Μια πολύ διαφορετική εμπειρία πτήσης από αυτήν που είχαμε πριν την πανδημία μας περιμένει με την επανεκκίνηση της αεροπορικής βιομηχανίας.
Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (ECDC) και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) απέστειλαν χθες στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες το προσχέδιο των κατευθυντήριων γραμμών ασφαλείας με στόχο να επιτραπεί η επανεκκίνηση των αεροπορικών ταξιδιών, διατηρώντας παράλληλα όσο γίνεται χαμηλότερα τον κίνδυνο μετάδοσης του κορωνοϊού.
Στο προσχέδιο που έχει στην κατοχή του το Politico, περιγράφονται μια σειρά από αλλαγές, από τη διατήρηση ορισμένων καθισμάτων κενών και τη χρήση μάσκας κατά τη διάρκεια της πτήσης έως την είσοδο στους τερματικούς σταθμούς μόνο των επιβατών και την απαγόρευση της αναμονής σε ουρές για τη χρήση της τουαλέτας μέσα στις καμπίνες.
Οι αεροπορικές εταιρείες και ο κλάδος των αερομεταφορών επιδιώκουν το τελευταίο διάστημα να επανεκκινήσουν την αεροπορική βιομηχανία της Ευρώπης, η οποία στο μεγαλύτερο ποσοστό της παραμένει προσγειωμένη από τον Μάρτιο λόγω του κορωνοϊού.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε τις δικές της ευρείες ταξιδιωτικές συστάσεις την Τετάρτη, αλλά ζήτησε μια κοινή προσπάθεια από τον EASA και το ECDC για την ανάπτυξη συγκεκριμένων κανόνων που θα ισχύουν στα αεροπορικά ταξίδια.
Κάποιες από τις προτάσεις των δύο φορέων δεν θα είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς στον κλάδο.
Οι κατευθυντήριες γραμμές αναφέρουν ότι «εφόσον οι αποσκευές των επιβατών, η διαμόρφωση της καμπίνας και οι απαιτήσεις ισορροπίας και μάζας το επιτρέπουν, οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να διασφαλίζουν, στο μέτρο του δυνατού, τη φυσική απόσταση μεταξύ των επιβατών».
Παρόλο που ορισμένες αεροπορικές εταιρείες όπως η Lufthansa και η TAP Air Portugal έχουν υιοθετήσει το μέτρο των κενών σειρών καθισμάτων, οι περισσότεροι αερομεταφορείς αντιτίθενται, υποστηρίζοντας ότι είναι αναποτελεσματικό. Οι κατευθυντήριες γραμμές δεν επιβάλλουν την απόσταση μεταξύ επιβατών και προσθέτουν μια προειδοποίηση ότι οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να την επιβάλλουν μόνο αν μπορούν.
Εάν δεν είναι δυνατή η κοινωνική αποστασιοποίηση, «οι επιβάτες και τα μέλη του πληρώματος στο αεροσκάφος θα πρέπει να τηρούν πάντοτε όλα τα άλλα προληπτικά μέτρα, όπως υγιεινή χεριών, και χρήση μάσκας», αναφέρουν οι οδηγίες.
Οι οδηγίες προτείνουν επίσης να παραμένουν δύο σειρές καθισμάτων κενές για να χρησιμεύσουν ως αυτοσχέδιος “χώρος απομόνωσης” για επιβάτες που θα εμφανίσουν συμπτώματα COVID-19 κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Σύμφωνα με τις οδηγίες, οι έλεγχοι θερμοκρασίας -μια πολιτική που ακολουθεί ο κλάδος- «δεν είναι αποτελεσματικοί ή αποδοτικοί στην ανίχνευση των αρχόμενων κρουσμάτων COVID-19 ή στην καθυστέρηση και τον μετριασμό μιας πανδημίας», προσθέτοντας ότι πρόκειται για ένα «μέτρο υψηλού κόστους και χαμηλής απόδοσης».
Απορρίπτουν επίσης την ιδέα των λεγόμενων διαβατηρίων ανοσίας που θα δείχνουν ότι οι επιβάτες δεν έχουν τον COVID-19 πριν την επιβίβαση. Το μέτρο «δεν υποστηρίζεται από τις υπάρχουσες επιστημονικές γνώσεις», λένε οι κατευθυντήριες γραμμές, αλλά προσθέτουν ότι και οι δύο ρυθμιστικές αρχές «παρακολουθούν τις επιστημονικές εξελίξεις και θα επικαιροποιήσουν την σύσταση ανάλογα, όταν θα υπάρχει κατάλληλη εξέταση».
Το έγγραφο προτείνει τη χρήση μάσκας καθ’όλη τη διάρκεια του ταξιδιού καθώς και τη συμπλήρωση από τους επιβάτες ερωτηματολογίων υγείας και στοιχείων προορισμού και επικοινωνίας που θα επιτρέψουν στις κυβερνήσεις να εντοπίσουν τα άτομα που μπορεί να έχουν έρθει σε επαφή με τον ιό.
Θα υπάρξουν επίσης ευρύτερες αλλαγές στα αεροπλάνα.
«Οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να εφαρμόσουν μέτρα για να αποφύγουν τις ουρές των επιβατών στο διάδρομο για τη χρήση της τουαλέτας», λέει το προσχέδιο, ένα μέτρο που η Ryanair έχει ήδη δηλώσει ότι θα εφαρμόσει.
Τέλος, δεν θα υπάρχουν πλέον δακρυσμένοι αποχαιρετισμοί και χαρούμενα καλωσορίσματα για τους επιβάτες.
«Η πρόσβαση στις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου θα πρέπει να περιορίζεται στους επιβάτες, τα μέλη των πληρωμάτων και το προσωπικό», αναφέρουν οι οδηγίες, με την εξαίρεση των επιβατών μειωμένης κινητικότητας που χρειάζονται βοήθεια.
Οι αεροπορικές κατευθυντήριες γραμμές δεν είναι υποχρεωτικές, δεδομένου ότι οι εθνικές αρχές έχουν την εξουσία να εφαρμόζουν πολιτικές υγείας και ασφάλειας, αλλά η ΕΕ ελπίζει ότι μια συντονισμένη προσέγγιση θα μπορούσε να συμβάλει στη μείωση του κανονιστικού φόρτου για τη βιομηχανία και να ενισχύσει την επανεκκίνησή της.
Πλέον αναμένεται η απάντηση και τα σχόλια της βιομηχανίας στις κατευθυντήριες γραμμές πριν αυτές οριστικοποιηθούν από τον EASA «τις επόμενες εβδομάδες», σύμφωνα με την Κομισιόν.