Τα ιδιωτικά τζετ που έχουν κατακλύσει δημοφιλείς προορισμούς στη Γαλλία έχουν προκαλέσει αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Έτσι, σύμφωνα με το Politico, οι πολιτικοί καταδικάζουν τους εκατομμυριούχους επειδή υπονόμευσαν την προσπάθεια για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Ο υπουργός Μεταφορών της Γαλλίας Κλεμάν Μπον ζητά από τους υπουργούς Μεταφορών της ΕΕ να ρυθμίσουν τις εκπομπές CO2 από ιδιωτικά αεροπλάνα στη σύνοδο κορυφής τον Οκτώβριο. «Υπάρχουν κάποιες συμπεριφορές που δεν είναι πλέον αποδεκτές», είπε στη Le Parisien.
Ο ηγέτης του κόμματος των Πρασίνων Ζουλιάν Μπαγιού δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι θα υποβάλει νομοθετική πρόταση τον Σεπτέμβριο για την απαγόρευση τέτοιων πτήσεων, αν και αυτό δεν αρκεί στον Μπον, ο οποίος υποστηρίζει ότι ορισμένες ιδιωτικές αερομεταφορές αποτελούν μια «σημαντική επιχειρηματική δραστηριότητα».
Ο ιστότοπος I Fly Bernard στο twitter, που πήρε το όνομά του από τον Bernard Arnault, CEO του πολυτελούς κολοσσού LVMH, παρακολουθεί πού πετούν τα τζετ των πλουσίων. Σε ένα παράδειγμα, διαπίστωσε ότι ο Βενσάν Μπολορέ, Διευθύνων Σύμβουλος της πολυεθνικής εταιρείας μεταφορών, logistics και επικοινωνιών Bolloré, πραγματοποίησε πέντε ταξίδια σε μόλις 12 ώρες στις 8 Αυγούστου, κάνοντας ένα ζιγκ-ζαγκ μεταξύ Παρισιού, Παλέρμο, Νίκαιας και Τουλόν.
Η παραδοσιακή επιχειρησιακή αιτιολόγηση για τέτοιες πτήσεις (short-hop), κατά το Politico, είναι ότι είναι πιο αποτελεσματικές από το να περιμένουν πολυάσχολα στελέχη εμπορικά αεροπλάνα και τρένα. Ακόμη και η ΕΕ υποστηρίζει κάποια χρήση ιδιωτικού αεροπλάνου. Πέρυσι, οι Βρυξέλλες αύξησαν τον τετραετή προϋπολογισμό για τα διωτικά αεροπλάνα κατά 26% στα 13,5 εκατομμύρια ευρώ.
Αλλά σε μια εποχή ραγδαίου πληθωρισμού, οικονομικών ανησυχιών και ανησυχίας για την κλιματική αλλαγή, τέτοιες πτήσεις έχουν λίγους υπερασπιστές.
Η Transport & Environment, μια ΜΚΟ για την καθαρή κινητικότητα διαπίστωσε σε μια έκθεση πέρυσι ότι τα ιδιωτικά τζετ είναι πέντε έως 14 φορές πιο ρυπογόνα από τα εμπορικά αεροπλάνα ανά επιβάτη και 50 φορές πιο ρυπογόνα από τα τρένα.
Η ΜΚΟ θέλει να απαγορεύσει τα σύντομα ταξίδια με αεροσκάφη που κινούνται με ορυκτά καύσιμα έως το 2030. Υποστηρίζει ότι αυτό θα ενίσχυε τη ζήτηση για καθαρές τεχνολογίες όπως η ηλεκτρονική κηροζίνη — που γίνεται με συνδυασμό υδρογόνου και διοξειδίου του άνθρακα.
Η Γαλλία είναι το hotspot ιδιωτικών αεροσκαφών της ΕΕ. Το 2019, το ένα δέκατο όλων των πτήσεων που αναχωρούσαν από τη Γαλλία ήταν ιδιωτικές, οι μισές από τις οποίες ταξίδεψαν λιγότερο από 500 χιλιόμετρα.
Το πακέτο κλίματος Fit for 55 της ΕΕ περιλαμβάνει ήδη ορισμένα προτεινόμενα μέτρα που θα πλήξουν τη χρήση ιδιωτικών αεροσκαφών, όπως ο φόρος κηροζίνης στα αεροπλάνα, αλλά αυτός ο φάκελος εξακολουθεί να μένει στάσιμος μέσω των θεσμικών οργάνων της ΕΕ. Οποιαδήποτε φορολογική αλλαγή χρειάζεται επίσης ομόφωνη υποστήριξη από όλα τα κράτη μέλη.
Η γαλλική προσπάθεια λαμβάνει κάποια υποστήριξη από το Βέλγιο, όπου ο υπουργός Κινητικότητας του κόμματος των Πρασίνων, Ζορζ Ζιλκινέ, δήλωσε την Παρασκευή ότι τα περισσότερα ταξίδια με ιδιωτικό τζετ είναι «δύσκολο να δικαιολογηθούν».
Αλλά δεν υπάρχει πολύς ενθουσιασμός να υποστηριχθεί το σχέδιο σε άλλες χώρες. «Δεν είναι στην ατζέντα μας», είπε ένας αξιωματούχος από άλλη χώρα της ΕΕ με μεγάλο αριθμό χρηστών ιδιωτικών αεροπλάνων.
Η φασαρία στη Γαλλία είναι μέρος μιας ευρύτερης επίθεσης στις μικρές πτήσεις.
Πέρυσι, η κυβέρνηση ψήφισε νόμο που απαγορεύει τις πτήσεις μικρών αποστάσεων εάν υπάρχει εναλλακτική σιδηροδρομική γραμμή που διαρκεί δυόμισι ώρες ή λιγότερο, αν και αυτό ισχύει μόνο για εμπορικά αεροπλάνα, όχι για ιδιωτικά τζετ, όπως μεταδόθηκε από το Politico.
Διαβάστε ακόμη:
UBS: Η ύφεση δεν έρχεται… έχει ήδη έρθει – Το βασικό σενάριο για τον χειμώνα
Ηλεκτρικό ρεύμα: Μικρή άνοδος στα €402 την Παρασκευή 26/8 για τη μεγαβατώρα στην Ελλάδα
Cepal: Διευκόλυνση έως και τρεις μισθούς στο προσωπικό – Τι προβλέπει η νέα σύμβαση εργασίας