Για τις ευκαιρίες που ανοίγονται για την εμπορική ναυτιλία σε ταραγμένες εποχές μίλησαν στο πλαίσιο του 9ου Delphi Economic Forum πλοιοκτήτες και στελέχη ελληνόκτητων εταιρειών. Εστίασαν στον ρόλο της ναυτιλίας για όλο τον πλανήτη, την ανάγκη εκσυγχρονισμού της ναυτικής εκπαίδευσης, τα εναλλακτικά καύσιμα και τον κοινωνικό και φιλανθρωπικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας. Συντονίστρια ήταν η Δανάη Μπεζαντάκου του YES Forum.
Ο Σταμάτης Τσαντάνης πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Seanergy τόνισε ότι ο ρόλος της ναυτιλίας είναι κομβικής σημασίας για όλο τον πλανήτη. Προμηθεύει ενέργεια, τρόφιμα, καταναλωτικά αγαθά , υλικά και πολλά άλλα. Η ναυτιλία κάνει τη γη να γυρίζει. Όμως τη σημασία και τη συμβολή της ναυτιλίας τείνουν πολλοί να την υποτιμούν. Η ναυτιλία συμμετέχει στις εξελίξεις της εποχής της. Η πράσινη μετάβαση πρέπει να είναι ομαλή. Δεν μπορεί εκ των πραγμάτων να γίνει άμεσα. Θα πρέπει σε αυτή τη φάση και μέχρι να καταλήξουμε ποια θα είναι τα εναλλακτικά καύσιμα που θα επικρατήσουν, να βελτιώσουμε την αποδοτικότητα του υπάρχοντος στόλου ώστε να μειώσει το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα.
Ο Κωστής Φραγκούλης πρόεδρος του Propeller Club Port of Piraeus και ιδρυτής της Franman ανέφερε ότι εκτός από την ελληνική πλοιοκτησία που είναι παγκόσμια δύναμη πολύ δυνατό είναι και το ελληνικό ναυτιλιακό cluster το οποίο χώρισε σε δύο κατηγορίες, την παροχή υπηρεσιών όπου η Ελλάδα είναι επίσης ισχυρλη –ναυλομεσίτες, ναυτοδικηγόροι-ναυτιλιακή χρηματοδότηση –ασφαλιστές κα και σ το βιομηχανικό κομμάτι όπου οι προκλήσεις αλλά και οι ευκαιρίες είναι μεγάλες.
Ειδικά στη ναυπηγική βιομηχανία η οποί αναγεννιέται από τις στάχτες της: «Επειδή δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε τα ασιατικά ναυπηγεία θα πρέπει να ελληνική ναυπηγική βιομηχανία να εστιάσει σε ειδικού τύπου πλοία και να εξειδικευτεί σε αυτά. Και υπογράμμισε: « Οι Έλληνες εφοπλιστές ναυπηγούν ένα πλοίο κάθε τρεις ημέρες» και συμπλήρωσε: «Η ελληνική οικονομία χρειάζεται την ναυτιλία η οποία είναι ο δεύτερος πυλώνας της εισφέροντας 14 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως σε ναυτιλιακό συνάλλαγμα». Όπως τόνισε η ναυτιλία συμβάλει στο ΑΕΠ με 7%. Επίσης η ελληνική πλοιοκτησία επενδύει στη στεριά δημιουργώντας χιλιάδες θέσεις εργασίας ενώ έχει σημαντικό φιλανθρωπικό και κοινωνικό έργο.
Ο Γιάννης Κοτζιάς συνιδρυτής του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers μιλώντας για την ελληνική ναυτιλία είπε: « Η Ναυτιλία δίνει την εθνική ταυτότητα στην Ελλάδα. Οι Έλληνες είναι παγκόσμια δύναμη στη βιομηχανία αυτή γιατί ξέρουν πολύ καλά πώς να διαχειρίζονται ένα πλοίο. Έχουν πολύ δυνατή φωνή στη διεθνή αγορά και ειδικά στην Ευρώπη όπου ελέγχουν το 60% του ευρωπαϊκού στόλου» και συνέχισε; «Επίσης έχουν σημαντικό αποτύπωμα στην ελληνική κοινωνία, στον πολιτισμό, στην εκπαίδευση και όπου υπάρχει ανάγκη με δωρέες.»
Τόνισε ότι το μεγάλο πλεονέκτημα της ελληνικής ναυτιλίας είναι η προσαρμοστικότητά της σε ταραγμένες εποχές και δύσκολες περιόδους γεωπολιτικών γεγονότων».
Ο Άλεξ Χατζηπατέρας επικεφαλής της Dorian LPG μιλώντας για τη ναυτιλία και τη νεολαία ανέφερε:» Πρέπει να δείξουμε στη νεολαία τον δρόμο προς τη θάλασσα. Έχουμε όμως πολύ δρόμο να διανύσουμε. Πρέπει η προσπάθεια να αρχίσει από τα σχολεία και να καταλάβουν τα παιδιά ότι η ναυτιλία δεν είναι η τελευταία επαγγελματική επιλογή αλλά από τις πρώτες. Πρέπει να μάθουν ότι οι συνθήκες εργασίας καθώς και οι απολαβές είναι πολύ καλύτερες σε σύγκριση με το παρελθόν».
Ειδική αναφορά έκανε για τη Ναυτική Εκπαίδευση επισημαίνοντας και στο newmoney:
«Οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού της πρώτης στον κόσμο ναυτιλιακής δύναμης, της Ελλάδας θυμίζουν ακαδημίες από άλλες εποχές. Η αναβάθμισή τους ξέρω ότι δεν είναι εύκολη υπόθεση. Αλλά είναι ειρωνικό να μην έχουμε κορυφαία ναυτική εκπαίδευση ενώ είμαστε παγκόσμια δύναμη και έπρεπε να το επισημάνω. Θα έπρεπε να είχαμε πρώτης τάξεως ναυτική εκπαίδευση και όχι να στέλνουμε τα παιδιά στις Ακαδημίες του εξωτερικού με λιγότερη σημαντική ναυτιλία και παράδοση. Αλλά είναι μια τέτοια ειρωνεία και έπρεπε να το επισημάνω … Θα έπρεπε να είμαστε η Formula 1 της ναυτιλίας με προηγμένους προσομοιωτές και διδακτική ύλη.»
Για τα εναλλακτικά καύσιμα είπε: «Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει. Οι προκλήσεις είναι πολλές. Το θέμα είναι ποιος θα πληρώσει για τα εναλλακτικά καύσιμα και πως θα συνεργαστούν όλοι οι εμπλεκόμενοι».
Ο Άλεξ Παπαδημητρίου Strategic Development Project Manager της GasLog αναφέρθηκε στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας: «Αν και η εμπορική ναυτιλία μεταφέρει το 90% του παγκόσμιου εμπορίου το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα είναι μόλις 3%. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να συνεχιστούν οι προσπάθειες για να μειωθεί ακόμη περισσότερο το ποσοστό αυτό και η ναυτιλία δουλεύει προς αυτή την κατεύθυνση. Αλλά είναι πρόβλημα ότι κανείς δεν γνωρίζει ποια εναλλακτικά καύσιμα θα επικρατήσουν στο άμεσο μέλλον ώστε να βάλει παραγγελίες ναυπήγησης με κάποια ασφάλεια. Όπως τόνισε το θέμα είναι ότι δεν μπορεί να αντικατασταθεί ο παγκόσμιος εμπορικός στόλος που αριθμεί 100.000 πλοία μέσα στα χρονικά περιθώρια που έχουν τεθεί. Θα χρειαστούν τουλάχιστον 30 -40 χρόνια.
Διαβάστε ακόμη
Ο νέος «χάρτης» της ακίνητης περιουσίας των Ελλήνων
«Πετράκης»: Άλλαξε χέρια ένα κέντρο της αγοράς υποδημάτων στην Αθήνα (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ