Η φιλόδοξη δέσμευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να τερματίσει τις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035 βρίσκεται πλέον υπό σοβαρή αμφισβήτηση.  Η Κομισιόν υποχώρησε στις πιέσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας για ελαστικοποίηση των περιβαλλοντικών στόχων, ανοίγοντας τον δρόμο για ακόμα περισσότερες διεκδικήσεις από τους λομπίστες και τους πολιτικούς συμμάχους του κλάδου.

Ο αρχικός σχεδιασμός αποτελούσε προτεραιότητα της προηγούμενης Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία είχε δεσμευτεί για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Όμως, ο πόλεμος στην Ουκρανία, η άνοδος του λαϊκισμού, η οικονομική στασιμότητα και τα προβλήματα βιωσιμότητας του αυτοκινητικού κλάδου έχουν οδηγήσει τις Βρυξέλλες σε αλλαγή του αρχικού σχεδιασμού.

Μεγάλη νίκη για την αυτοκινητοβιομηχανία

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες σημείωσαν μια τεράστια πολιτική νίκη αυτή την εβδομάδα, όταν η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, συμφώνησε να αναθεωρήσει πρόωρα τη νομοθεσία του 2035 στο πλαίσιο του σχεδίου διάσωσης της προβληματικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Αυτή η απόφαση έδωσε θάρρος στις αυτοκινητοβιομηχανίες να πιέσουν για ακόμη περισσότερες παραχωρήσεις.

«Δώστε τους αυτοκινητοβιομήχανους ένα εκατοστό και θα πάρουν ένα μίλι», δήλωσε η Τζούλια Πολισκανόβα, επικεφαλής της ΜΚΟ Transport & Environment. «Η Πράσινη Συμφωνία κινδυνεύει να διαλυθεί κομμάτι-κομμάτι, αν οι νομοθέτες δεν τη στηρίξουν αποφασιστικά». Σύμφωνα με το Politico, αν και η Πράσινη Συμφωνία εγκρίθηκε το 2023 από όλα τα κράτη-μέλη, παρά την αντίσταση της Γερμανίας, έχει μετατραπεί πλέον σε πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης.

Πολιτικές πιέσεις και αμφισβητήσεις

Τους τελευταίους μήνες, οι εκλογές σε όλη την ΕΕ έχουν ενισχύσει τις φωνές που ζητούν την αποδυνάμωση ή ακόμα και την κατάργηση της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (EPP), στο οποίο ανήκει και η φον ντερ Λάιεν, έχει υποσχεθεί να ανατρέψει τη νομοθεσία. Στη Γερμανία, η ανησυχία για τη φθίνουσα πορεία της αυτοκινητοβιομηχανίας συνέβαλε στην εκλογική επιτυχία του Χριστιανοδημοκράτη Φρίντριχ Μερτς, ο οποίος έχει δεσμευθεί να καταργήσει τον νόμο.

Η Γερμανία πιέζει για εξαίρεση των e-fuels (συνθετικά καύσιμα), παρότι παραμένουν ακριβά και δεν παράγονται σε μεγάλες ποσότητες. Η Ιταλία ζητά εξαίρεση για τα βιοκαύσιμα, παρά τις ανησυχίες για αποψίλωση δασών, απώλεια βιοποικιλότητας και διάβρωση του εδάφους. Υποστήριξη σε αυτό το αίτημα παρέχει και η Πολωνία.

Παρασκηνιακές πιέσεις και ανατροπές

Στο Παρίσι, πολιτικοί παράγοντες πανηγύρισαν την ανακοίνωση της Κομισιόν για χαλάρωση των φετινών στόχων εκπομπών. Ο Γάλλος αντιπρόεδρος της Επιτροπής, Στεφάν Σεζουρνέ, επισκέφθηκε εργοστάσιο της Renault, όπου γιορτάστηκε η απόφαση να βασιστούν οι στόχοι εκπομπών σε τριετή μέσο όρο αντί για τα δεδομένα του 2024, γεγονός που ευνοεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν μείνει πίσω στις πωλήσεις καθαρών οχημάτων.

«Ήμουν πιθανώς ο πρώτος που το έθεσε στο τραπέζι», δήλωσε ο CEO της Renault, Λούκα ντε Μέο, ο οποίος στο παρελθόν ήταν πρόεδρος του λόμπι της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας ACEA. Ο ίδιος χαιρέτισε και την ενίσχυση της «τεχνολογικής ουδετερότητας», δηλαδή τη μη αποκλειστική στροφή στα ηλεκτρικά οχήματα.

Ωστόσο, όχι όλοι οι κατασκευαστές ήταν ικανοποιημένοι. Η σουηδική Volvo, που ανήκει στη κινεζική Geely, ήθελε να διατηρηθούν οι αρχικοί στόχοι εκπομπών, υποστηρίζοντας ότι εταιρείες που έχουν ήδη κάνει επενδύσεις σε καθαρά οχήματα δεν πρέπει να ζημιωθούν από αλλαγές της τελευταίας στιγμής.

Η μάχη για την αναθεώρηση του 2035 ξεκινά

Η Κομισιόν συμφώνησε να μεταφέρει την προγραμματισμένη αναθεώρηση του νόμου του 2035 από το 2026 στο 2024, κάνοντας έτσι πιο εύκολη την αλλαγή της νομοθεσίας. Οι επικριτές της απαγόρευσης το εκλαμβάνουν ως ευκαιρία για πλήρη ανατροπή της.

Ο Ιταλός υπουργός Βιομηχανίας Αντόλφο Ούρσο δήλωσε ότι η ΕΕ πρέπει «να σταματήσει την τρέλα της Πράσινης Συμφωνίας». Στη Γερμανία, ο εκπρόσωπος μεταφορών του CDU, Τόμας Μπάρεϊς, ανέφερε: «Η μεγαλύτερη απειλή για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία δεν είναι πλέον η Κίνα, αλλά οι υπερβολικοί κανονισμοί της ΕΕ».

Το μέλλον της νομοθεσίας κρέμεται από μια κλωστή

Οι υπέρμαχοι της απαγόρευσης κινητήρων εσωτερικής καύσης αντιδρούν στην αποδυνάμωση της νομοθεσίας, προειδοποιώντας για τις συνέπειες στην κλιματική στρατηγική της ΕΕ. Ο Πράσινος ευρωβουλευτής Μίχαελ Μπλος χαρακτήρισε την απόφαση της Επιτροπής «άνοιγμα του κουτιού της Πανδώρας». Ο Σοσιαλιστής ευρωβουλευτής Φρανσουά Καλφόν προειδοποίησε ότι η προγραμματισμένη αναθεώρηση της νομοθεσίας δεν πρέπει να μετατραπεί σε «παράθυρο εξόδου από τον στόχο του 2035».

Διαβάστε ακόμη 

Barclays: Σε σταυροδρόμι οι αγορές υπό την απειλή των δασμών Τραμπ (γραφήματα) 

Ελένη Τσατσαρωνάκη (Το Μάννα): Tο εργοστάσιο στην Αττική και η στροφή στο snacking (pics) 

Φυσικό αέριο: Οι τιμές στην Ευρώπη πέφτουν λόγω άφθονων ροών LNG και… καιρού (γράφημα) 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα