To 2023 ήταν μία καλή χρονιά. Το 2024 μία δύσκολη χρονιά. Το 2025 θα είναι μία χρονιά προκλήσεων. Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγουν οι περισσότερες προβλέψεις για την πορεία του τομέα των logistics στην Ευρώπη το 2025, αφού ο κλάδος συνεχίζει να υφίσταται τις συνέπειες της αργής οικονομικής ανάπτυξης κυρίως σε Γερμανία και Γαλλία, αλλά και της στροφής των καταναλωτών σε υπηρεσίες- με αντίστοιχο περιορισμό των αγορών αγαθών.

«Το πρώτο εξάμηνο του 2024 χαρακτηρίστηκε από βραδύτερη από την αναμενόμενη ανάπτυξη στην Αμερική και στην Ευρώπη» αναφέρει η έκθεση «Global Contract Logistics Market Size & Forecasting: 2024-2028» της εξειδικευμένης εταιρείας ερευνών Ti.

«Αν και ο πληθωρισμός έχει μειωθεί, η ανάκαμψη δεν είναι άμεση και αισθητή, ενώ τα συνεχιζόμενα γεωπολιτικά ζητήματα στην Ερυθρά Θάλασσα και την Ευρώπη έχουν αποδυναμώσει τη ζήτηση» εξηγεί η έκθεση που προσθέτει:

«Οι αναδυόμενες οικονομίες στην Ασία έχουν δώσει ώθηση στην ανάπτυξη, με την Ti να προβλέπει ανάπτυξη 7,1% σε ετήσια βάση το 2024 και 7,2% το 2025. Η Βόρεια Αμερική αναμένεται να αναπτυχθεί πιο αργά με ρυθμό 1,7% το 2024 και 3,2% το 2025.

Η Ευρώπη κρατάει πίσω την παγκόσμια ανάπτυξη με εκτιμήσεις για 0,7% σε ετήσια βάση το 2024 και 1,8% το 2025.»

Υπηρεσίες και όχι αγαθά

«Ο τομέας των οδικών μεταφορών έχει αντιμετωπίσει σημαντικές προκλήσεις τα τελευταία χρόνια, καθώς οι καταναλωτές στράφηκαν προς τις δαπάνες για υπηρεσίες, οδηγώντας σε μειωμένη ζήτηση για αγαθά» εξηγεί σε άρθρο του ο Ρίκο Λούμαν, ανώτερος οικονομολόγος της ING στο τμήμα μεταφορών και Logistics. Όπως προβλέπει, «ο όγκος των οδικών μεταφορών θα ανακάμψει ελαφρώς κατά 0,5%, ενώ η ανάπτυξη αναμένεται να αυξηθεί στο 1% το 2025. Ωστόσο, η ανάκαμψη του κλάδου θα συνεχίσει να υστερεί σε σχέση με τους μακροπρόθεσμους μέσους ρυθμούς ανάπτυξης».

Ανάλογη εικόνα καταγράφει και η εξειδικευμένη στη μεταφορά εμπορευμάτων πλατφόρμα Upply. «Οι τιμές των οδικών εμπορευματικών μεταφορών στην Ευρώπη μειώθηκαν το γ’ τρίμηνο του 2024, τόσο στην αγορά spot όσο και στην αγορά συμβολαίων, γεγονός που καταδεικνύει την ευθραυστότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας» αναφέρει σε σχετικό άρθρο.

«Για έκτο συνεχές τρίμηνο, ο δείκτης τιμών spot παρέμεινε κάτω από τον δείκτη τιμών συμβολαίου, γεγονός που αντανακλά την αδύναμη ζήτηση. Η ευρωπαϊκή οικονομία αντιμετωπίζει  δυσκολίες. Η παραγωγή στην Ευρωζώνη δεν πάει καλά, με συνεχείς μειώσεις στη μεταποιητική δραστηριότητα. Ο δείκτης PMI της Ευρωζώνης υποχώρησε στο 45 τον Σεπτέμβριο του 2024, μία από τις χαμηλότερες τιμές του έτους. Αυτό εξηγείται ιδίως από τις δυσκολίες στη Γερμανία, η οποία είδε τον δείκτη PMI στη μεταποίηση να πέφτει ακόμη πιο απότομα στο 40,6. Η ατμομηχανή της ευρωπαϊκής παραγωγής έχει καταρρεύσει. Ορισμένες περιοχές, όπως η Πολωνία, έδειξαν σημάδια ανάκαμψης με αύξηση των νέων παραγγελιών, αλλά οι συνολικές βιομηχανικές προοπτικές παραμένουν δυσοίωνες» σημειώνει προσθέτοντας:

«Τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά εξακολουθούν να είναι επιφυλακτικά και ως εκ τούτου δεν μπορούν να δώσουν ώθηση στην ευρωπαϊκή οικονομία».

Το «σωσίβιο» του ηλεκτρονικού εμπορίου

Σε αντίθεση με το φυσικό εμπόριο, το ηλεκτρονικό συνεχίζει να αναπτύσσεται με ισχυρούς ρυθμούς.

«Οι μεγάλοι πάροχοι 3PL έχουν επιδείξει ανθεκτικότητα απέναντι στις γεωπολιτικές αναταραχές, με τις κρίσεις στην Ουκρανία και στην Ερυθρά Θάλασσα να έχουν λιγότερες επιπτώσεις από ό,τι θα μπορούσαν. Ορισμένοι  έχουν επωφεληθεί από την ανάπτυξη πλατφόρμων, όπως η Shein και η Temu, που μετακινούν σημαντικούς όγκους προϊόντων από την Κίνα σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Αυτό προσθέτει στην αξία του ηλεκτρονικού εμπορίου, καθώς συνέχισε να αυξάνεται η σημασία του τόσο για τους integrators όσο και για τους παρόχους 3PL» σημειώνει η Ti.

Διαβάστε ακόμη

Bitcoin: Αυτά είναι τα πιο ακραία σενάρια για το 2025 (γράφημα)

Πρώτο ξενοδοχείο του ομίλου Hyatt στην Ελλάδα (pic)

Αυτές θα είναι οι εταιρείες που θα βγουν πραγματικά κερδισμένες από την τεχνητή νοημοσύνη

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα