Τέλος εποχής για τα χάρτινα εισιτήρια του μετρό στο Παρίσι, τα οποία καταργούνται έπειτα από 120 χρόνια, καθώς -όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το Γαλλικό Πρακτορείο- μεταφέρουν τον υπόγειο της γαλλικής πρωτεύουσας σε ένα ανέπαφο μέλλον, προκαλώντας παράλληλα θλίψη στους λάτρεις της Πόλης του Φωτός.
Πέρα από τη βασική του χρήση, το εισιτήριο του μετρό έδωσε έμπνευση σε καλλιτέχνες, σκηνοθέτες και τραγουδιστές, λειτούργησε ως σημειωματάριο για έκτακτες περιπτώσεις και κυρίως ως σελιδοδείκτης.
«Καθώς εξαφανίζεται το εισιτήριο, εξαφανίζεται και ένα μέρος της ζωής μας», λέει στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Γκρεγκουάρ Τονά, συλλέκτης και συγγραφέας ενός βιβλίου με την ιστορία του εισιτηρίου του μετρό.
«Το εισιτήριο του μετρό είναι μέρος του πώς απεικονίζουμε το Παρίσι», σημειώνει ο ίδιος.
Η IDFM, η υπηρεσία διαχείρισης δημόσιων μεταφορών του Ιλ-ντε-Φρανς (της ευρύτερης περιοχής του Παρισιού), η οποία είναι υπεύθυνη και για το σύστημα έκδοσης εισιτηρίων του μετρό, επιθυμούσε το πακέτο των δέκα εισιτηρίων («καρνέ») να είχε καταργηθεί μέσα στο πρώτο τρίμηνο αυτού του έτους.
Αλλά στη συνέχεια ενέσκηψε η πανδημία του κορωνοϊού και η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και με αυτήν η παγκόσμια έλλειψη των απαιτούμενων μικροτσίπ για την κατασκευή των καρτών απεριορίστων διαδρομών που θα αντικαταστήσουν τα εισιτήρια, οι πωλήσεις των οποίων παραμένουν στα 550 εκατ. τον χρόνο με πάνω από 50 τόνους χαρτιού να καταναλώνονται.
«Βιαζόμαστε, αλλά η κρίση με τα μικροτσίπ μας επιβράδυνε», δήλωσε στο AFP ο Λοράν Προμπ, γενικός διευθυντής της IDFM.
Η διαχειρίστρια εταιρεία έχει αρχίσει να μειώνει τον αριθμό των σταθμών του μετρό που εξακολουθούν να πουλούν εισιτήρια σε δεκάδα, προκειμένου να ωθήσει το κοινό προς τις πλαστικές κάρτες, ενώ πολλά μηχανήματα ελέγχου της εισόδου στο μετρό δεν μπορούν πλέον να «διαβάσουν» χάρτινα εισιτήρια.
«Αλλαγή στις συνήθειες»
Ως αποτέλεσμα, το ποσοστό των χάρτινων εισιτηρίων που χρησιμοποιούνται στις αστικές συγκοινωνίες έχει μειωθεί σημαντικά. «Οι πελάτες μας έχουν αρχίσει να αλλάζουν τις συνήθειές τους», λέει ο Προμπ και προσθέτει ότι η δεσμίδα των δέκα εισιτηρίων θα καταργηθεί πλήρως κάποια στιγμή μέσα στον επόμενο χρόνο.
Αλλά, πιθανόν μέχρι το 2024, οι ταξιδιώτες να εξακολουθούν να μπορούν να αγοράζουν εισιτήριο μίας διαδρομής έναντι 1,90 ευρώ, δηλαδή ακριβότερο σε σχέση με το 1,49 ευρώ που κοστίζει η μία διαδρομή όταν χρησιμοποιεί κάποιος κάρτα απεριορίστων διαδρομών.
Η IDFM προωθεί τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό, περιλαμβανομένης της χρήσης smartphones στα μηχανήματα εισόδου των επιβατών με τα κινητά που διαθέτουν λειτουργικό σύστημα Android να μπορούν να χρησιμοποιηθούν εντός εβδομάδων και τα Apple το 2023.
Η μετάβαση του Παρισιού στο μέλλον γίνεται 20 χρόνια μετά την κατάργηση των νομισμάτων από τον υπόγειο της Νέας Υόρκης και πάνω από μια δεκαετία αφότου ο υπόγειος του Λονδίνου κατήργησε σχεδόν πλήρως οτιδήποτε χάρτινο. Κάποιοι, ωστόσο, χαίρονται που το Παρίσι το καθυστέρησε.
«Μου αρέσει η υφή του, η καθαρότητα του ίδιου του εισιτηρίου όταν είναι καινούργιο και το πόσο μπορείς να το καταστρέψεις και να το έχεις ακόμη στα χέρια σου», λέει η Σάρα Στέρμαν, μια Ιταλοαμερικανίδα καλλιτέχνης που ζει στο Παρίσι και χρησιμοποιεί τα εισιτήρια για τα κολάζ της.
«Θα συνεχίσω να συλλέγω εισιτήρια του μετρό μέχρι να εξαφανιστούν και όταν θα πάψουν να υπάρχουν θα είναι ακόμη πολυτιμότερα», λέει η ίδια στο AFP.
Το εισιτήριο του παρισινού μετρό έχει άλλωστε μια ξεχωριστή θέση στην ποπ κουλτούρα -όπως στον «Ελεγκτή του σταθμού του Πορτ ντε Λιλά» («Le Poinconneur des Lilas»), την επιτυχία του τραγουδοποιού Σερζ Γκενσμπούρ το 1959, στην ταινία του 1953 με τον Ιβ Μοντάν. «Το μεροκάματο του τρόμου» («Le salaire de la peur») και στο εξώφυλλο του βιβλίου του Ρεϊμόν Κενό «Η Ζαζί στο Μετρό», που μεταφέρθηκε από τον Λουί Μαλ στον κινηματογράφο το 1960.
«Κάτι για να δείξουμε στα παιδιά μας»
Κάποιοι τουρίστες που επισκέπτονται το Παρίσι ανυπομονούν για τη στιγμή που δεν θα χρειάζεται πλέον να χρησιμοποιούν τα σύνθετα, κατά τη γνώμη τους, μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων του μετρό. «Δεν μου αρέσουν τα χάρτινα εισιτήρια, θέλω τα πάντα στο κινητό μου», λέει ο Χαβιέρ Ρομάνι, ένας τουρίστας από την περιοχή της Καταλονίας.
«Είμαι κατά των χάρτινων εισιτηρίων», σχολιάζει από την πλευρά του ο Τζεφ Νόελ από την Ιντιανάπολις των ΗΠΑ. «Αν μπορείς να το κάνεις ηλεκτρονικά από το δωμάτιο του ξενοδοχείου σου, θα είναι πολύ ευκολότερο από το να αναζητείς μηχάνημα», εξηγεί.
Η Στεφανία Γρηγοριάδου από τη Θεσσαλονίκη εξηγεί ότι προτιμάει την online κράτηση, αλλά λέει ότι θα κρατήσει το εισιτήριο που αγόρασε για την είσοδό της στο θεματικό πάρκο της Ντίσνεϊλαντ. «Είναι καλό να το κρατήσεις ως σουβενίρ. Μπορεί να μην ξαναέλθουμε στο Παρίσι, οπότε θα έχουμε να δείξουμε κάτι στα παιδιά μας στο μέλλον».
Διαβάστε ακόμη
Adelco: Από τις φλόγες της Σμύρνης, στα χωράφια του Μοσχάτου και στις μεγάλες επενδύσεις (pics)
Κωστής Κωνσταντακόπουλος: Στα $854,1 εκατομμύρια η ρευστότητα της Costamare