Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνόκτητη και διεθνής ναυτιλία, ο τρόπος που προδιαγράφεται το μέλλον και οι λύσεις που μπορούν να δοθούν ήταν τα θέματα συζήτησης στη διάρκεια του 21ου Navigator 2022 το οποίο διοργανώνει κάθε χρόνο η οικογένεια Μπεζαντάκου και η εταιρεία Navigator Shipping Consultans και πραγματοποιήθηκε το περασμένο Σάββατο στη Χίο.
Το ανθρώπινο δυναμικό, η απανθρακοποίηση, η έξυπνη ναυτιλία, τα logistics και η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών στον τομέα του ESG (Environmental Social Governance).
Η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα και η αντιμετώπιση των ναυτικών το λεγόμενο Human Element έγινε αντικείμενο συζήτησης. Όλοι τόνισαν ότι η ελληνική ναυτιλία έχει ανάγκη τους Έλληνες ναυτικούς γιατί πάνω σ αυτούς στηρίχτηκε το ελληνικό ναυτιλιακό θαύμα.
Με τη φράση ας είμαστε ρεαλιστές, ο πρόεδρος του Propeller Club Port of Piraeus, Kωστής Φραγκούλης πυροδότησε το … debate. Είπε πιο συγκεκριμένα για το θέμα της προσέλκυσης νέων στη ναυτιλία:
Τείνω να είμαι πιο πολύ ρεαλιστής παρά ρομαντικός όταν ερχόμαστε στο ερώτημα εάν μπορούμε να φέρουμε περισσότερους Έλληνες στα πλοία. Οι εποχές έχουν αλλάξει που πήγαινε ο κόσμος να γίνει ναυτικός ’30, ’40, ’50, ΄60. Και έχουν αλλάξει γιατί απλά έχει ανέβει το βιωτικό επίπεδο. Και για αυτό χώρες ανεπτυγμένες η νεολαία δεν πάει στη θάλασσα και δεν βλέπουμε πληρώματα. Αυτό δεν μπορεί να αλλάξει. Είμαστε σε εποχές που συζητάμε αν θα γυρίσει το προσωπικό στα γραφεία ή θα δουλεύει από το σπίτι. Μιλάμε για 4ημέρο εργασίας. Η ελληνόκτητη ναυτιλία έχει γίνει τεράστια, έχει 5.500 πλοία. Δεν μπορούν να επανδρωθούν αυτά μόνο από Έλληνες. Μακάρι να μπορούσε να γίνει. Όμως, είναι σημαντικό να πηγαίνει μεγαλύτερο ποσοστό νέων στη Ναυτιλία όχι απαραίτητα στα πλοία. Το ναυτιλιακό cluster είναι μεγάλο και θα μεγαλώνει συνεχώς και γι αυτό θέλουμε και χρειάζεται όλο και περισσότεροι νέοι και νέες να στραφούν στα ναυτιλιακά επαγγέλματα.
Αλλά ας είμαστε ρεαλιστές. Δεν μπορούμε να δούμε αυτό που βλέπαμε στις συνθέσεις πλοίων τις δεκαετίες ’50. ’60. ’70. Είναι ωραίος ο ρομαντισμός. Πρέπει τα αρμόδια υπουργεία να δούνε το θέμα των συνθέσεων ώστε να προσελκύσουν πλοία στο ελληνικό νηολόγιο.
Από την πλευρά του ο Κώστας Κόντες managing director της V. Ships στην Ελλάδα συμπλήρωσε: «Δεν χρειάζεται οι νέοι και οι νέες σήμερα να κάνουν καριέρα στη θάλασσα όπως έκαναν οι παλαιότεροι. Μπορούν να ταξιδεύουν για πιο σύντομα χρονικά διαστήματα. Μπορούν να πάνε στο Πανεπιστήμιο και να κάνουν ένα μεταπτυχιακό. Ακόμα και αυτοί που δεν συνεχίζουν στη θάλασσα είναι χρήσιμοι για αυτό που θέλουμε να πετύχουμε, δηλαδή να διατηρήσουμε την ελληνική τεχνογνωσία στη ναυτιλία γιατί οι νέοι και οι νέες που βγαίνουν από τη Θάλασσα κάνουν καριέρα στις ναυτιλιακές εταιρείες προσφέροντας πολύτιμες υπηρεσίες.
Η πρόεδρος της WISTA Hellas Έλπη Πετράκη επεσήμανε: «Να δούμε τι θέλουν οι νέοι και να προσαρμοστούμε. Τα θέλω των νέων ανθρώπων έχουν αλλάξει. Δεν υπάρχει νομίζω κανένα πρόβλημα να προσαρμοστούμε σε αυτό. Δεν χρειάζεται να είναι καριέρες 20 ετών στη θάλασσα. Μπορούν να είναι ακόμα και πέντε ετών. Στις βόρειες χώρες κάνουν και δίμηνα μπάρκα και τα παιδιά βγάζουν τα λεφτά που θα έβγαζαν σε έναν χρόνο. Θέλουμε την ελληνική νεολαία στην ναυτιλία για να συνεχίσει να αναπτύσσεται και να κυριαρχεί παγκοσμίως».
Ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, δρ Γιώργος Πατέρας παίρνοντας τον λόγο υπογράμμισε: «Τον ναυτικό τον έχουμε πολύ ανάγκη. Με ρωτάνε πολλοί το είναι το «Greek Shipping Miracle». Ήταν οι ναυτικοί μας απαντώ. Γιατί τότε η τεράστια ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας έγινε γιατί είχαμε από το χωριό μας, συγγενείς μας μέσα στα βαπόρια μας. Εγώ όταν μπαρκάριζα τον καπετάνιο σπάνια τον φώναζα «κάπτεν» αλλά τον έλεγα θείε ή ξάδελφε γιατί όλοι από την Εγνούσα. Αυτό έφτιαξε την ελληνική εμπορική ναυτιλία. Δεν με ενδιαφέρει αν είναι ένα μήνα το μπάρκο ή δύο μήνες. Χρειαζόμαστε Έλληνες καπεταναίους, χρειαζόμαστε α’ μηχανικούς αλλά και πληρώματα για να επανδρώσουμε τα πλοία και αργότερα τα γραφεία μας. Το πόσο θα καθίσει στο πλοίο είναι άσχετο. Εάν δεν έχουμε τους Έλληνες ναυτικούς όχι μόνο αξιωματικούς αλλά και κατώτερα πληρώματα, τότε θα υπάρξει πρόβλημα. Τα γραφεία μας πρέπει να είναι επανδρωμένα με ελληνικά στελέχη να έχουν θαλάσσια υπηρεσία, σε διαφορετική περίπτωση θα χαθεί η ελληνική ναυτιλιακή τεχνογνωσία και η ναυτιλία μας».
Διαβάστε ακόμα:
Το δολάριο δείχνει τα δόντια του: Ιστορικό χαμηλό για τη στερλίνα
Όμιλος VERO: Οι νέες επενδύσεις του Νίκου Βερόπουλου στα Βαλκάνια και η «κούρσα» των κερδών
Αναστέλλεται η εισαγωγή της Allwyn στο Χρηματιστήριο της Ν. Υόρκης