Σε αναζήτηση αναπτυξιακής και οικονομικής τόνωσης βρίσκεται η ιταλική πόλη Τορίνο, έδρα του παλαιότερου εργοστασίου αυτοκινήτων της Ευρώπης, αυτό της Fiat.
Πρόκειται για ακόμα μία αυτοκινητοβιομηχανία που παλεύει να αντιμετωπίσει το κόστος της ηλεκτροκίνησης, τη χαμηλή ζήτηση και τον ανταγωνισμό από την Κίνα, όπως άλλες ευρωπαϊκές που έχουν οδηγηθεί στην παρακμή, συμπαρασύροντας την τοπική οικονομία.
Στους πρόποδες των Άλπεων, στη βορειοδυτική Ιταλία, το Τορίνο είναι το μέρος όπου η Fiat, που σήμερα ανήκει στην πολυεθνική Stellantis συνιδρύθηκε από την οικογένεια Agnelli πριν από 125 χρόνια.
Το ιστορικό εργοστάσιο Mirafiori είναι πλέον σχεδόν πάντα κλειστό και άδειο. Το εργοστάσιο κατασκευάζει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης Fiat 500 και δύο σπορ αυτοκίνητα Maserati, αλλά λόγω της χαμηλής ζήτησης, η παραγωγή έχει ανασταλεί για μεγάλο μέρος του έτους και 2.800 εργαζόμενοι βρίσκονται σε άδεια με μειωμένες αποδοχές.
Προκειμένου να επιβιώσει, η Fiat επέτρεψε στην ιταλική της ταυτότητα να αποδυναμωθεί καθώς εξαγόρασε και στη συνέχεια συγχωνεύτηκε με την Chrysler το 2014, δημιουργώντας τη Fiat Chrysler Automobiles (FCA), και ενώθηκε με την κατασκευάστρια Peugeot PSA για να σχηματίσει τη Stellantis το 2021.
Εντωμεταξύ το Τορίνο έχασε τέσσερα από τα εργοστάσιά του τα τελευταία 40 χρόνια, ξεκινώντας με το Lingotto το 1982, διάσημο για την πίστα δοκιμών στην οροφή του, η οποία εμφανίζεται στην κλασική βρετανική ταινία της δεκαετίας του 1960 «The Italian Job» ως και το Grugliasco που έχασε πέρυσι.
Από το Mirafiori, σύμβολο κάποτε της δύναμης της Fiat, που απασχολούσε περίπου 60.000 άτομα και παρήγαγε έως και 1 εκατομμύριο αυτοκίνητα ετησίως, συμπεριλαμβανομένου του αρχικού Fiat 500 στη δεκαετία του 1960, έχει μείνει μόνο η «σκιά» του.
Περίπου 2,2 εκατομμύρια άνθρωποι ζουν στο Τορίνο και τα προάστιά του, όπου είναι «κοινό μυστικό» ότι η πόλη αντιμετωπίζει την παρακμή και αναζητά νέους τρόπους τόνωσης.
Αντικατοπτρίζοντας τις προκλήσεις σε ολόκληρο τον κλάδο που επηρεάζουν επίσης τον ηγέτη της ευρωπαϊκής αγοράς Volkswagen, η ιταλική παραγωγή της Stellantis αναμένεται να πέσει κάτω από τα 500.000 οχήματα φέτος, το χαμηλότερο επίπεδο από το 1958.
Το Mirafiori είναι πλέον το τελευταίο εργοστάσιο αυτοκινήτων που «λειτουργεί» στο Τορίνο, με το εργατικό δυναμικό του να βρίσκεται ως επί το πλείστον σε αδράνεια και να πλησιάζει στη συνταξιοδότηση. Ο μέσος όρος ηλικίας τους είναι 57-58, λένε τα συνδικάτα, ενώ οι νεότερες γενιές δεν προσελκύονται πλέον από τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η μετατόπιση από τη Fiat στη Stellantis σημαίνει ότι το Τορίνο δεν είναι πια ο κύριος κόμβος για τη μηχανική και την ανάπτυξη προϊόντων. Τα πιο πρόσφατα Fiat, Alfa Romeo και Lancia είναι σχεδιασμένα στην Ιταλία, αλλά χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον κινητήρες και πλατφόρμες γαλλικής προέλευσης.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, δήλωσε ότι η κατασκευή ενός από αυτά – της Alfa Romeo Junior – στην Ιταλία και όχι στην Πολωνία θα προσέθετε 10.000 ευρώ στη λιανική τιμή του.
Το εργοστάσιο κατασκευάζει κιβώτια ταχυτήτων για ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα, φιλοξενεί ένα κέντρο ανακύκλωσης ανταλλακτικών αυτοκινήτων και ένα εργαστήριο τεχνολογίας μπαταριών, ενώ θα ξεκινήσει την παραγωγή μιας νέας υβριδικής έκδοσης του Fiat 500 στα τέλη του 2025.
Το Τορίνο θα μπορούσε επίσης να επωφεληθεί εάν η κυβέρνηση προσελκύσει μια άλλη αυτοκινητοβιομηχανία στην Ιταλία, τερματίζοντας το καθεστώς της Stellantis ως του μοναδικού μεγάλου εθνικού παραγωγού αυτοκινήτων. Συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη με την κινεζική Dongfeng Motor Group και την Chery.
Στροφή σε άλλους οικονομικούς κλάδους
Η πόλη έχει προσπαθήσει να επαναπροσδιοριστεί ως τουριστικός προορισμός προβάλλοντας το γραφικό της κέντρο, τα κορυφαία μουσεία και το φαγητό, καθώς και την εγγύτητα στις Άλπεις, αλλά και ως κόμβος γνώσης, μετρώντας περισσότερα από δώδεκα πανεπιστήμια και ακαδημίες.
Φιλοξενεί επίσης μια ακμάζουσα αεροδιαστημική βιομηχανία και τη Γιουβέντους, τη διάσημη ποδοσφαιρική ομάδα της Ιταλίας.
Ωστόσο, με 50.000 έως 60.000 θέσεις εργασίας στην περιοχή να εξακολουθούν να συνδέονται με την αυτοκινητοβιομηχανία, το κλίμα είναι ζοφερό καθώς οι εργαζόμενοι της Stellantis προετοιμάζονται για εθνική απεργία και πορεία στη Ρώμη αύριο Παρασκευή για να πιέσουν την κυβέρνηση και την εταιρεία να διασφαλίσουν τις θέσεις εργασίας.
Πολλοί γονείς εφήβων, πάντως, προβλέπουν ότι το μέλλον τους δεν θα είναι στο Τορίνο, ούτε καν στην Ιταλία.
Διαβάστε ακόμη
Πιτσιλής (ΑΑΔΕ): Στα €830 εκατ. τα φορολογικά έσοδα από τη βραχυχρόνια μίσθωση
Τράπεζα της Ελλάδος: Προσοχή στα νέα κόκκινα δάνεια – To χρέος δεν εξαφανίστηκε
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα