Αύξηση των πωλήσεων σε εκπτωτικά καταστήματα, αναζήτηση των καλύτερων προσφορών, μείωση εξόδων, άνθιση της αγοράς μεταχειρισμένων. Απέναντι στον πληθωρισμό που πλήττει την Ευρώπη εδώ και πολλούς μήνες, οι καταναλωτές προσπαθούν να προσαρμόσουν τις συνήθειές τους, προκειμένου να διατηρήσουν όσο το δυνατόν περισσότερη από την αγοραστική τους δύναμη.
Σε μια μάλλον χαρακτηριστική εξέλιξη, στη Βρετανία, όπου ο πληθωρισμός αγγίζει το 10%, η γερμανική Aldi έγινε στην αρχή της σχολικής χρονιάς η 4η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στη χώρα, πίσω από την Tesco, την Sainsbury’s και την Asda, ξεπερνώντας τη Morrisons.
Η κίνηση αυτή είναι κοινή σε όλη την Ευρώπη: Τα λιγότερα ακριβά καταστήματα ή αυτά που θεωρούνται λιγότερο ακριβά, κερδίζουν αυτή τη στιγμή πολλούς νέους πελάτες.
«Στη Γαλλία κερδίζουμε 500.000 πελάτες σε κάθε περίοδο» που αναλύεται από την εταιρεία Kantar, εξήγησε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Μισέλ Μπιερό, εκτελεστικός διευθυντής πωλήσεων στη Lidl.
«Τα εμπορικά που λειτουργούν σήμερα καλύτερα είναι η Leclerc, η Aldi, η Lidl και η Hyper U, που είναι σήμερα οι λιγότερο ακριβές», εκτίμησε ο Μισέλ-Εντουάρ Λεκλέρ, πρόεδρος της επιτροπής στρατηγικής στα καταστήματα E.Leclerc.
Σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο, για να είναι ανταγωνιστική η Carrefour, η οποία θεωρείται πιο ακριβή από τους ειδικούς του κλάδου, επέμεινε στις αρχές Νοεμβρίου στην εκπτωτική της προσφορά κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του δικού σχεδιασμού για τα επόμενα χρόνια.
Στην Ισπανία, όπου τα προϊόντα τροφίμων αυξήθηκαν πάνω από 15% σε ένα έτος, η Mercadona, που βρίσκεται κάπου στο μέσον μεταξύ των εκπτωτικών εταιρειών και των σούπερ μάρκετ (με μεγάλη επιφάνεια πωλήσεων, αλλά με αρκετά μειωμένη ποικιλία), διατηρεί πάνω από το ένα τέταρτο της αγοράς, πολύ μπροστά από την Carrefour (9,6%) και τη Lidl (5,8%). Αλλά σύμφωνα με την Kantar, ο ανταγωνισμός με την τελευταία και την Aldi έχει ενταθεί τους τελευταίους μήνες.
Προτεραιότητες και ευκαιρίες
Άλλο ένα αντανακλαστικό των καταναλωτών είναι η ιεράρχηση των εξόδων, συνειδητή ή ασυνείδητη. «Όλα αυτά που είναι μη απαραίτητα προϊόντα, για παράδειγμα το κρασί ή η σαμπάνια, το μέλι, τα προϊόντα ομορφιάς», είναι αρκετά μειωμένα, σημείωσε ο Στεφάν Ροζέ της Kantar.
Ωστόσο, δεν έχουν όλοι οι καταναλωτές τις ίδιες προτεραιότητες. Σύμφωνα με τον ειδικό, στην Κίνα ή τη Νότια Κορέα, για παράδειγμα, το κομμάτι των προϊόντων ομορφιάς θεωρείται πιο σημαντικό απ’ ό,τι στην Ευρώπη.
Τα γλυκά και τα μικρά δώρα ανήκουν επίσης στο είδος των αγορών που οι μειώσεις είναι προφανείς μεταξύ των πελατών. «Οι πωλήσεις μας για προϊόντα εκτός τροφίμων είναι σαφώς μειωμένες», δηλώνει ο Μισέλ Μπιερό.
Παράλληλα, τα ρούχα για τα παιδιά που μεγαλώνουν συνεχίζουν να πωλούνται, αλλά τα ενδύματα ενηλίκων σημειώνουν πολύ λιγότερη επιτυχία. Ακόμη, το ενδιαφέρον για μαστορέματα και εργασίες ανακαίνισης, που βρέθηκαν στο επίκεντρο κατά την πανδημία Covid-19, όταν όλοι λόγω της καραντίνας ασχολούνταν με το σπίτι τους, έχει περιοριστεί.
«Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, ο όγκος των πωλήσεων μειώνεται με τον πληθωρισμό», δηλώνει η Εμιλί Μαγιέρ, ειδικός σε προϊόντα μεγάλης κατανάλωσης στην εταιρία IRI. Δήλωσε ωστόσο ότι «δεν πρέπει να τα συνδέουμε όλα με τον πληθωρισμό», αυτή η μείωση μπορεί επίσης να εξηγηθεί από τις υψηλότερες πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ το 2021, όταν ο Covid απέτρεπε όσους ήθελαν να γευματίσουν εκτός σπιτιού.
Οι λογαριασμοί περνούν από «κόσκινο»
Ακόμη, αντί να μειώσουν τα ψώνια τους, πολλοί καταναλωτές βάζουν σε τάξη τα επαναλαμβανόμενα έξοδά τους, όπως τους λογαριασμούς τηλεφώνου, την ασφάλιση αυτοκίνητου και τη συνδρομή στο γυμναστήριο. Επίσης, πολλοί είναι εκείνοι που προχωρούν σε επαναδιαπραγμάτευση του στεγαστικού δανείου τους και της ασφάλισης κατοικίας.
Όπως αναφέρει το γαλλικό περιοδικό ‘60 millions de consommateurs’, το όφελος από όλα τα παραπάνω μπορεί να φτάσει σε εκατοντάδες ευρώ τον μήνα. Την ίδια στιγμή, καθώς τα έξοδα «περνούν από κόσκινο» και ιεραρχούνται, γίνεται το ίδιο για τα έσοδα, αφού μείωση της αγοραστικής δύναμης με φόντο την αλματώδη αύξηση του πληθωρισμού τροφοδοτεί μισθολογικά αιτήματα σε όλη την Ευρώπη, με γενικές απεργίες σε διάφορες χώρες.
Διαβάστε ακόμη
Ιntrakat: Ο αιφνιδιασμός Κούτρα, η κεφαλαιακή ενίσχυση και η επόμενη μέρα στις κατασκευές
Πόσα τριαντάφυλλα χωράνε στο πιο διάσημο άρωμα όλων των εποχών; (video)
Bitcoin: Πάνω από 100 εκατομμύρια άνθρωποι χάνουν τα λεφτά τους