search icon

Ευρώπη

Μέτρο από τα παλιά: «Κυριακή χωρίς αυτοκίνητο» λόγω κρίσης

Γερμανοί πολιτικοί επαναφέρουν στο προσκήνιο το μέτρο απαγόρευσης της χρήσης ΙΧ αυτοκινήτου τις Κυριακές - Τι είχε συμβεί στους 6 μήνες που είχε εφαρμοστεί το μέτρο το 1973

Το μακρινό 1973 εν μέσω πετρελαϊκής κρίσης είχε εφαρμοστεί η απαγόρευση της χρήση Ι.Χ. αυτοκινήτου τις Κυριακές με στόχο την εξοικονόμηση καυσίμων. Τώρα το μέτρο αυτό επανέρχεται στην επικαιρότητα.

Την αρχή έκανε η υπουργός Περιβάλλοντος της Βάδης-Βυρτεμβέργης Τέκλα Βάλκερ. «Γιατί να μην καθιερώσουμε όρια ταχύτητας ή και μια ‘Κυριακή χωρίς αυτοκίνητο’ όπως είχε γίνει στη δεκαετία του ’70; Την εποχή εκείνη το μέτρο αποδείχθηκε αποτελεσματικό και συνέβαλε στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων» δήλωσε προ ημερών η υπουργός από το Κόμμα των Πρασίνων, μιλώντας στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων (DPA). Σε ένα κρατίδιο που «φιλοξενεί» μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Mercedes-Benz και η Porsche, η πρόταση αυτή δεν θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητη.

Τη σκυτάλη πήρε η Νίνα Σέερ, εκπρόσωπος του συγκυβερνώντος Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος (SPD) για θέματα ενέργειας και προστασίας του κλίματος. «Στο παρελθόν οι ‘Κυριακές χωρίς αυτοκίνητο’ δεν μας έβλαψαν καθόλου και σήμερα θα μπορούσαν επίσης να μας βοηθήσουν, εάν παρατηρηθεί έλλειψη καυσίμων» δηλώνει χαρακτηριστικά στην εφημερίδα Die Welt, για να συμπληρώσει ότι «κάθε εξοικονόμηση ενέργειας μειώνει τη ζήτηση και εξομαλύνει την κατάσταση στην αγορά καυσίμων» και ότι «οι ίδιοι οι πολίτες μπορούν να κάνουν πολλά, για να αποψιλώσουν το πολεμικό ταμείο του Πούτιν».

Μνήμες δεκαετίας του ‘70

Την «Κυριακή χωρίς αυτοκίνητο» είχε θεσπίσει για πρώτη φορά ο κυβερνητικός συνασπισμός Σοσιαλδημοκρατών και Φιλελευθέρων (FDP) υπό τον Βίλλυ Μπραντ το 1973, σε μία προσπάθεια να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της πετρελαϊκής κρίσης μετά τον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ στη Μέση Ανατολή. Η αρχή έγινε στις 25 Νοεμβρίου 1973, ενώ ακολούθησαν άλλες τρεις «Κυριακές χωρίς αυτοκίνητο». Όσοι παρέβαιναν την απαγόρευση τιμωρούνταν με πρόστιμο 500 γερμανικών μάρκων. Παράλληλα, για τις εργάσιμες ημέρες είχε επιβληθεί γενικό όριο ταχύτητας 100 χλμ. την ώρα στους αυτοκινητοδρόμους και 80 χλμ. σε εθνικές οδούς, το οποίο περέμεινε σε ισχύ επί έξι ολόκληρους μήνες.

Την πρώτη «Κυριακή χωρίς αυτοκίνητο» η Γερμανία έδινε εικόνα κινηματογραφικού θρίλερ: Χιλιάδες πεζοί και ποδηλάτες ξεχύθηκαν στους αυτοκινητοδρόμους περιπλανώμενοι, η αστυνομία ήταν επί ποδός για να εντοπίσει τους παραβάτες, στη Νυρεμβέργη ένας ποδηλάτης έχασε τη ζωή του λόγω… υπερκόπωσης, ενώ αυξήθηκαν κατακόρυφα οι τιμές στις αγορές αλόγων, όπως μετέδιδαν τα ΜΜΕ της εποχής. Δεν έλειψαν και οι κωμικές σκηνές. Κάποιοι σκέφτηκαν να ζέψουν άλογα στο αυτοκίνητό τους, ώστε να κυκλοφορούν νομίμως, αν και εποχούμενοι. Ρεπορτάζ της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας έκαναν λόγο για οδηγούς που έμεναν πολύ κοντά στην Αυστρία και …έσπρωχναν με τα χέρια το αυτοκίνητό τους μέχρι τα σύνορα, για να καθίσουν στο τιμόνι μόλις βρεθούν σε αυστριακό έδαφος.

Διαβάστε τη συνέχεια στην Deutsche Welle

Exit mobile version