Για την «απειλή» ενός ακόμα μεγάλου συνασπισμού μεταξύ Χριστιανοδημοκρατών και Σοσιαλδημοκρατών προειδοποιεί το Γερμανικό Συμβούλιο Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων, μετά τις πρόωρες εκλογές του Φεβρουαρίου.

Σε συνέντευξή της στην εφημερίδα Funke Mediengruppe, η πρόεδρος του Συμβουλίου, Monika Schnitzer, εξέφρασε την εκτίμηση ότι ένας τέτοιος συνασπισμός «ενέχει τον κίνδυνο στασιμότητας των μεταρρυθμίσεων και περαιτέρω απώλειας της ευημερίας».

«Το κύριο καθήκον μιας νέας κυβέρνησης είναι να μειώσει την αβεβαιότητα» δήλωσε η Schnitzer, τονίζοντας ότι μεταξύ των κρίσιμων μεταρρυθμίσεων που δεν θα μπορέσει να αποφύγει η επόμενη κυβέρνηση είναι η μεταρρύθμιση του λεγόμενου «φρένου χρέους», το οποίο θέτει αυστηρά όρια στον κρατικό δανεισμό.

«Ακόμα και μικρές μεταρρυθμίσεις θα μπορούσαν να παρέχουν σημαντικό περιθώριο ελιγμών» είπε. «Αυτό που είναι πολύ σημαντικό στη μεταρρύθμιση του φρένου χρέους είναι να υπάρξει νομική δέσμευση ότι τα πρόσθετα χρήματα θα δαπανηθούν αποκλειστικά σε επενδύσεις με μελλοντικό προσανατολισμό – όπως οι άμυνα, υποδομές, εκπαίδευση», δήλωσε η Schnitzer. «Δεν θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν για την πληρωμή ενός συνταξιοδοτικού πακέτου» ξεκαθάρισε.

Οι προτάσεις για το φρένο χρέους

Το Γερμανικό Συμβούλιο Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (GCEE) προωθεί -εδώ και πάνω από έναν χρόνο- τη μεταρρύθμιση του φρένου χρέους, που αναγκάζει την εκάστοτε γερμανική κυβέρνηση να περιορίζει το έλλειμμα στο 0,35% του ΑΕΠ.

Οι προτάσεις, που εγκρίθηκαν ομόφωνα, προβλέπουν τρεις βασικούς άξονες:

  • την εισαγωγή μιας μεταβατικής φάσης μετά από μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης
  •  την αύξηση των ορίων του ελλείμματος όταν οι δείκτες χρέους είναι χαμηλοί
  • την θωράκιση της κυκλικής προσαρμογής έναντι αναθεωρήσεων

«Οι προσαρμογές αυτές θα αυξήσουν την ευελιξία της δημοσιονομικής πολιτικής χωρίς να θέσουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών» αναφέρει το Σημείωμα Πολιτικής του GCEE που παρουσιάστηκε τον Ιανουάριο του 2024.

To GCEE προτείνει τα όρια του ελλείμματος να εξαρτώνται από το επίπεδο του λόγου του χρέους της γενικής κυβέρνησης. Εάν ο λόγος του χρέους είναι κάτω από το 60% του ΑΕΠ, το όριο για το διαρθρωτικό έλλειμμα θα πρέπει να είναι 1% του ΑΕΠ. Μεταξύ του 60% και 90%, θα πρέπει να επιτρέπεται έλλειμμα 0,5% του ΑΕΠ.

Για το 90% του δημόσιου χρέους και άνω, θα πρέπει να επιτρέπεται μόνο το προηγούμενο όριο του 0,35%.
To 2024 το γερμανικό χρέος ανήλθε σε 64% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

«Τα όρια του ελλείμματος που επιτρέπουν υψηλότερο δανεισμό από ό,τι προηγουμένως σε χαμηλά ποσοστά χρέους διευρύνουν μετριοπαθώς τον δημοσιονομικό χώρο χωρίς να θέτουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα», δήλωσε η Veronika Grimm, μέλος του ΔΣ του GCEE.

Μείωση του ποσοστού γενικού κυβερνητικού χρέους-προς- ΑΕΠ μέσω του φρένου χρέους, πηγή: GCEE

Η κυκλική προσαρμογή θα πρέπει να μεταρρυθμιστεί έτσι ώστε οι κυκλικές ανάγκες να αντικατοπτρίζονται καλύτερα και οι αναθεωρήσεις να γίνονται λιγότερο συχνές, τονίζει επίσης το GCEE.

«Η βελτίωση της κυκλικής προσαρμογής δεν θα πρέπει να διευρύνει το διαρθρωτικό περιθώριο για το χρέος, αλλά να αντικατοπτρίζει τις κυκλικές δημοσιονομικές ανάγκες κατά την κατάρτιση του προϋπολογισμού» εξήγησε ο οικονομολόγος Martin Werding.

*κεντρική φωτογραφία: H πρόεδρος του Γερμανικού Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων, GCEE

Διαβάστε ακόμη

ΥΠΕΘΟ: «Στοίχημα» για δηλώσεις εισοδήματος χωρίς παράταση

Κυριάκος Μητσοτάκης: Σήμερα στο Κάιρο για την τριμερή Ελλάδας – Κύπρου – Αιγύπτου

Οικογένεια Φιλίππου: Αλλάζει το όνομα στην πρώην ΕΒΓΑ και ρίχνει νέα κεφάλαια

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα