Πρωτοφανείς έιναι η καταστάσεις που βιώνει η ακτοπλοία. Δώδεκα κρουαζιερόπλοια «βολοδέρνουν» στη Μεσόγειο αφού δεν τα δέχεται κανένα λιμάνι. Περίπου 12.000 επιβάτες αναζητούν τρόπο να φύγουν για να πάνε σπίτι τους αλλά και περίπου 90.000 πληρώματα είναι εγκλωβισμένα στα πλοία.

Στα πλοία που βρίσκονται στις ΗΠΑ είναι εγκλωβισμένοι περίπου 32.000 στη δυτική ακτή και 47.800 στην ανατολική και στις Μπαχάμες. Επίσης, 28 πλοία ταξιδεύουν προς ανεύρεση λιμανιού ανά τον κόσμο.

Μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας αναγκάσθηκαν να συγκεντρώσουν ικανό αριθμό πληρωμάτων σε συγκεκριμένο πλοίο για να αναχωρήσουν διά θαλάσσης κυρίως στους ασιατικούς προορισμούς τους θυμίζοντας εποχές το 50, που οι ναυτικοί ταξίδευαν με πλοία και τρένα για αρκετές μέρες για να επιβιβασθούν στο πλοίο και το ίδιο για την επιστροφή τους.

Τα στοιχεία έδωσε στη δημοσιότητα ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Θεόδωρος Κόντες.

«Ο χρόνος πλήρους επούλωσης της εν λόγω καταστροφής προβλέπεται να είναι περίπου τα τέσσερα χρόνια» αναφέρει και προσθέτει:

«Ας ελπίσουμε ότι η επιστήμη θα βοηθήσει τα μέγιστα για την επώαση από το COVID – 19 και το συντομότερο να επανέλθουμε στην κανονικότητα».

Αναζητώντας λοιπόν το σύνολο των κρουαζιεροπλοίων που βρίσκονται ανά τον κόσμο βλέπουμε ότι ορισμένα πλοία που ενήργησαν εγκαίρως έχουν μεθορμίσει σε διάφορους λιμένες ή αγκυροβόλια, αλλά και άλλα να ταξιδεύουν στο πουθενά προσπαθώντας να βρουν ασφαλές καταφύγιο.

Η διασπορά των πλοίων φαίνεται να είναι η εξής:

Σε ευρωπαϊκά λιμάνια είναι συνολικά 95 κρουαζιερόπλοια:

· 13 πλοία στα Κανάρια Νησιά/Αζόρες Canary Islands / Azores

· 37 στη Μεσόγειο και στη Μαύρη Θάλασσα εκ των οποίων 11 στην Ελλάδα)

· 17 στην Ιρλανδία και στη Μ.Βρετανία Ireland / UK / British Isles 17

· 28 στη Βόρειο Θάλασσα/Βαλτική

· Επίσης υπάρχουν επιπλέον πλοία drifting ή ταξιδεύουν στο πουθενά στην Μεσόγειο περίπου 12

ΗΠΑ

– 22 στη Φλώριδα τα οποία είναι Mega Cruisers

· 32 στα υπόλοιπα λιμανια στις βόριες ΗΠΑ Υπόλοιποι λιμένες U.S.A. (North)

· 24 στη Νότια Αμερική

· 30 πλοία υπάρχουν σε διάφορα νησιά των ΗΠΑ ή στο αγκυροβόλιο

Ασία /Αυστραλία

· 31 στην Ασία Asia area περίπου

· Οκτώ στην Αυστραλία

«Έτσι λοιπόν φαίνεται ότι υπάρχουν συνολικά περίπου 282 πλοία παροπλισμένα και φυσικά ανενεργά για αρκετό χρονικό διάστημα και άγνωστο για πόσο καιρό ακόμη.

Είναι βέβαια άγνωστος ο χρόνος επανεκκίνησης για κάθε προορισμό ανεξαρτήτως και φυσικά θα εξαρτηθεί από την ομαλοποίηση της κάθε περιοχής λειτουργίας τους, αλλά και της προέλευσης των επιβατών τουριστών» επισημαίνει ο Θεόδωρος Κόντες:

«Σπουδαίο ρόλο παίζουν οι αερομεταφορές, λιμάνια, αλλά το σπουδαιότερο η επικοινωνία με τους ενδιαφερόμενους για διακοπές στον θαλάσσιο τουρισμό.

Οι εν λόγω διαδικασίες με σπουδαιότερη την επαναφορά των ενδιαφερομένων στο industry είναι αρκετά δύσκολες και χρονοβόρες για να μπορέσουν να φτάσουν την κρουαζιέρα στα επίπεδα πριν την κατάρρευση από το εν λόγω COVID – 19.

Πρέπει να αναφέρουμε την πρόσφατη αναφορά του CDC των Ηνωμένων Πολιτειών που έγινε ιδιαίτερα λεπτομερής σε γεγονότα και αριθμούς σε συγκεκριμένες περιοχές και κρουαζιερόπλοια με συμβάντα και προβλήματα που προβληματίζουν τους operators» και προσθέτει:

«Συγκεκριμένα αναφέρονται εγκλωβισμένοι περίπου 12.000 επιβάτες ακόμη αναζητώντας διαφυγή προς τους προορισμούς τους, αλλά και περίπου 90.000 πληρώματα εγκλωβισμένα στα πλοία με άκρως δύσκολες διαδικασίες επαναπατρισμού.

Στα πλοία που βρίσκονται στις ΗΠΑ είναι εγκλωβισμένοι περίπου 32.000 στη δυτική ακτή και 47.800 στην ανατολική και στις Μπαχάμες.

Το CDC έχει ήδη ετοιμάσει διαδικασίες και κανονισμούς που θα πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα στις ΗΠΑ για τα πλοία που θα επαναλειτουργήσουν στην περιοχή με Αμερικανούς επιβάτες.

Οι διαδικασίες αυτές / κανονισμοί είναι σχετικά με επιιδημίες και συγκεκριμένα αρχόμενες από το COVID – 19 για την ασφαλή λειτουργία πλοίων και επιβαινόντων όπου δεν εφαρμόζονται οι κανονισμοί με ανάλογες ποινές σε πλοία αλλά και management εταιρείες και operators.

Τέλος είναι πλέον σίγουρη η ζημιά στα ναυπηγεία της Ευρώπης που κατασκευάζονται τα εν λόγω πλοία μια που ήδη υπάρχουν ακυρώσεις νέων, η καθυστέρηση παραλαβής κλπ. και φυσικά ούτε λόγος για κατασκευή νέων πλοίων»