Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε την Τετάρτη το εξαιρετικά φιλόδοξο σχέδιό της για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής (Fit for 55) στο οποίο περιλαμβάνεται μία δέσμη μέτρων προκειμένου τα 27 κράτη μέλη της Ένωσης να πετύχουν τον στόχο της μείωσης των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030.
Η Κομισιόν πρότεινε αναθεώρηση των κανόνων που διέπουν τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, που καθορίζουν με ποια ταχύτητα η Ενωση θα πρέπει να αυξάνει την χρήση των πηγών, όπως ο άνεμος, η ηλιακή ενέργεια και η βιομάζα.
Στόχος είναι η θέσπιση νομικά δεσμευτικών στόχων για τη μείωση των εκπομπών της ΕΕ κατά 55% μέχρι το 2030, με βάση τα επίπεδα του 1990, και την εξάλειψή τους μέχρι το 2050.
Για την εκπλήρωση του μακροπρόθεσμου στόχου του 2050, η Κομισιόν θέτει έναν περισσότερο φιλόδοξο ενδιάμεσο στόχο για την ΕΕ ώστε να αυξήσει το μερίδιο της ανανεώσιμης ενέργειας στο 40% της τελικής κατανάλωσης του 2030, από 20% το 2019.
Αυτό αντικαθιστά προηγούμενο στόχο για 32% μερίδιο ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μέχρι το 2030, προς εκπλήρωση του οποίου ήδη οδεύει η Ενωση, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Κομισιόν.
Οι πρώτες αντιδράσεις
Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Όλαφ Σολτς «Η δέσμη μέτρων για το κλίμα … ανταποκρίνεται στην πρόκληση του αιώνα, την κλιματική αλλαγή. Θα είναι πολύ σημαντικό καθήκον για την επόμενη ομοσπονδιακή κυβέρνηση να διεξάγει τις διαπραγματεύσεις με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούμε να επιτύχουμε τους κλιματικούς στόχους, ενώ ταυτόχρονα ο απαραίτητος βιομηχανικός μετασχηματισμός λαμβάνει χώρα με ταχύ ρυθμό και είναι δίκαιος. Το ζήτημα αφορά την οικονομική ευημερία και τις θέσεις εργασίας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πρότεινα τη δημιουργία ενός διεθνούς συλλόγου για το κλίμα, ώστε όσο το δυνατόν περισσότερα κράτη, συμπεριλαμβανομένων εκείνων εκτός της ΕΕ, να συμφωνήσουν στην πολιτική για το κλίμα».
Ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Νταβίντ Σασόλι: «Το Κοινοβούλιο είναι έτοιμο να επεξεργαστεί τις προτάσεις το συντομότερο δυνατό. Η ΕΕ απέδειξε ότι είναι δυνατόν να μειωθούν οι εκπομπές, με την παράλληλη ανάπτυξη της οικονομίας και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Ας συνεχίσουμε σε αυτόν τον δρόμο και αςδιασφαλίσουμε ότι κανείς δεν θα μείνει πίσω».
Βιομηχανία
Πιερ Γκατά, πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Ευρωπαϊκών Επιχειρήσεων (BusinessEurope): «Ενώ η συνολική κατεύθυνση είναι σωστή, ο διάβολος βρίσκεται στις λεπτομέρειες, με πολλές εξαιρετικά σημαντικές λεπτομέρειες να αφορούν εξεύρεση της σωστής ισορροπίας μεταξύ των φιλοδοξιών για το κλίμα και των οικονομικών και τεχνολογικών προκλήσεων. Θα είμαστε πολύ προσεκτικοί, όσον αφορά, για παράδειγμα, τη συνοχή ανάμεσα στα διαφορετικά νομοθετικά μέτρα για την αποφυγή της «διπλής ρύθμισης» της ευρωπαϊκής βιομηχανίας. Είναι επίσης απαραίτητο να διασφαλιστεί η δίκαιη κατανομή των προσπαθειών στην κοινωνία. Τα τελευταία 15 χρόνια, η ευρωπαϊκή βιομηχανία έχει ήδη μειώσει τις εκπομπές της κατά σχεδόν 35%.
«Καλούμε τους συννομοθέτες της ΕΕ να εντείνουν τις προσπάθειές τους υπέρ ενός προβλέψιμου επιχειρηματικού περιβάλλοντος που επιτρέπει σε όλη την ευρωπαϊκή βιομηχανία να πραγματοποιήσει τις απαραίτητες επενδύσεις για την αποδέσμευση από τον άνθρακα».
Τομά Ρεϊνό, διευθύνων σύμβουλος της Airlines for Europe: «Οι προτάσεις που παρουσιάστηκαν σήμερα θα έχουν μετασχηματιστικό αντίκτυπο στον κλάδο. Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής για να διασφαλίσουμε ότι οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να ανταποκριθούν στις δεσμεύσεις μας, ενώ παράλληλα θα διασφαλίσουμε ότι οι ρυθμιστικές αρχές θα μπορέσουν να διαδραματίσουν τον ρόλο τους. Στο τέλος πρέπει να διατηρήσουμε τις αερομεταφορές προσιτές και προσβάσιμες σε όλους τους πολίτες».
Πέτερ Άντριαν, , πρόεδρος του DIHK (Σύνδεσμος Γερμανικών Επιμελητηρίων Βιομηχανίας και Εμπορίου): «Η οικονομία μπορεί να επιτύχει αυτούς τους στόχους μόνο εάν οι εταιρείες παραμείνουν ανταγωνιστικές – στην εσωτερική αγορά της ΕΕ και εκτός αυτής. Το νομοθετικό πακέτο προσφέρει πολλές ευκαιρίες. Ωστόσο, δείχνει επίσης πόσο απαιτητική είναι η η μετάβαση σε μία κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη. «Το αναθεωρημένο σύστημα εμπορίας ρύπων θα αυξήσει σημαντικά την πίεση για διαδικασίες παραγωγής χαμηλών εκπομπών και ενεργειακά αποδοτικά προϊόντα. “Σε ορισμένες βιομηχανίες, ωστόσο, οι φιλικές προς το κλίμα διαδικασίες παραγωγής δεν είναι ακόμη διαθέσιμες ή απέχουν πολύ από το να είναι κερδοφόρες. Οι υψηλές τιμές CO2 είναι επομένως βιώσιμες μόνο εάν ταυτόχρονα παρέχεται αποζημίωση για τις εταιρείες που επηρεάζονται σημαντικά».
Περιβαλλοντικές ομάδες και οργανώσεις
Φίλοι της Γης
«Η νέα δέσμη μέτρων για την ενέργεια «Fit for 55» της Κομισιόν περιλαμβάνει σημαντικά μέτρα για την ενίσχυση της νομοθεσίας για την ενεργειακή απόδοση για την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας. Ωστόσο, αυτά τα κέρδη αντισταθμίζονται από την πρόταση επέκτασης του Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (ETS) σε κτήρια και μεταφορές – μια κίνηση που θα μπορούσε να ωθήσει εκατομμύρια Ευρωπαίους στην ενεργειακή φτώχεια, καθώς θα καταστούν ανίκανοι να πληρώσουν τους λογαριασμούς – θέτοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές και προκαλώντας ενδεχομένως κοινωνικές αντιδράσεις.
Γιόργκο Ρις , διευθυντής του ευρωπαϊκού τμήματος της Greenpeace: «Ολόκληρο το πακέτο βασίζεται σε έναν στόχο που είναι πολύ χαμηλός και δεν θα σταματήσει την καταστροφή του πλανήτη μας. Πολλές πολιτικές θα αρχίσουν να έχουν εφαρμογή και αποτελέσματα σε δέκα ή περισσότερα χρόνια , όπως η σταδιακή κατάργηση των ρυπογόνων αυτοκινήτων, ενώ άλλα στην πραγματικότητα θα ρίξουν κι άλλο λάδι στη φωτιά όπως το αναθεωρημένο RED το οποίο συνεχίζει να υπολογίζει την καύση των δέντρων για την παραγωγή ενέργειας ως καύσιμα μηδενικών εκπομπών».
Ουίλιαμ Τοντς, εκτελεστικός διευθυντής του Οργανισμού Transport & Environment: «Πρόκειται για ένα σημείο καμπής για την αυτοκινητοβιομηχανία και παράλληλα για καλά νέα για τους οδηγούς. Οι νέοι κανόνες της ΕΕ θα «εκδημοκρατίσουν» τον κλάδο της ηλεκτροκίνησης και θα δώσουν σημαντική ώθηση στον τομέα της φόρτισης των οχημάτων, πράγμα που σημαίνει ότι καθαρά αυτοκίνητα θα είναι σύντομα προσιτά για εκατομμύρια Ευρωπαίους. Το πρόβλημα είναι ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να αρχίσουν να πωλούν αυτά τα καθαρότερα αυτοκίνητα το 2030. Ο πλανήτης μας δεν μπορεί να αντέξει άλλα εννέα χρόνια διαπραγματεύσεων και περιορισμένων πρωτοβουλιών από τις αυτοκινητοβιομηχανίες».
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ, Reuters
Διαβάστε ακόμα:
Κλιματική αλλαγή: Κοινή θέση ΗΠΑ – Ρωσίας για διμερή συνεργασία
Γώγος: Μεγάλη η πιθανότητα να έχουμε πάνω από 5.000 ημερήσια κρούσματα
«Φωτιά» οι τιμές της βενζίνης: Πάνω από τα 2 ευρώ η αμόλυβδη