Μια μικρή χώρα στην καρδιά της Ευρώπης φαίνεται να είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένη στην οικονομική ατζέντα του Τραμπ. Η Σλοβακία, που φέρει το προσωνύμιο «Ντιτρόιτ της Ευρώπης» λόγω της ακμάζουσας αυτοκινητοβιομηχανίας της, παράγει περισσότερα αυτοκίνητα κατά κεφαλήν από οποιαδήποτε άλλη χώρα στον κόσμο.

Η υπόσχεση του Τραμπ να επιβάλει έναν γενικό δασμό 10% ή 20% σε όλα τα αγαθά που εισέρχονται στις ΗΠΑ απειλεί να αμαυρώσει τη φήμη της κεντροευρωπαϊκής χώρας ως ηγέτιδα στην παραγωγή αυτοκινήτων.

Το γεγονός ότι η Ευρώπη δεν αναφέρθηκε στην πρώτη ανακοίνωση του Τραμπ για τους δασμούς θεωρείται ως ευχάριστη είδηση για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αν και το μπλοκ των 27 χωρών πιθανότατα ανησυχεί ότι είναι απλώς θέμα χρόνου να στρέψει ο Τραμπ την προσοχή του στον τομέα των αυτοκινήτων της περιοχής.

Αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα για τη Σλοβακία. Η χώρα των μόλις 5,5 εκατομμυρίων κατοίκων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το εμπόριο, με τα αυτοκίνητα να αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό κομμάτι των αμερικανικών εξαγωγών της και τον τομέα να απασχολεί έμμεσα πάνω από 250.000 άτομα.

Ερωτηθείς για το βαθμό στον οποίο η Σλοβακία θα πρέπει να ανησυχεί για την προοπτική των δασμών του Τραμπ, ο Βλαντιμίρ Βάνιο της Globsec δήλωσε: «Είναι ανησυχητικό. Αλλά προχωρούμε βλέποντας και κάνοντας».

Προσέθεσε ότι, ενώ φαίνεται ότι η Σλοβακία μπορεί να κάνει «πολύ λίγα» βραχυπρόθεσμα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας έχουν αποδειχθεί σχετικά καλές στην αντιμετώπιση των προκλήσεων στο παρελθόν.

Μαζί με τη Σλοβακία, η δοκιμαζόμενη από την κρίση αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας είναι πιθανό να είναι ιδιαίτερα ευάλωτη στους δασμούς του Τραμπ.

Η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης είναι μακράν ο μεγαλύτερος εξαγωγέας επιβατικών αυτοκινήτων της περιοχής προς τις ΗΠΑ, αντιπροσωπεύοντας εξαγωγές αξίας 23 δισεκατομμυρίων ευρώ πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η στατιστική υπηρεσία Eurostat και η ING Research. Αυτό αντιπροσωπεύει το 15% των συνολικών εξαγωγών της Γερμανίας προς τις ΗΠΑ.

Ο Ρίκο Λούμαν, οικονομολόγος ειδικός στις μεταφορές και τα logistics στην ολλανδική τράπεζα ING, δήλωσε ότι η προοπτική των αμερικανικών δασμών στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα είναι πιθανό να κάνει μια ήδη άσχημη κατάσταση στη Γερμανία ακόμη χειρότερη.

Η Σλοβακία, εν τω μεταξύ, είναι ο τρίτος μεγαλύτερος εξαγωγέας επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη προς τις ΗΠΑ, μαζί με τη Σουηδία, με εξαγωγές αξίας 4 δισεκατομμυρίων ευρώ προς τις ΗΠΑ το 2023.

Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι οι εξαγωγές επιβατικών αυτοκινήτων της Σλοβακίας αντιπροσωπεύουν σχεδόν τα τρία τέταρτα (74%) του συνολικού εξαγωγικού πακέτου της προς τις ΗΠΑ, γεγονός που καθιστά τη χώρα έντονα εκτεθειμένη στη διαφαινόμενη απειλή των δασμών του Τραμπ.

Ένα από αυτά τα κυριότερα ζητήματα, όμως, οφείλεται στην Κίνα. Οι Ευρωπαίοι νομοθέτες προσπαθούν να «βάλουν πλάτη», απαγορεύοντας στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η BYD, να διεισδύσουν υπερβολικά στην ευρωπαϊκή αγορά, τόσο από πλευράς πωλήσεων όσο και επενδύσεων.

Από την άλλη, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής παρέπεμψε το CNBC σε πρόσφατη δήλωση της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η οποία συνεχάρη τον Τραμπ για την εκλογική του νίκη, όταν της ζητήθηκε να σχολιάσει την προοπτική των αμερικανικών δασμών. «Η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι κάτι περισσότερο από απλοί σύμμαχοι», ανέφερε στις 6 Νοεμβρίου.

«Ας εργαστούμε από κοινού για μια διατλαντική σχέση που συνεχίζει να προσφέρει πολλά στους πολίτες μας. Εκατομμύρια θέσεις εργασίας και δισεκατομμύρια σε εμπόριο και επενδύσεις σε κάθε πλευρά του Ατλαντικού εξαρτώνται από τη δυναμική και τη σταθερότητα της οικονομικής μας σχέσης», προσέθεσε χαρακτηριστικά.

Διαβάστε ακόμη

Στα ύψη η τιμή του καφέ – Προβλήματα με τα χρέη παραγωγών στη Βραζιλία

Μετρό Θεσσαλονίκης: Λίγο πριν πατηθεί… το κουμπί της εκκίνησης (pics)

Τι φέρνει η απόφαση ESM/EFSF για το ελληνικό χρέος

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα