Nίκη του Εθνικού Συναγερμού (RN) της Μαρίν Λεπέν με ποσοστά 33%, δίνουν οι εκτιμήσεις που μετέδωσε το BFMTV σε συνεργασία με το Elabe ενώ στο Νέο Λαϊκό Μέτωπο, τον συνασπισμό του Κέντρου και της Αριστεράς το 28,5%. Τρίτη και από απόσταση είναι η παράταξη του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν με 22%.
Σε ό,τι αφορά στα άλλα κόμματα, οι Ρεπουμπλικανοί είναι στο 10,5%, ενώ από 0,5% έως 2% έχουν κόμματα της άκρας Αριστεράς και της άκρας Δεξιάς που κατέβηκαν στις εκλογές εκτός συνασπισμών.
Παραπλήσια είναι τα αποτελέσματα του exit poll του Le Monde, που δίνει στην Εθνική Συσπείρωση της Λεπέν το 34%, στο Νέο Λαϊκό Μέτωπο το 28,1% και την Αναγέννηση του Μακρόν το 20,3%.
Η πρόβλεψη του TF1 δίνει 34,2% στον Εθνικό Συναγερμό, το 29,1% στο Μέτωπο και 21,5% στην παράταξη του Μακρόν το 10%.
Η κατανομή των εδρών
Το σημαντικό είναι το πώς μεταφράζονται αυτά τα αποτελέσματα σε έδρες στην Εθνοσυνέλευση. Η παράταξη της Λεπέν έχει 260-310 έδρες ενώ χρειάζεται 289 για την αυτοδυναμία. Το Μέτωπο θα έχει περίπου 115-145 και η παράταξη του Μακρόν περίπου 90-120 έδρες. Υπενθυμίζεται ότι οι περιφέρειες είναι μονοεδρικές.
Η προβολή των αποτελεσμάτων που μετέδωσε το BFMTV αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο αυτοδυναμίας για την παράταξη της Λεπέν και από τον πρώτο γύρο, ένα αποτέλεσμα που θα προκαλέσει πολιτικό σεισμό στη Γαλλία και την Ευρώπη. Αντίθετα, πανωλεθρία είναι τα αποτελέσματα για την παράταξη του Μακρόν που από 245 έδρες που είχε σήμερα συρρικνώνεται μόλις στις 90-120 έδρες, κάτω και από το ένα τρίτο της δύναμης του.
Αντίθετα η Ipsos προέβλεψε εύρος 230-280 εδρών για το RN της Λεπέν και τους συμμάχους του σε μια δημοσκόπηση για τη Γαλλική Τηλεόραση.
Σημαντική παράμετρος που ίσως αποδέχτηκε καθοριστική για το αποτέλεσμα ήταν η υψηλή συμμετοχή που άγγιξε το 70%. Είναι ενδεικτικό ότι στις 5 το απόγευμα (ώρα Γαλλίας) ήταν περίπου στο 60% ή 20 και πλέον μονάδες πάνω από τις προηγούμενες βουλευτικές εκλογές. Πρόκειται για ποσοστό που είναι ρεκόρ τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες.
Με αυτά τα δεδομένα το ενδιαφέρον στρέφεται στην επόμενη ημέρα. Τα ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν είναι αν θα έχει η παράταξη της Λεπέν τη δυνατότητα να κατακτήσει την αυτοδυναμία στον δεύτερο γύρο ή άν το Μέτωπο μπορέσει να αποτελέσει πραγματικό ανάχωμα στην ακροδεξιά παράταξη. Και βέβαια, πώς θα εξελιχιθεί η συγκατοίκηση του Μακρόν με τον ακροδεξιό πρωθυπουργό.
Μακρόν: «Μέτωπο κατά της Λεπέν»
Σε μια πρώτη αντίδραση στα αποτελέσματα, ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν σε γραπτή δήλωσή του είπε ότι η αυξημένη συμμετοχή δείχνει την θέληση «να ξεκαθαρίσει η πολιτική κατάσταση», ενώ πρόσθεσε ότι τα αποτελέσματα δείχνουν ότι υπάρχει ένα «δημοκρατικό μέτωπο» έναντι του Εθνικού Συναγερμού της Λεπέν.
«Η δημοκρατική επιλογή τους μας υποχρεώνει», αναφέρει για τους ψηφοφόρους ενώ τόνισε ότι «απέναντι στον Συναγερμό, ήρθε η ώρα για μια ευρεία, καθαρά δημοκρατική συσπείρωση για τον δεύτερο γύρο».
Λεπέν: Θέλουμε καθαρή αυτοδυναμία
Μια «απόλυτη πλειοψηφία» ζητά από τον δεύτερο γύρο η επικεφαλής του RN, Μαρίν Λεπέν.
«Η δημοκρατία μίλησε», είπε η Λεπέν από τη βόρεια Γαλλία όπου επανεξελέγη στον πρώτο γύρο. Εξήγησε ότι «οι ψηφοφόροι ξεκάθαρα έδειξαν την επιθυμία τους να γυρίσουν σελίδα μετά από επτά χρόνια περιφρονητικής και διαβρωτικής εξουσίας» από τον Μακρόν.
Αλλά επισήμανε ότι «τίποτα δεν έχει κερδηθεί και ο δεύτερος γύρος θα είναι καθοριστικός, για να μην πέσει η χώρα στα χέρια του συνασπισμού μιας ακροαριστεράς με βίαιες τάσεις». «Χρειαζόμαστε την απόλυτη πλειοψηφία για να διοριστεί ο Ζορντάν Μπαρντελά πρωθυπουργός από τον Εμανουέλ Μακρόν σε οκτώ ημέρες», πρόσθεσε.
Τι θα γίνει στον δεύτερο γύρο
Ο δεύτερος γύρος πραγματοποιείται την στις 7 Ιουλίου. Σε κάθε μία από τις 577 εκλογικές περιφέρειες, εάν δεν εκλεγεί ένας υποψήφιος με ποσοστό άνω του 50% στον πρώτο γύρο, περνούν στον δεύτερο γύρο οι υποψήφιοι που εξασφαλίζουν την υποστήριξη τουλάχιστον του 12,5% των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων.
Ο δεύτερος γύρος είναι συχνά μια αναμέτρηση μεταξύ δύο κομμάτων – στις προηγούμενες βουλευτικές εκλογές, το 2022, υπήρξαν μόνο επτά περιπτώσεις με τρεις υποψηφίους.
Το σύστημα είναι ευάλωτο τόσο σε πολιτικούς ελιγμούς, με τους οποίους τα κόμματα αποσύρουν τους υποψηφίους τους για να συγκεντρώσουν υποστήριξη για έναν σύμμαχο και να κρατήσουν έναν αντίπαλο εκτός, όσο και σε ψηφοφορίες τακτικής.
Μετά τις εκλογές ο πρόεδρος διορίζει νέο πρωθυπουργό. Εν όψει ενδεχόμενης συγκυβέρνησης (όπου ο πρόεδρος και η κυβέρνηση είναι διαφορετικών πολιτικών τάσεων) και ιδίως ενός κοινοβουλίου χωρίς ψήφο, το σύνταγμα δεν ορίζει κανένα κριτήριο με το οποίο θα γίνει αυτό. Ο πρόεδρος θα μπορούσε να διορίσει έναν τεχνοκράτη ή πολιτικό, και μάλιστα κάποιον που μπορεί να διαθέτει κοινοβουλευτική πλειοψηφία, ή όχι.
Διαβάστε ακόμη
«Χρυσό» ανεκτέλεστο άνω των 2 δισ. ευρώ για τις εταιρείες πληροφορικής
Μία «πρωτοφανώς πλούσια» γενιά: Πώς η Gen Z αλλάζει το καταναλωτικό τοπίο (γραφήματα)
Διασύνδεση του Κτηματολογίου με το Περιουσιολόγιο και εκτεταμένες διασταυρώσεις
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ