© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Δευτέρα πρωί, κάτω από τον ηλιόλουστο ουρανό της Νέας Υόρκης, στο ξενοδοχείο «Metropolitan», με θέα στο Σέντραλ Παρκ, πάνω στην 5η Λεωφόρο, βρισκόταν σε εξέλιξη το 17ο ναυτιλιακό συνέδριο, το International Shipping Forum Capital Link.
Πλοιοκτήτες, τραπεζίτες, μέτοχοι, υποψήφιοι επενδυτές αλλά και εκπρόσωποι της αμερικανικής κυβέρνησης συναντήθηκαν σε μια μοναδική στο είδος της εκδήλωση προκειμένου όχι μόνο να ενημερωθούν για τις εξελίξεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία, αλλά και για να κάνουν business. Οι αναταράξεις στο διεθνές τραπεζικό σύστημα, η εικόνα των ναυλαγορών, η πράσινη μετάβαση της ναυτιλιακής βιομηχανίας, η ναυτιλιακή χρηματοδότηση, η ενεργειακή κρίση ήταν κάποια από τα θέματα που απασχόλησαν τους συμμετέχοντες.
Η βαρύτητα του συνεδρίου και η σημασία που έδωσαν οι ναυτιλιακές εταιρείες στους ήδη μετόχους τους αλλά και στους επενδυτές φάνηκε από την ώρα έναρξης του συνεδρίου, που ήταν η 8η πρωινή.
Ρωτήσαμε τον κ. Νίκο Μπορνόζη, πρόεδρο της Capital Link, πώς και προγραμμάτισε την έναρξη του συνεδρίου τόσο πρωί, κάτι που δεν έχουμε συναντήσει ποτέ, και μας εξήγησε: «Το κλίμα στις ΗΠΑ για τη ναυτιλία είναι πάρα πολύ καλό. Οι Αμερικανοί ως επενδυτές στηρίζουν τη ναυτιλία. Λόγω της υγειονομικής και όχι μόνο κρίσης, ένα μεγάλο μέρος του κοινού αντελήφθη την κομβική σημασία της ναυτιλίας στην παγκόσμια εφοδιαστική και οικονομική αλυσίδα. Μέχρι πρότινος οι περισσότεροι Αμερικανοί ήταν συνηθισμένοι να βλέπουν τρένα, αεροπλάνα, φορτηγά, όχι όμως πλοία. Μετά κυκλοφόρησε το σλόγκαν “No shipping, no shopping”. Αντελήφθησαν όλοι ότι η ναυτιλία είναι ένας μεγάλος κρίκος στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα και η συνειδητοποίηση αυτού του γεγονότος προσέλκυσε μια ομάδα καινούριων επενδυτών στον κλάδο. Το συνέδριο στη Νέα Υόρκη το αρχίζουμε στις 8 το πρωί γιατί οι επενδυτές ξυπνάνε πολύ νωρίς, προτού ανοίξει η αγορά». Ο ίδιος συνέχισε:
«Το συνέδριο είναι ναυτιλιακό. Δεν είναι το συνέδριο της Νέας Υόρκης. Είναι το συνέδριο της παγκόσμιας ναυτιλίας. Συμμετέχουν όλες οι εισηγμένες εταιρείες, η ηγεσία της παγκόσμιας πλοιοκτησίας, στην οποία η Ελλάδα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο. Είναι το πρώτο συνέδριο που γίνεται κάθε χρόνο μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών. Είναι η 17η χρονιά του. Εχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τους επενδυτές να ενημερωθούν για το τι συμβαίνει στη ναυτιλία και να συναντήσουν τους επικεφαλής των εταιρειών, σε πάρα πολλές εκ των οποίων επενδύουν. Το συνέδριο έχει την ιδιαιτερότητα ότι, εκτός από τα πάνελ, γίνονται κατ’ ιδίαν συναντήσεις επενδυτών με τις ναυτιλιακές εταιρείες, αλλά και μετόχων. Το διοργανώνουμε σε συνεργασία με τη Citi».
Βασικός ομιλητής ήταν ο κ. Τζέφρι Πάιατ, υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, αρμόδιος για θέματα Ενεργειακών Πόρων και τέως πρεσβευτής της χώρας του στην Αθήνα, ο οποίος, μεταξύ άλλων, τόνισε τον ρόλο της ναυτιλίας στην ενεργειακή αλλά και την οικονομική ασφάλεια της Δύσης. Εκανε δε ειδική αναφορά στην ελληνόκτητη ναυτιλία και εξήρε τις ελληνοαμερικανικές σχέσεις σε όλα τα επίπεδα. «Μου λείπει πολύ η Ελλάδα», δήλωσε στο «business stories».
Ναυλαγορά ξηρού φορτίου
Οσο για τα καθαρά επιχειρηματικά της ναυτιλίας, στο πάνελ για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου ειπώθηκε ότι είναι σε πολύ καλό επίπεδο και οι προβλέψεις για το 2023 είναι ακόμα καλύτερες. Ο στόλος θα αυξηθεί μόνο κατά 2%-3%, οπότε δεν θα υπάρχει ο πονοκέφαλος της υπερπροσφοράς χωρητικότητας, ενώ λόγω των νέων κανονισμών στην προσπάθεια της απανθρακοποίησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας θα αποσυρθούν μεγαλύτερης ηλικίας πλοία. Η ζήτηση από την Κίνα θα αυξηθεί λόγω της ανόδους του real estate, της παραγωγής και κατανάλωσης ενέργειας. Παραγγελίες για ναυπηγήσεις φορτηγών πλοίων δεν υπάρχουν, αφού είναι πολύ ακριβές, ούτε και διαθέσιμες θέσεις στα ναυπηγεία της Απω Ανατολής.
Φυσικά, υπάρχε ανησυχία λόγω του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία. Ωστόσο τα νέα από το άνοιγμα της κινεζικής οικονομίας, σε συνδυασμό με τις προβλέψεις για την αύξηση του ΑΕΠ κατά περίπου 5% το 2023, δημιουργούν θετικές προοπτικές για τον κλάδο.
Ο κ. Σταμάτης Τσαντάνης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Seanergy Maritime Holdings, επεσήμανε: «Θεωρούμε ότι η ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα που θα οδηγήσει τις κατασκευές και τις νέες υποδομές θα εξακολουθήσει να είναι πολύ δυνατή τα επόμενα χρόνια. Επίσης, η μείωση του στόλου φορτηγών πλοίων θα είναι μεγάλη εξαιτίας των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών. Με τα δεδομένα αυτά η ναυλαγορά θα συνεχίσει να είναι καλή».
Δεξαμενόπλοια
Για τη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων οι προβλέψεις είναι ευοίωνες, όπως εξήγησε στο πάνελ του συνεδρίου ο κ. Χάρης Κοσμάτος, Corporate Development Officer της Tsakos Energy Navigation (ΤΕΝ), και στη συνέχεια ανέλυσε στο «business stories»: «Οι προοπτικές παραμένουν πολύ καλές. Απ’ όταν είχαμε την επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει αλλάξει τελείως η αγορά. Εχουν δημιουργηθεί στην ουσία δύο παράλληλες αγορές: η μία είναι η αγορά που κάνει τα δυτικά εμπορικά δρομολόγια και η άλλη είναι η αγορά του shadow fleet, όπως την ονομάζουν, στην οποία περιλαμβάνονται τα πλοία και οι εταιρείες που δεν εφαρμόζουν τις παγκόσμιες κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας και ενεργοποιούνται στη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου κυρίως προς την Ινδία και την Κίνα. Ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων, ιστορικά, βρίσκεται στα χαμηλότερά του όσον αφορά τις παραγγελίες για ναυπηγήσεις πλοίων. Τα υπό ναυπήγηση πλοία είναι στο 4% σε σύγκριση με τον παγκόσμιο στόλο δεξαμενόπλοιων που είναι στο νερό. Το υψηλότερο που είχε φτάσει ήταν άνω από 20%.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι πολλά πλοία που δραστηριοποιούνταν στα δυτικά trades πέρασαν στην άλλη πλευρά και τώρα μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, ενδέχεται όσα πλοία απέμειναν στα δυτικά trades να μη φτάνουν για να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση. Γιατί και η Αμερική και η Βραζιλία και η Μέση Ανατολή, που αντικαθιστούν το ρωσικό πετρέλαιο, είναι πιο μακριά από τη Ρωσία και έτσι παρατηρείται αύξηση των μιλίων, των αποστάσεων δηλαδή που πρέπει να καλύψει ένα πλοίο, άρα και των ναύλων. Η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων με τα σημερινά δεδομένα έχει τεράστια προοπτική ανόδου».
O κ. Δημήτρης Μπερτόλης, διευθυντής Επενδυτικών Αποφάσεων της ΤΕΝ, που είναι εισηγμένη εδώ και 20 χρόνια στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, επεσήμανε: «Οι σημαντικές επενδύσεις που πραγματοποίησε η ΤΕΝ για τη ναυπήγηση σύγχρονων δεξαμενόπλοιων μειωμένων ρύπων, σε συνδυασμό με την επιτυχημένη πολιτική ναυλώσεων που ακολουθεί όλα αυτά τα χρόνια, δημιουργούν εξαιρετικές προοπτικές αποκόμισης σημαντικών κερδών για τους μετόχους της».
Eμπορευματοκιβώτια
Ο κ. Γιώργος Γιουρούκος, εκτελεστικός πρόεδρος της Global Ship Lease, είπε στο «b.s.»: «Αν εξαιρέσουμε τα δύο τελευταία χρόνια, όπου έκανε ράλι σε πρωτοφανή επίπεδα, η ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σήμερα είναι πάρα πολύ καλή παρά τη διόρθωση που κάνει. Κι επειδή πολλοί έχουν κοντή μνήμη, αν το 2019 λέγαμε ότι θα είχαμε τη ναυλαγορά στα σημερινά της επίπεδα, θα ήταν όλοι χαρούμενοι. Αρα είμαστε σε πολύ καλό σημείο».
Ο κ. Ευάγγελος Χατζής, οικονομικός διευθυντής της Danaos, επεσήμανε: «Η αγορά έχει πέσει μετά από μια παρατεταμένη περίοδο ευημερίας. Εχει διορθώσει σημαντικά. Εξαρτάται παρά πολύ ο κλάδος από τις μακροοικονομικές εξελίξεις. Δεν μπορείς να κάνεις πρόβλεψη γιατί υπάρχουν γεωπολιτικά θέματα που τρέχουν, έχεις τον πόλεμο στην Ουκρανία, έχεις την κρίση του τραπεζικού τομέα που δεν ξέρεις τι επιπτώσεις θα έχει. Φαίνεται ότι οι κεντρικές τράπεζες που επιμένουν στα υψηλά επιτόκια και τις αυξήσεις κάποια στιγμή θα αμβλύνουν τον πληθωρισμό και θα δούμε ανάκαμψη από το 2024 και μετά».
Ενεργειακή μετάβαση
Στο πάνελ για την ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας, ο πρόεδρος της Safe Bulkers, δρ Λουκάς Μπαρμπαρής, αναφέρθηκε στα εναλλακτικά καύσιμα και τις νέες τεχνολογίες που αναπτύσσονται στην αγορά χύδην φορτίου, και ειδικότερα στις υποδομές που θα πρέπει να αναπτυχθούν τα επόμενα χρόνια ώστε να υπάρχει πρόσβαση στα λιμάνια του κόσμου για όλα τα πλοία, ενώ θα πρέπει να είναι επαρκείς και οι ποσότητες των εναλλακτικών καυσίμων για τον εφοδιασμό των πλοίων. Ολοι οι ομιλητές τόνισαν ότι δεν υπάρχει ένα και μοναδικό εναλλακτικό καύσιμο παγκοσμίως, αλλά μια βεντάλια επιλογών.
Η κυρία Σεμίραμις Παληού, CEO της Diana Shipping και πρόεδρος της HELMEPA, μίλησε για τα εναλλακτικά καύσιμα και επεσήμανε ότι το LNG δεν χαίρει πλέον της ευρύτερης αποδοχής, όπως παλιότερα, αλλά αυτό δεν το αποκλείει από το να την ανακτήσει στο μέλλον, ενώ επεσήμανε ότι το συγκεκριμένο είναι πιο ακριβό πλέον λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Επίσης, για τα βιοκαύσιμα, τα οποία δοκιμάζουν πολλές ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες, ανέφερε ότι δεν φτάνουν να καλύψουν όλες τις ανάγκες ενώ υπάρχει ανταγωνισμός με την αεροπορική βιομηχανία και τη βιομηχανία τροφίμων: «Δεν είναι βιώσιμο εναλλακτικό καύσιμο για τη ναυτιλία». Η κυρία Παληού, σχολιάζοντας τις τοποθετήσεις των συνομιλητών της περί εναλλακτικών καυσίμων, καυτηρίασε το γεγονός ότι, όπως συμβαίνει συνήθως, «ο τελικός καταναλωτής θα πληρώσει το τίμημα». Επίσης, για την ένταξη της ναυτιλίας στο φορολογικό σύστημα ρύπων επεσήμανε ότι τα έσοδα από τη ναυτιλία θα πρέπει να επιστρέφουν στη ναυτιλιακή βιομηχανία ώστε να χρηματοδοτούνται έρευνες για εναλλακτικά καύσιμα και για την τεχνολογία, με σκοπό να συντελεστεί η πράσινη μετάβαση.
Xρηματοδοτήσεις
Στο πάνελ των ναυτιλιακών χρηματοδοτήσεων και των επενδύσεων στη ναυτιλία οι ομιλητές τόνισαν ότι οι προοπτικές του κλάδου ήταν και παραμένουν πολύ καλές σε μακροπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Αναφορές έγιναν στις πολύ θετικές προοπτικές των LNG carriers καθώς και στον κλάδο των offshore.
Aκολούθησε το πάνελ με τη συμμετοχή ορισμένων από τους πιο διακεκριμένους αναλυτές από επενδυτικές τράπεζες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο. Οι συγκεκριμένοι τόνισαν ότι τόσο ο πόλεμος στην Ουκρανία όσο και οι πρόσφατες αναταράξεις στον τραπεζικό κλάδο προκαλούν βραχυπρόθεσμη αστάθεια στις χρηματαγορές. Ανέφεραν όμως ότι οι μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες προοπτικές της διεθνούς ναυτιλίας είναι ευνοϊκές και θα επηρεαστούν θετικά από το άνοιγμα της κινεζικής οικονομίας.
*Στην κεντρική φωτογραφία ο υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, αρμόδιος για θέματα Ενεργειακών Πόρων, Τζέφρι Πάιατ, πλαισιωμένος από τους ιδρυτές της Capital Link, Νίκο και Όλγα Μπορνοζη
Διαβάστε ακόμη
Eurobank: Τι ανακοινώνει η τράπεζα για το δάνειο στην ΔΟΜΟΠΟΛΙΣ με εγγυητή τον Νίκο Παπαθανάση
Tουρκικές εκλογές: Πιθανότητα «50-50» για νίκη του Ερντογάν
Τι περιλαμβάνει το νέο project της οικογένειας Μπούμπουρα στη Λήμνο – Επένδυση 171 εκατ. ευρώ