Σε απεργία στο Βέλγιο, την Ισπανία και την Πορτογαλία προχώρησαν σήμερα μέλη πληρωμάτων καμπίνας της Ryanair, σε μια διαμάχη για τους μισθούς και τις εργασιακές συνθήκες, στο τελευταίο κύμα απεργιακών κινητοποιήσεων από εργαζομένους σε διάφορους κλάδους στην Ευρώπης.
Το άλμα του πληθωρισμού σε όλη την ήπειρο είχε ως αποτέλεσμα εκατομμύρια εργαζόμενοι να παλεύουν με το αυξανόμενο κόστος διαβίωσης, οδηγώντας τα εργατικά συνδικάτα να ζητούν υψηλότερες μισθολογικές αυξήσεις, που συχνά συνοδεύονταν από προκηρύξεις απεργιών.
Αερομεταφορείς και εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων επίσης αντιμετωπίζουν ελλείψεις εργατικού προσωπικού για να μπορέσουν να διαχειριστούν επαρκώς τη ροή επιβατών, καθώς η ζήτηση για ταξίδια ανάκαμψε με τον τερματισμό των περισσότερων περιορισμών της πανδημίας. Εργαζόμενοι σε πολλές άλλες αεροπορικές εταιρείες, όπως η British Airways, επίσης σχεδιάζουν απεργίες φέτος το καλοκαίρι.
Τα συνδικάτα των πληρωμάτων καμπίνας της Ryanair στο Βέλγιο, την Ισπανία και την Πορτογαλία προκήρυξαν τριήμερη απεργία ξεκινώντας σήμερα. Το προσωπικό στη Γαλλία και την Ιταλία αναμενόταν να απέχει από την εργασία του το σαββατοκύριακο. Τα πληρώματα στην Ισπανία αναμένεται να απεργήσουν και πάλι στις 30 Ιουνίου και την 1-2 Ιουλίου.
Εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία δεν σέβεται τους τοπικούς εργασιακούς νόμους που αφορούν σε θέματα όπως ο κατώτατοε μισθός και καλούν τους επικεφαλής της Ryanair να βελτιώσουν τις εργασιακές συνθήκες. «Οι συνθήκες είναι τρομερές», δήλωσε ο Ρικάρντο Πεναρόιας, πρόεδρος του SNPVAC, του συνδικάτου που προκήρυξε την απεργία στην Πορτογαλία. «Τα μέλη πληρώματος δεν επιτρέπεται να πάρουν ούτε ένα μπουκάλι νερό εν ώρα πτήσης».
Η Ryanair δεν απάντησε άμεσα σε αίτημα για σχόλιο σήμερα, αλλά την περασμένη εβδομάδα δήλωσε στο Reuters ότι είχε διαπραγματευτεί εργασιακές συμφωνίες που καλύπτουν το 90% του προσωπικού σε όλη την Ευρώπη και ότι δεν αναμένει εκτεταμένα προβλήματα φέτος το καλοκαίρι.
Σπιράλ μισθών – τιμών
Μεγάλο μέρος των κινητοποιήσεων αφορά στον κλάδο των μεταφορών, ενώ καλείται να διαχειριστεί την επιστροφή στα ταξίδια μετά τα lockdown της πανδημίας. Γαλλικά συνδικάτα προχώρησαν σήμερα από κοινού σε προκήρυξη πανεθνικής απεργίας των εργαζομένους στους σιδηροδρόμους στις 6 Ιουλίου, ενώ αυτή την εβδομάδα οι κινητοποιήσεις παρέλυσαν και το σιδηροδρομικό δίκτυο της Βρετανίας.
Υπάρχουν ενδείξεις ότι η αναστάτωση εξαπλώνεται και σε άλλους κλάδους -το γαλλικό συνδικάτο CGT έχει προκηρύξει 24ωρη απεργία για σήμερα ζητώντας υψηλότερους μισθούς για τους εργαζόμενους σε διυλιστήρια πετρελαίου μετά την κατάρρευση συνομιλιών με την εταιρία TotalEnergies.
Με τον πληθωρισμό να ξεπερνά το 8% στην ευρωζώνη, στη Βρετανία να κινείται στο υψηλό 40 ετών του 9,1% και σε κάποιες οικονομίες της κεντρικής και της ανατολικής Ευρώπης να διαμορφώνεται σε διψήφια ποσοστά, οι αξιωματούχοι ανησυχούν ότι δημιουργείται ένα σπιράλ μισθών – τιμών, στο οποίο οι υψηλότερες μισθολογικές διεκδικήσεις εντείνουν τις πληθωριστικές πιέσεις.
Η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Κριστίν Λαγκάρντ έχει προειδοποιήσει ότι όσο περισσότερο ο πληθωρισμός διατηρείται υψηλός, τότε πιθανότερο είναι να επηρεάσει τις μισθολογικές διαπραγματεύσεις. Συνδικάτα πιλότων και πληρωμάτων καμπίνας στην Brussels Airlines, τη βέλγικη θυγατρική της Lufthansa, επίσης ξεκίνησαν απεργία χθες. Σε τρεις ημέρες, η Brussels Airlines αναμένεται ότι θα ακυρώσει περίπου το 60% των 533 πτήσεών της.
Το Βέλγιο πιθανόν να είναι αυτό που θα υποστεί το μεγαλύτερο πλήγμα από την απεργία της Ryanair, με τοπικά μέσα ενημέρωσης να αναφέρουν ότι θα ακυρωθούν 127 πτήσεις στο αεροδρόμιο Σαρλερουά, επηρεάζοντας 21.000 επιβάτες. Δέκα ακόμα πτήσεις της Ryanair ανά ημέρα αναμένεται να ακυρωθούν στο αεροδρόμιο των Βρυξελλών.
Στη Λισαβόνα, δύο πτήσεις ακυρώθηκαν σήμερα μέχρι στιγμής, και οι δύο με προορισμό τις Βρυξέλλες. Συνολικά, 18 πτήσεις της Ryanair μεταξύ των Βρυξελλών και ισπανικών πόλεων προγραμματισμένες για σήμερα και αύριο ακυρώθηκαν, σύμφωνα με το ισπανικό συνδικάτο ιπτάμενων φροντιστών USO. Στην Ισπανία, η κυβέρνηση ανάγκασε την εταιρεία να πραγματοποιήσει το 73%-82% των πτήσεων κατά την περίοδο της απεργίας για να προσφέρει τις ελάχιστες υπηρεσίες, αναγκάζοντας τους περισσότερους να εργαστούν.
Ο Ερνέστο Ιγκλέσιας, από το USO, δήλωσε ότι η απόφαση της κυβέρνησης περιορίζει το δικαίωμα των εργαζομένων στην απεργία. Σχολιάζοντας την κατάσταση στην Ισπανία, ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair Έντι Γουίλσον δήλωσε ότι οι εργαζόμενοι εκεί ζητούν αύξηση μισθών 165%. Το συνδικάτο SNPVAC ανέφερε ότι από τα πορτογαλικά αεροδρόμια δεν θα ακυρωθούν πολλές πτήσεις, καθώς η εταιρεία είχε εργαζόμενους σε αναμονή και ζήτησε από πληρώματα καμπίνας σε άλλες χώρες να τους αντικαταστήσουν. Σύμφωνα με τη Ryanair, η SNPVAC εκπροσωπεί μόνο το 3% του προσωπικού της στην Πορτογαλία.
Διαβάστε ακόμη
JP Morgan: Οι θέσεις ρεκόρ των μετρητών στα χαρτοφυλάκια δίνουν στήριξη σε μετοχές και ομόλογα
Χάμπεκ: H έλλειψη φυσικού αερίου θα κλείσει τις βιομηχανίες και θα οδηγήσει σε φτωχοποίηση
Σκρέκας: Συνάντηση με τους εκπροσώπους των ενεργειακών επιχειρήσεων της Γαλλίας για τις ΑΠΕ