Προσφέρουν σε χαμηλές τιμές καθαριστικά σπιτιού, αναλώσιμα γραφείου, υφάσματα, διακοσμητικά και αθλητικά είδη, ακόμα και παιχνίδια. Πρόκειται για εκπτωτικές αλυσίδες, οι οποίες έχουν στα ράφια και τα καλάθια όλων των ειδών τα προϊόντα, εκτός από τρόφιμα.

Στη Γερμανία οι αλυσίδες αυτές, όπως Action, Woolworth, Tedi, Pepco και Kodi καταγράφουν τα τελευταία χρόνια σημαντικές αυξήσεις στους τζίρους τους σε βάρος εκπτωτικών καταστημάτων όπως Lidl και Aldi.

Τα νέα στοιχεία της Consumer Panel Services (CPS), η οποία ανήκει στην γνωστή εταιρία σφυγμομετρήσεων YouGov, δείχνουν ότι μεταξύ του 2022 και του 2024, οι δαπάνες των γερμανών καταναλωτών σε εκπτωτικά χωρίς είδη διατροφής αυξήθηκε από 2,6 σε 3,2 δισεκατομμύρια ευρώ. Την ίδια περίοδο, οι πωλήσεις των εκπτωτικών καταστημάτων με τρόφιμα, όπως η Aldi και τα Lidl μειώθηκαν από 4 σε 3,5 δισ. ευρώ.Ο τζίρος των εκπτωτικών καταστημάτων από πωλήσεις διαφόρων προϊόντων πλην τροφίμων έχει σχεδόν εξισωθεί.

Πώς εξηγείται αυτή η εξέλιξη; «Τα εκπτωτικά discounter χωρίς τρόφιμα διακρίνονται πλέον για τον επαγγελματισμό τους, μιας και κατάφεραν να καθιερωθούν στην αγορά», δηλώνει ο Κρίστιαν Κοχ, ειδικός σε ζητήματα λιανικού εμπορίου. «Αυτό που ξεκίνησαν Aldi και Lidl, τελειοποιείται τώρα από τους νέους παίκτες της αγοράς», λέει ο Βέρνερ Ράιναρτς, καθηγητής Μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο της Κολωνίας.

«Η τιμή το σημαντικότερο κριτήριο»

Παρά το γεγονός ότι ο πληθωρισμός στη Γερμανία έχει υποχωρήσει σημαντικά τους τελευταίους μήνες, το καταναλωτικό κλίμα δεν έχει επανέλθει. Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη του Ινστιτούτου Ερευνών Λιανικού Εμπορίου IFH, οι καταναλωτές εξακολουθούν να ξοδεύουν με φειδώ, αναζητώντας χαμηλές τιμές και προσφορές. Επόμενο είναι το αγοραστικό κοινό να στρέφεται στα εκπτωτικά χωρίς τρόφιμα.

Η ολλανδική αλυσίδα Action προσφέρει 1.500 είδη σε τιμή χαμηλότερη από ένα ευρώ, ενώ η Tedi και η Woolworth προσφέρουν, η καθεμιά, περισσότερα από 3.000 είδη με ένα ευρώ ή λιγότερο. «Η τιμή βρίσκεται στο προσκήνιο των αγορών», λέει ο Κάρστεν Κόρτουμ καθηγητής στο Δυαδικό Πανεπιστήμιο της Βάδης-Βυρτεμβέργης στο Χαϊλμπρόν.

Σύμφωνα με τον γερμανό καθηγητή, με την αλυσίδα Action έχει ξαναμοιραστεί η τράπουλα στην γερμανική αγορά. Ο τζίρος ανά κατάστημα είναι σημαντικά υψηλότερος από αυτόν του ανταγωνισμού. Και αυτό παρά το γεγονός ότι η Action διαθέτει στα καταστήματα λιγότερα προϊόντα από ό,τι η Woolworth, η Tedi η ή kik. Η ολλανδική εκπτωτική αλυσίδα διαθέτει 6.000 είδη στα καταστήματα, εκ των οποίων μόνο ένα 33% δεν είναι εποχικά. Κάθε εβδομάδα 150 νέα προϊόντα προστίθενται.

Διαβάστε περισσότερα στην DW