Ναυλωτές και πλοιοκτήτες φρόντισαν να απεμπλακούν γρήγορα από συναλλαγές με τους Ρώσους σε όλους του επιχειρηματικούς τομείς, ενώ οι ασφαλιστικοί οργανισμοί αναζητούν νομική σαφήνεια προτού επιβεβαιώσουν την κάλυψη των ρωσικών πλοίων στον απόηχο της εισβολής της Μόσχας στην Ουκρανία.
Εν μέσω της ραγδαίας αύξησης των τιμών του πετρελαίου και των πρόσθετων ασφάλιστρων κινδύνου πολέμου που φθάνουν και τα 300.000 δολάρια για ορισμένα δεξαμενόπλοια που θέλουν να αναλάβουν τη μεταφορά ρωσικών πετρελαίων. Ο… φόβος όλων των ναυτιλιακών είναι μην επιβληθούν κυρώσεις στη Ρωσία και μπλέξουν όπως συνέβη όταν κάποιοι μετέφεραν πετρέλαια της Βενεζουέλας ή του Ιράν και έμπλεξαν με τις αρχές των ΗΠΑ κινδυνεύοντας να πτωχεύσουν άμεσα ή στη χειρότερη περίπτωση να μπουν στη μαύρη λίστα του διεθνούς χρηματοπιστωτικού συστήματος και αποκλειστούν από τη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα που θα σήμαινε αργό οικονομικό θάνατο.
Οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκαν παγκοσμίως την περασμένη Παρασκευή μετά τις κυρώσεις των ΗΠΑ στοχεύοντας στον ρωσικό γίγαντα με στόλο από 140 δεξαμενόπλοια τη Sovcomflot. Αυτά τα 140 πλοία χωρητικότητας εκατομμυρίων τόνων αποσύρονται από τη αγορά μειώνοντας αισθητά την προσφερόμενη χωρητικότητα γεγονός που αυξάνει την τιμή των ναύλων. Λιγότερα πλοία, ίδιο προς μεταφορά φορτίο με πριν αύξηση τιμών.
Η απόφαση αυτή των ΗΠΑ ήταν αρκετή για να ωθήσει ναυλωτές να αναζητήσουν και μάλιστα άμεσα, πλοία αλλού έως ότου οι δικηγόροι και οι ασφαλιστές είναι σε θέση να προσφέρουν επαρκή σαφήνεια για τους εμπορικούς κινδύνους όσων συναναστραφούν με τη ρωσική Sovcomflot.
Οι λέσχες P&I δεν είναι ακόμη σαφείς εάν οι τράπεζες θα είναι είναι σε θέση να διεκπεραιώσουν αξιώσεις, ακόμη και αν θεωρηθεί η κάλυψη έγκυρη. Όταν τα ιρανικά πλοία επέστρεψαν στην αγορά μετά την άρση των κυρώσεων το 2015, οι πληρωμές συναλλαγών απορρίφθηκαν από τις τράπεζες.
«Όλοι αποσύρονται από οτιδήποτε έχει να κάνει με Ρωσία αυτή τη στιγμή και υπάρχει τεράστια αβεβαιότητα στην αγορά», λένε κύκλοι ναυτασφαλιστικοί.
Εκτός από την αβεβαιότητα των κυρώσεων, τα ασφάλιστρα κινδύνου επηρεάζουν επίσης την αγορά. Οι τιμές εξαρτώνται πλήρως από τον προορισμό του πλοίου και την αξία του πλοίου και του φορτίου.
Το premium είναι 3% για τα λιμάνια της Ουκρανίας, 2,5% για ρωσικά λιμάνια και με 5% premium στην Αζοφική Θάλασσα που ελέγχεται από ρωσικές ναυτικές δυνάμεις.
Δεδομένης της ρευστής φύσης του κινδύνου, ορισμένοι ασφαλιστές απαιτούν προκαταβολικά καταβληθέντα πολεμικά ασφάλιστρα.
Σύμφωνα με την παρακολούθηση πλοίων της Lloyd’s List Intelligence παρέμειναν 13 πλοία ελλιμενισμένα στο λιμάνι της Οδησσού την περασμένη Παρασκευή ενώ τα περισσότερα από τα πλοία που είχαν αγκυροβολήσει στην ανοικτή θάλασσα άλλαξαν ρότα. Παρά το αίτημα της Ουκρανίας να κλείσει την πρόσβαση στη Μαύρη Θάλασσα για ρωσικά πλοία, ο Βόσπορος και άλλα τμήματα των τουρκικών στενών παρέμειναν ανοιχτά
Η ναυτιλιακή κίνηση μέσα και έξω από την Αζοφική Θάλασσα εξακολουθεί να υπόκειται σε αυστηρούς περιορισμούς από το ρωσικό ναυτικό. Δεδομένα Lloyd’s List Intelligence έδειξαν 211 πλοία που περίμεναν την Παρασκευή για να διασχίσουν το στενό του Κερτς που συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα και την Αζοφική Θάλασσα.
Αυτός ο αριθμός μειώθηκε από τα 213 που ήταν 24 ώρες νωρίτερα, την Πέμπτη 24 Φεβρουαρίου. . Υπήρχαν 49 στα νότια
ουρά (κάτω από 52), 124 στη νότια είσοδο(από 116) και 38 στη βόρεια είσοδο (κάτω από 45).
Εγκύκλιοι που εκδίδονται από τα περισσότερα μεγάλα κράτη νηολόγια, όπως του Παναμά και των νησιών Μάρσαλ προτρέπουν σθεναρά όλα τα πλοία να αποφύγουν τη διέλευση στα ύδατα της Ουκρανίας και της Ρωσίας τη Μαύρη Θάλασσα και την Αζοφική Θάλασσα».
Διαβάστε ακόμη
«Καρούζος Gate»: Βγαίνει στο σφυρί εμπορικό κέντρο στον Γέρακα (pics)
Μεγαλώνει ο «κουμπαράς» των μέτρων λόγω της παρατεταμένη κρίσης