search icon

Ευρώπη

Γαλλία: Στις πλάτες των καταναλωτών ο νέος φόρος για τις ψηφιακές υπηρεσίες

Θα επηρεάσει και τις δραστηριότητες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων

Το μήνυμα που έστειλε ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας Μπρουνό Λε Μερ προς τις ΗΠΑ και τον υπόλοιπο κόσμο την Πέμπτη, όταν πέρασε το νομοσχέδιο για φορολόγηση 3% στα ψηφιακά έσοδα μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών, ήταν ξεκάθαρο. «Η Γαλλία αποφασίζει η ίδια για τους κανόνες φορολόγησης».

Επιλέγοντας να κινηθεί μόνη της προς την κατέυθυνση αυτή, η Γαλλία «έστησε» το σκηνικό για μια προσέγγιση καθεστώτος φορολόγησης χώρα με χώρα σε ότι αφορά τις δραστηριότητες των αμερικανικών και άλλων ψηφιακών κολοσσών στην Ευρώπη. Λίγες ώρες μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου και η Βρετανία ανακοίνωσε την δική της πρόταση παρόμοιου νομοσχεδίου με φορολόγηση 2% των ψηφιακών υπηρεσιών.
Οι προτάσεις αυτές, σε εθνικό επίπεδο, έρχονται μετά από μια προσπάθεια της Ε.Ε. να επιβάλει φόρο στις ψηφιακές υπηρεσίες, τον περασμένο χρόνο, η οποία, όμως, απέτυχε μετά από ισχυρές αντιρρήσεις της Ιρλανδίας και της Ολλανδίας

Ορισμένοι οικονομολόγοι και αναλυτές φοβούνται ότι η μονομερής αυτή προσέγγιση με τον φόρο ψηφιακών υπηρεσιών, θα δημιουργήσει αντίθετο αποτέλεσμα από το αναμενόμενο, καθώς θα επιβαρύνει τους καταναλωτές και τις μικρότερες επιχειρήσεις, που υποτίθεται ότι πρέπει να προστατεύσει.
Μάλιστα, όπως ανέφερε η Alexandra Bal, κορυφαία φοροτεχνικός της Vertex, «ο φόρος αυτός θα χάσει ολοκληρωτικά τον στόχο του».

Η φορολογία εστιάζει, πρακτικά, σε 30, περίπου, εταιρείες που δημιουργούν ετήσια έσοδα 750 εκατ. ευρώ από ψηφιακές υπηρεσίες. Από αυτά, τα 25 εκατ. ευρώ πραγματοποιούνται επί γαλλικού εδάφους. Ο Λε Μερ, από την άλλη πλευρά επιμένει ότι το μέτρο αυτό είναι απαραίτητο, προκειμένου οι ψηφιακοί γίγαντες να πληρώσουν ένα δίκαιο μερίδιο φόρου.

Σύμφωνα, πάντως, με έρευνες που έχουν γίνει, μόνο το 5% της συνολικής επιβάρυνσης που θα προκύψει από τη φορολογία και εκτιμάται σε 500 εκατ. ευρώ, ετησίως, θα επωμισθούν οι μεγάλες εταιρείες και κυρίως η Facebook, η Google και η Amazon. Οι τελικοί καταναλωτές θα επιβαρυνθούν με το 55% και το υπόλοιπο 40% θα το μοιρασθούν οι μικρότερες επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν ψηφιακές πλατφόρμες.

Η Γαλλία αντικρούει ότι ο ψηφιακός φόρος είναι ένα προσωρινό μέτρο έως ότου να ισχύσει μια ευρύτερη συμφωνία μεταξύ των χωρών. Ο ΟΟΣΑ προς το παρόν μελετά τα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν για να εκσυγχρονισθεί το φορολογικό σύστημα για την ψηφιακή οικονομία, το οποίο δεν αναμένεται να είναι έτοιμο πριν το 2020. Ο φορολογικός νόμος για τις ψηφιακές δρατηριότητες που ψήφισε η Γαλλία θα ισχύσει σε 21 ημέρες και θα εφαρμοσθεί αναδρομικά από τον Ιανουάριο του 2019.

Exit mobile version