Η δραστηριότητα στις διαλύσεις πλοίων παραμένει υποτονική το 2024, κυρίως λόγω των συνδυασμένων επιπτώσεων των ρωσικών κυρώσεων και της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα που κρατούν δραστήρια ακόμη και τα μεγάλης ηλικίας πλοίων ιδίως στους τομείς των δεξαμενόπλοιων και του φυσικού αερίου. Η ζήτηση για παλαιά πλοία είναι στο πλαίσιο του γκρίζου εμπορίου.
«Οι παράγοντες αυτοί έχουν αυξήσει τις αποστάσεις ναυσιπλοΐας και έχουν οδηγήσει τις τιμές των ναύλων προς τα πάνω. Κατά την πρώτη 7μηνη περίοδο του 2024, διαλύθηκαν συνολικά περίπου 3 εκατομμύρια DWT πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και δεξαμενόπλοιων, δηλαδή σχεδόν 14% λιγότερα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023» επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:
«Αυτό δείχνει ότι οι πλοιοκτήτες επωφελούνται από τους υψηλούς ναύλους και τα κέρδη της τρέχουσας αγοράς, με αποτέλεσμα να μην έχουν κανένα κίνητρο να διαλύσουν παλαιότερα πλοία».
Ενώ ο όγκος των διαλυμένων πλοίων αυξήθηκε το α’ τρίμηνο του 2024 σε σύγκριση με το δ’ τρίμηνο του 2023, η δραστηριότητα το β’ τρίμηνο του 2024 έφτασε στο χαμηλότερο τριμηνιαίο επίπεδο από το β’ τρίμηνο του 2008.
Συνολικά 1,1 εκατ. DWT πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και δεξαμενόπλοιων κατεδαφίστηκαν το 2ο τρίμηνο του 2024, σχεδόν 40% λιγότερα από τα DWT που διαλύθηκαν το 1ο τρίμηνο του 2024.
Σύμφωνα με τους αναλυτές μέσα στο πρώτο 7μηνο του 2024 διαλύθηκαν περίπου 0,6 εκατ. DWT δεξαμενόπλοιων και σχεδόν 2,3 εκατ. DWT πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου (εξετάζοντας τα πλοία >=10.000 DWT), ενώ το 2ο τρίμηνο του 2024 πωλήθηκαν προς διάλυση μόλις 0,11 εκατ. DWT δεξαμενόπλοιων και 0,99 εκατ. χύδην φορτίων.
Στην αγορά ξηρού φορτίου, η υποτονική δραστηριότητα ανακύκλωσης άρχισε τον Ιανουάριο του 2021. Έκτοτε, η μηνιαία ανακύκλωση παραμένει σταθερά κάτω από 1,5 εκατ. DWT, με μέσο όρο 0,4 εκατ. DWT. Από τον Ιανουάριο του 2021 έως τον Ιούλιο του 2024, κατεδαφίστηκαν συνολικά 17,3 εκατομμύρια DWT μεταφορικής ικανότητας.
Το 2020, διαλύθηκαν 15,3 εκατομμύρια DWT, που είναι μόνο 12% λιγότερο από τη συνολική διάλυση των 17,3 εκατομμυρίων DWT που καταγράφηκε κατά την επόμενη περίοδο των 43 μηνών. Από την άλλη πλευρά, στην αγορά δεξαμενόπλοιων διαλύθηκαν 13,6 εκατομμύρια DWT το 2021, έτος που επηρεάστηκε από την πανδημία του Covid-19, η οποία κατέστειλε τη ζήτηση πετρελαίου και τους ναύλους. Ωστόσο, από το 2022 έως σήμερα, εν μέσω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία και της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, μόνο 6,2 εκατομμύρια DWT έχουν κατεδαφιστεί.
Ενώ οι τιμές των θραυσμάτων χύδην φορτηγών πλοίων παρέμειναν σχετικά σταθερές σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, οι τιμές των θραυσμάτων δεξαμενόπλοιων μειώθηκαν κατά περίπου 5%. Η ινδική υποήπειρος, που περιλαμβάνει την Ινδία, το Μπαγκλαντές και το Πακιστάν, προσφέρει σήμερα τιμές απορριμμάτων 6-7% κάτω από το μέσο όρο της τριετίας τόσο για τα χύδην όσο και για τα δεξαμενόπλοια. Αντίθετα, η Τουρκία αποτελεί μια πιο προσοδοφόρα επιλογή, με τιμές παλιοσίδερων περίπου 8% υψηλότερες από τον ιστορικό μέσο όρο.
Διαβάστε ακόμη
«Γκάζι» από την κυβέρνηση για αποκατάσταση καταστροφών και αντιπλημμυρικά
Πεπρωμένο φυγείν αδύνατον: Ο Μάικ Λιντς, η απρόσμενη αθώωση και το ναυάγιο στο Παλέρμο
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ