search icon

Ευρώπη

Βαρκελώνη: Ο φόρος της Amazon και το «φρένο» στο ηλεκτρονικό εμπόριο (pic + tweet)

Ο δήμος της Βαρκελώνης αποφάσισε την επιβολή ειδικού τέλους για τις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου με υψηλό τζίρο - Τα επιχειρήματα υπέρ και οι αντιδράσεις - Πιθανή η «αντιγραφή» του μέτρου και από άλλες πόλεις

Ο στόχος είναι τριπλός: η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού χάους, η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και η ενίσχυση των πωλήσεων των τοπικών καταστημάτων. Μάλιστα, οι επικριτές υποστηρίζουν ότι πρόκειται κυρίως για το τρίτο.

Ο δήμος της Βαρκελώνης αποφάσισε να επιβάλλει ειδικό «delivery» φόρο στις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου. Τυπικά, η απόφαση δεν «φωτογραφίζει» καμία συγκεκριμένη εταιρεία. Πρακτικά, στοχεύει κυρίως στην Amazon, για αυτό άλλωστε έγινε γνωστός ως «φόρος της Amazon».

Ο νόμος προβλέπει ότι οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου που πραγματοποιούν ετήσιο τζίρο πάνω από 1 εκατομμύριο ευρώ θα πρέπει να καταβάλλουν στα δημοτικά ταμεία το 1,25% των εσόδων τους.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, συνολικά 26 εταιρείες εμπίπτουν στην κατηγορία αυτή. Από αυτές, μόλις 5 εταιρείες πραγματοποιούν πάνω από 60% των παραδόσεων προϊόντων. Η επιβάρυνση δεν αφορά στα προϊόντα τα οποία οι πελάτες παραλαμβάνουν από τα ειδικά σημεία παράδοσης και από φυσικά καταστήματα στην πόλη.

Όπως υποστηρίζει ο δήμος, η απόφαση έχει στόχο να περιορίσει τους στόλους των οχημάτων παράδοσης προϊόντων που κατακλύζουν τους δρόμους και επιβαρύνουν με ρύπους την ατμόσφαιρα. Έχει, επίσης, στόχο να αποκαταστήσει έναν πιο δίκαιο ανταγωνισμό με τα καταστήματα που λειτουργούν στην πόλη.

«Οι διαδικτυακές εταιρείες δεν πληρώνουν δημοτικά τέλη, όπως κάνουν οι τοπικοί έμποροι, που επίσης δημιουργούν θέσεις εργασίας την πόλη» σημείωσε σε δηλώσεις της στη DW η δημοτική σύμβουλος Μονσερά Μπαλαρίν.

«Οι κολοσσοί του ηλεκτρονικού εμπορίου απλά έρχονται στην πόλη, χρησιμοποιούν το δημόσιο χώρο για να παραδίδουν τα προϊόντα τους και μετά φεύγουν. Ο δήμος κρίνει ότι κάνουν πολύ εντατική χρήση του δημόσιου χώρου, που είναι ένα σπάνιο asset στην πόλη της Βαρκελώνης.»

Σύμφωνα με σχετική μελέτη που πραγματοποίησε το Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης για τον υπολογισμό του ύψους του φόρου, ο δημόσιος χώρος που καταλαμβάνουν τα οχήματα παραδόσεων κοστίζει 2,6 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Οι έμποροι της Βαρκελώνης και οι εμπορικοί σύλλογοι της Καταλονίας ασκούσαν εδώ και χρόνια πιέσεις για την επιβολή αυτού του φόρου.

«Ο φόρος έχει ως στόχο να ενθαρρύνει την αλλαγή των συνηθειών προς ένα βιώσιμο μοντέλο» έγραψε ο αντιδήμαρχος Ζομ Κολμπονί σε άρθρο γνώμης.

«Αυτός ο κόσμος και αυτή η πόλη δεν μπορούν να αντέξουν να παραλαμβάνετε στο σπίτι σας ένα δέμα 300 γραμμαρίων που το μεταφέρει ένα όχημα 1,5 τόνου» τόνισε ο δημοτικός σύμβουλος Ζορντι Μαρτί σε συνέντευξη Τύπου, που δόθηκε τον Δεκέμβριου του 2022, όταν αποφασίστηκε η επιβολή του φόρου. Μετά τις σχετικές γραφειοκρατικές διαδικασίες, ο φόρος τέθηκε σε εφαρμογή την άνοιξη του 2023.

«Καινοτόμος φόρος»

Ο δήμος της Βαρκελώνης διαφημίζει το μέτρο ως μία καινοτόμα και πρωτοπόρα απόφαση που δεν ισχύει πουθενά αλλού στην Ευρώπη και έχει στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη και τη στήριξη της τοπικής αγοράς. Αναλυτές εκτιμούν ότι και άλλοι μεγάλοι ευρωπαϊκοί δήμοι θα παρακολουθήσουν την πορεία του μέτρου με ενδεχόμενο να υιοθετήσουν ανάλογες αποφάσεις.

Από την πλευρά τους, οι εταιρείες logistics της Βαρκελώνης- που πλήττονται έμμεσα από το μέτρο- κάνουν λόγο για μία αναχρονιστική απόφαση – «ρουσφέτι» προς τους εμπόρους της πόλης.

«Αυτός ο φόρος θα κάνει τις διαδικτυακές αγορές πιο ακριβές στη Βαρκελώνη από ότι σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις» δήλωσε στη DW ο Φρανσίσκο Αράντα, μέλος της Ένωσης Logistics. «Ποιο θα είναι το επόμενο βήμα; Να κλείσουν το wifi στην πόλη, ώστε ο κόσμος να μην μπορεί να κάνει διαδικτυακές αγορές;»

Η Ένωση UNO Logistica (μέλος της οποίας είναι η Amazon) κατήγγειλε ότι ο φόρος αποτελεί διάκριση κατά των μελών της και προειδοποίησε ότι οι επιχειρήσεις θα «υποστούν υψηλότερο κόστος ή θα το μετακυλήσουν στους πελάτες τους».

Διαβάστε ακόμη

7+1 «ανάσες» για τη διετία 2023-2024: Σε δημόσια διαβούλευση το ν/σ του ΥΠΕΘΟ

Ζημίες ή μηδενικά κέρδη δήλωσαν στην εφορία 2 στις 3 επιχειρήσεις

Πλαφόν ή έκτακτη φορολογία για τους ακτοπλόους, ο Χρυσοχοΐδης… ξεκίνησε με τους διοικητές, οι φωνές στα Μάρμαρα Παυλίδης, ο Ιβάν και το λιμάνι, ο Ναγκίμπ και η Μύκονος

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

 

Exit mobile version