Τα γλυπτά ή μάρμαρα του Παρθενώνα, γνωστά και ως… τα Ελγίνεια… Όπως και να τα ονομάσει κάποιος, το μακροχρόνιο ζήτημα της επιστροφής τους από το Λονδίνο στην Αθήνα είναι ένα αγκάθι στις ελληνοβρετανικές σχέσεις. Εδώ και δεκαετίες το ζήτημα παραμένει επίκαιρο, καθώς απασχολεί την ευρύτερη κοινή γνώμη, ενώ τον τελευταίο χρόνο απασχόλησε εντονότερα και τα βρετανικά μέσα. Τι συνέβη όμως την χρονιά που μας πέρασε;
Από την αρχή του 2022 και συγκεκριμένα στις 11 Ιανουαρίου οι Times του Λονδίνου αλλάζουν άρδην την άποψή τους περί μίας ενδεχόμενης επανένωσης. Το βασικό άρθρο της ημέρας τιτλοφορείται με λέξεις όπως «ένωση» και «υποχρεωτική», ενώ στη συνέχεια το γράφουν και ξεκάθαρα: «Τα Γλυπτά ανήκουν στην Αθήνα. Πρέπει τώρα να γυρίσουν».
Πρόκειται για μια αλλαγή στάσης μετά από 50 χρόνια. Την χρονιά αυτή ακολούθησαν πολλά ακόμα άρθρα, όπως στην Telegraph και τον Guardian με απόψεις είτε υπέρ είτε κατά της επανένωσης των Γλυπτών.
Οι προτάσεις που έχουν τεθεί επί τάπητος
Η βασική απαίτηση του Βρετανικού Μουσείου είναι η Αθήνα να αναγνωρίσει τη βρετανική κυριότητα των Γλυπτών.
Το καλοκαίρι ο υποδιευθυντής του Βρετανικού Μουσείου Τζόναθαν Γούιλιαμς έκανε λόγο για μια «συνεργασία του Παρθενώνα», προσθέτοντας μάλιστα ότι «θέλουμε να αλλάξουμε την ένταση του διαλόγου». Για πρώτη φορά ακούγεται η πρόταση της ελληνικής πλευράς να δανείζει στο Βρετανικό Μουσείο άλλα σπουδαία ελληνικά αρχαιολογικά έργα με αντάλλαγμα τα Γλυπτά, όπως «Η μάσκα του Αγαμέμνονα», «Ο μικρός ιππέας του Αρτεμισίου» και «το Παιδί του Κριτίου».
Και οι προτάσεις για να επιστραφούν τα Μάρμαρα στην Αθήνα δεν σταματούν εδώ… Μόλις τον Οκτώβριο το Ινστιτούτο ψηφιακής Αρχαιολογίας (Institute for Digital Archaeology) με έδρα την Οξφόρδη δημιούργησε πιστά αντίγραφα μέσω 3D τεχνολογίας, παρουσιάζοντάς τα ως μία βιώσιμη λύση για το Βρετανικό Μουσείο. Βέβαια, αν και η ελληνική πλευρά χαιρέτησε την κίνηση, το Μουσείο την απέρριψε ασυζητητί.
Διαβάστε περισσότερα: DW