόλου είναι συγκεντρωμένη στην Ανατολική Ασία και την Ευρώπη (Ιαπωνία, Νότια Κορέα, Ισπανία).

-Το βιβλίο παραγγελιών των πλοίων ανεφοδιασμού LNG είναι ισχυρό, υπογραμμίζοντας τις εκτιμήσεις για ανάπτυξη του στόλου. Τον Φεβρουάριο του 2025 καταγράφηκε ένα κύμα παραγγελιών για 8 νέα πλοία, συνολικής χωρητικότητας 137.900 cbm, φέρνοντας το συνολικό βιβλίο παραγγελιών σε 28 πλοία με συνολική χωρητικότητα 481.400 κ.μ. Ο λόγος παραγγελιών προς στόλο φτάνει το 183%, υποδηλώνοντας τις ισχυρές αναπτυξιακές δυναμικές.

-Το μέσο μέγεθος των νέων πλοίων έχει αυξηθεί σε 17.179 cbm, σε σχέση με τον μέσο όρο των 8.225 κυβικά μέτρα του υπάρχοντος στόλου, δείχνοντας μια στροφή προς μεγαλύτερες μονάδες.

Σύμφωνα με την ίδια ανάλυση, παράλληλα με την ανάπτυξη του στόλου ανεφοδιασμού LNG, η λιμενική υποδομή LNG έχει επεκταθεί σημαντικά. Ο αριθμός των λιμένων που είναι εξοπλισμένοι με εγκαταστάσεις ανεφοδιασμού LNG—που περιλαμβάνουν δεξαμενές αποθήκευσης, αγωγούς διανομής LNG και προηγμένα συστήματα ασφαλείας—έχει αυξηθεί στους 201 παγκοσμίως, 60 περισσότερους από το 2021.

Επιπλέον, αναμένεται ότι άλλοι 57 λιμένες θα αναβαθμιστούν με εγκαταστάσεις ανεφοδιασμού LNG έως το τέλος του 2026. Όπως και στην ευρύτερη αγορά LNG, ο τομέας ανεφοδιασμού LNG παραμένει υπό την επίδραση γεωπολιτικών εξελίξεων και διακυμάνσεων τιμών.

« Ωστόσο, ο βασικός κινητήριος παράγοντας παραμένει η κανονιστική ώθηση προς την από-ανθρακοποίηση, η οποία αναγκάζει τους πλοιοκτήτες να επενδύσουν σε πλοία ικανά για LNG, επιδιώκοντας να εξασφαλίσουν πιο καθαρές και εμπορικά βιώσιμες λύσεις καυσίμων. Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται ότι η αγορά ανεφοδιασμού LNG θα σημειώσει σημαντική ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια.

Διαβάστε ακόμη 

Barclays: Σε σταυροδρόμι οι αγορές υπό την απειλή των δασμών Τραμπ (γραφήματα) 

Ελένη Τσατσαρωνάκη (Το Μάννα): Tο εργοστάσιο στην Αττική και η στροφή στο snacking (pics) 

Φυσικό αέριο: Οι τιμές στην Ευρώπη πέφτουν λόγω άφθονων ροών LNG και… καιρού (γράφημα) 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα